Dirk Kuijt heeft veruit meeste marketingwaarde in Eredivisie

Dirk Kuijt heeft veruit meeste marketingwaarde in Eredivisie
  • Sponsoring
  • 4 mei 2016 @ 11:22
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenSportmarketingOnderzoekVoetbal

Dirk Kuyt is de speler met de hoogste marketingwaarde van de Eredivisie. Volgens het Nederlandse publiek is de Feyenoord-aanvaller commercieel gezien het meest waardevol. Hij is de opvolger van Memphis Depay die vorig jaar naar Manchester United vertrok. De top-5 bestaat verder uit Ron Vlaar, Jasper Cillessen, Kenneth Vermeer en Davy Klaassen.

Repucom onderzocht de marketingwaarde van Eredivisie-spelers aan de hand van de zelf ontwikkelde Celebrity DBI index. Voetballers worden door het Nederlandse publiek beoordeeld op acht kenmerken, zoals bekendheid, sympathie en trendsettend. 

Sebastiaan Westerhout, managing director van Repucom Nederland: 'Afgelopen zomer keerde met Dirk Kuyt een voetballer van internationale allure terug in de Eredivisie. Hij speelde 104 interlands, een Champions League-finale en een WK-finale. In Nederland zijn nog maar zelden spelers te bewonderen met zo’n palmares. Het zorgt ervoor dat 88,2% van de Nederlanders Dirk Kuyt kent, hij is daarmee verreweg de bekendste voetballer van de Eredivisie.'

'Zelfs Ajax-fans vinden Kuijt sympathiek'

Zijn oer-Hollandse uitstraling en werkersmentaliteit maken Kuijt geliefd. Hij wordt gezien als de meest sympathieke voetballer. Zijn populariteit reikt verder dan het Feyenoord-legioen. Zelfs fans van Ajax vinden de Katwijker sympathieker dan sommige eigen spelers, zoals Joel Veltman, Riechedly Bazoer en Anwar El Ghazi.

Westerhout: 'Zijn bekendheid en persoonlijkheid leveren Kuyt een enorme online fanbase op. Op Twitter heeft de aanvaller 1,74 miljoen volgers. Het maakt hem interessant voor veel bedrijven. Adidas, Continental en zelfs de Donald Duck gebruikten Kuyt als uithangbord voor hun campagnes.'

Oudgedienden en nieuw talent

Met Ron Vlaar, Eljero Elia en Hedwiges Maduro keerden afgelopen seizoen nog drie andere (oud-)internationals terug in de Eredivisie. Vlaar is na drie seizoenen Premier League en een uitstekend WK in Brazilië uitgegroeid tot een bekendheid. 79,6% van de Nederlanders kent hem. Cillessen en Vermeer stonden ook vorig jaar allebei in de top-5. Opvallend is de stijging in bekendheid van beide keepers. De Ajax-keeper was vorig jaar bekend bij 61,4%, dit jaar is dat 72,0%. Bij Vermeer ging de stijging van 53,1% naar 67,0%.

Behalve de terugkeer van oudgedienden staan er ieder voetbalseizoen weer nieuwe sterren op, zoals Vincent Janssen. Na Kuyt is Janssen de meest sympathieke voetballer, volgens het Nederlandse publiek. De AZ-spits maakt een stormachtig debuutseizoen door in de Eredivisie. Hij werd international en wordt hoogstwaarschijnlijk topscorer van de competitie. Qua marketingwaarde komt hij vanuit het niets binnen op de tiende plek.

Een andere speler die het afgelopen jaar zijn Oranje-debuut maakte is Anwar El Ghazi. Qua bekendheid en sympathie moet hij de nodige voetballers voor laten gaan, maar op andere kenmerken scoort de vleugelspits van Ajax buitengewoon goed. Men ziet hem als dé trendsetter en merkambassadeur van de Eredivisie. Zijn marketingwaarde is daardoor de achtste van de Eredivisie.



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken