Nederlandse cultuursector teert op vertrouwde merken

Nederlandse cultuursector teert op vertrouwde merken
  • Sponsoring
  • 3 mrt 2016 @ 15:59
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekEntertainmentMerken

Zijn we eenkennig? Of zijn we soms te voorspelbaar? Feit is dat het Cultuursector Merkenonderzoek al tien jaar wordt gedomineerd door dezelfde Nederlandse entertainment-merken. Guus Meeuwis en Marco Borsato wisselen dit jaar stuivertje aan kop en ook veel andere namen klinken vertrouwd. een opvallende daler is zangeres Trijntje Oosterhuis na haar Songfestival-debacle.

Al tien jaar vechten de zangers Guus Meeuwis en Marco Borsato om de eerste plaats in het hart van de Nederlander, zo blijkt uit de nieuwste editie van het terugkerende onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder ruim 3.000 Nederlanders.  

Waar André Rieu sinds 2006 steevast onze favoriete musicus is, blijken André van Duin en Herman Finkers al jaren de populairste cabaretiers. Maar volgens het onderzoek, dat sinds 2006 tweejaarlijks wordt uitgevoerd, lijkt met Armin van Buuren, Tiësto en Afrojack een nieuwe generatie volkshelden in opkomst die zich steeds steviger nestelen tussen de Nederlandse muziekelite.  Lees hier meer over het Cultuursector Merkenonderzoek

'Merkbouwen duurt jaren'

‘Met enkel een leuk liedje bereik je bij lange na niet de cultstatus van Guus Meeuwis of Marco Borsato, daar is ook een ronkende pr-machine voor nodig’, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. ‘Natuurlijk is de kwaliteit van het artistieke product belangrijk, maar als jurylid in de The Voice of Holland of als gast bij De Wereld Draait Door blijf je top of mind bij het grote publiek. Het duurt jaren om zo’n enorm draagvlak op te bouwen onder alle bevolkingsgroepen.’

Ook onder de popbands is het bijna saai aan de top. Sinds 2006 zijn Bløf en Golden Earring de nummers één en twee voor de gemiddelde Nederlander. Ook De Dijk en Di-Rect draaien al een decennium mee in de kopgroep. Racoon, Rowwen Hèze en Kensington hebben pas dit jaar een plaatsje op het nationale podium weten te bemachtigen, ondanks dat ze al vele jaren meedraaien in het muziekcircuit.

Ranglijst van popgroepen met sterkste reputatie in 2016 (incl. positie 2006) 

Bløf (1) 
Golden Earring (2) 
De Dijk (4) 
Racoon (-) 
Rowwen Hèze (-) 
DI-RECT (6) 
Kensington (-)

Het is knap dat traditionele musici als André Rieu en Wibi Soerjadi door de jaren heen hun sterke positie in de ranglijst wisten te behouden. Maar de ogen zijn nu vooral gericht op internationaal succesvolle dj’s als Armin van Buuren en Tiësto. Hoewel zij in 2006 amper bekend waren, weten zij nu een enorm publiek aan te spreken met hun muziek. En ook dj’s Afrojack, Hardwell en Martin Garrix hebben inmiddels een nationale sterrenstatus bereikt en lijken in hun voetsporen te treden.

Ranglijst van musici en dj’s met sterkste reputatie in 2016 (+ positie in 2006)

André Rieu (1) 
Armin van Buuren (-) 
Tiësto (-) 
Wibi Soerjadi (2) 
Jaap van Zweden (-) 
Afrojack (-) 
Hardwell (-) 
Martin Garrix (-)

Uit de monitor van de nationale cultuurmerken blijkt dat het imago van Trijntje Oosterhuis een flinke deuk heeft opgelopen door het tegenvallende resultaat bij het Songfestival van 2015. ‘De Nederlandse bevolking ziet de toekomst voor Trijntje Oosterhuis somber in en gelooft veel minder in de kwaliteiten van de zangeres’, zegt merkadviseur Beerda aan de hand van de onderzoeksgegevens. Ook René Froger zag zijn reputatie kelderen door forse kritiek in de media. De zanger wordt als veel minder sympathiek ervaren. Beerda: ‘Ook voor artiesten geldt: reputatie komt te voet en gaat te paard.’

Ranglijst van zangers (m/v) met sterkste reputatie in 2016 (+ positie in 2014)

Guus Meeuwis (2) 
Marco Borsato (1) 
Ilse DeLange (3) 
Nick & Simon (4) 
Anouk (5) 
Ali B (10) 
Frans Bauer (6) 
Jan Smit (7) 
Gerard Joling (12) 
Trijntje Oosterhuis (8) 
Miss Montreal (-) 
Roel van Velzen (14) 
René Froger (9) 
Jeroen van der Boom (17)

Van alle gesubsidieerde gezelschappen hebben acht een breed draagvlak onder het Nederlandse publiek. Opmerkelijk is dat het gezelschap met de grootste achterban, het Metropole Orkest, al meerdere malen op omvallen stond door een dreigende subsidiestop. Ook het Koninklijk Concertgebouworkest en Het Nationale Ballet staan steevast hoog op de lijst van populairste cultuurmerken.

Ranglijst van gesubsidieerde gezelschappen met de sterkste reputatie (+ positie in 2014)

Metropole Orkest (1) 
Koninklijk Concertgebouworkest (2) 
Het Nationale Ballet (3) 
Scapino Ballet Rotterdam (4) 
De Nationale Opera (-) 
Nederlands Dans Theater (5) 
Toneelgroep Amsterdam (6) 
Introdans (-)

Voor het onderzoek van 2016 zijn 3.200 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak en het imago. Met het onderzoek is de reputatie van alle merken die in de Nederlandse cultuursector actief zijn gemeten.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken