Negen op tien voetbalfans willen seizoenskaart verlengen

Negen op tien voetbalfans willen seizoenskaart verlengen
  • Sponsoring
  • 26 apr 2016 @ 12:09
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • FanEntertainmentOnderzoekVoetbal

Nederlands voetbal blijft populair: circa 90% van de voetbalfans is van plan om zijn huidige seizoenkaart te verlengen. Supporters waarderen de steeds grotere inzet van sociale media door clubs. Opvallend is verder de sterke stijging van internetgebruik in Eredivisie-stadions. Dat alles blijkt uit het jaarlijkse fan-onderzoek van de Eredivisie en Jupiler League.

Enkele belangrijke resultaten uit het Eredivisie Fan Onderzoek 2015/’16 zijn:

  • 93% van de fans beoordeelt het stadionbezoek als (zeer) goed 
  • 85% beoordeelt de sfeer in het stadion als (zeer) goed 
  • 97% voelt zich meestal of altijd veilig in het stadion 
  • 88% beoordeelt de informatievoorziening van hun club als (zeer) goed 
  • 87% van de seizoenkaarthouders is van plan zijn kaart te verlengen 
  • 87% is de gemiddelde bezettingsgraad

Jacco Swart, directeur Eredivisie CV: 'Dit jaar wordt het stadionbezoek in de Eredivisie op de belangrijkste aspecten wederom goed beoordeeld, zo geeft 85% van de fans aan de sfeer (zeer) goed te vinden. Ook de informatievoorziening van clubs naar hun fans scoort goed. Clubs worden steeds transparanter en dat wordt door de supporters gewaardeerd. De sterke stijging van het internetgebruik in de Eredivisie-stadions (van 16% in 2012/’13 naar 54% dit seizoen) geeft ook aan dat innovaties, zoals een connected stadium, essentieel zijn. Volgend jaar bestaat de Eredivisie 60 jaar, wij hopen de mooie scores uit dit onderzoek voort te zetten. Het onderzoek geeft ons daar veel input voor, in combinatie met alle ideeën die wijzelf hebben om een aantal stappen vooruit te zetten.'

Enkele belangrijke resultaten uit het Jupiler League Onderzoek 2015/’16 zijn:

  • 91% van de fans beoordeelt het stadionbezoek als (zeer) goed 
  • 84% beoordeelt de sfeer in het stadion als (zeer) goed 
  • 98% voelt zich meestal of altijd veilig in het stadion 
  • 83% beoordeelt de informatievoorziening van hun club als (zeer) goed 
  • 92% van de seizoenkaarthouders is van plan zijn kaart te verlengen 
  • 52% is de gemiddelde bezettingsgraad

Marc Boele, algemeen directeur Coöperatie Eerste Divisie: 'Het is goed om te zien dat bijna alle stadionbezoekers in de Jupiler League het wedstrijdbezoek als zeer goed ervaren en zich welkom en veilig voelen binnen het stadion. Ook het percentage mensen dat aangeeft er aankomend seizoen weer te zijn ligt enorm hoog. Al die fans vormen de basis van de verschillende clubs. De uitdaging is om de regionale achterban te vergroten en nog meer mensen, jong en oud, naar het stadion te trekken. Het fan-onderzoek biedt de clubs handvatten om die doelstellingen te bereiken.'

Sinds het seizoen 2009/’10 organiseert KNVB Expertise in samenwerking met beide divisies het Fan Onderzoek: een grootschalig onderzoek waarbij alle geregistreerde seizoenkaart- en clubkaarthouders van de profclubs in de gelegenheid worden gesteld hun beleving, mening en ervaringen te delen. De fans worden bevraagd over uiteenlopende onderwerpen zoals waardering stadionbezoek, merchandising, sfeer, catering, communicatie en maatschappelijke betrokkenheid.

De verkregen resultaten bieden concrete handvatten om de dienstverlening en beleving beter af te stemmen op de wensen van de fans, om zo de waardering verder te kunnen vergroten. Bijna 51.000 fans van zowel Eredivisie als Jupiler League clubs hebben aan het onderzoek meegedaan. De gemiddelde leeftijd van deze fans ligt op 46 jaar, 89% is man en men bezoekt gemiddeld 12 wedstrijden per seizoen.

De volledige rapportage van het Eredivisie Fan Onderzoek 2015/’16 is hier te bekijken. De volledige rapportage over de Jupiler League staat hier.



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken