KNSB bezuinigt en sust conflict met merkenteams

KNSB bezuinigt en sust conflict met merkenteams
  • Sponsoring
  • 26 mei 2016 @ 12:51
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SchaatsenSportmarketingSport

De Koninklijke Nederlandse Schaatsbond (KNSB) moet komend seizoen 'fors' bezuinigen. Na veel discussie is afgelopen weekend op de ledenraad een akkoord bereikt met atleten, gewesten en merkenteams over een voorlopige begroting. Een projectteam met vertegenwoordigers van alle partijen gaat zich buigen over een 'noodzakelijke en duurzame inrichting van de schaatssport'.

De instelling van dit projectteam was nodig om een crisis met de achterban af te wenden, zo meldt de NOS. De oorspronkelijke begroting kreeg geen steun. De gewesten zouden volgens dat plan geen geld meer ontvangen voor talentontwikkeling, de merkenteams moesten voor een licentie een ton betalen terwijl ze er minder rechten voor terugkregen dan voorheen en de atleten zagen de premiepot met een half miljoen euro verminderen.

'De inkomsten in de sport lopen terug, ook in het schaatsen', zo meldt de KNSB. Zo zijn afgelopen twee jaar de inkomsten van de KNSB gedaald van ruim 16 miljoen naar 12,5 miljoen euro. De KNSB grijpt fors in, zo ook in haar begroting. Doel is om een stabiele en goede organisatie voor de volle breedte van de schaats- en skatesport te realiseren.

Veranderproces voor schaatssport

Er is een projectteam ingericht met vertegenwoordiging van atleten, gewesten, teams en de KNSB. De opdracht van dit team is het geven van een integraal beeld van de activiteiten en geldstromen van al deze partijen in het schaatsen, en het geven van aanbevelingen voor een noodzakelijke en duurzame inrichting van de schaats- en skatesport in de breedste zin. Het streven is in september een rapport wordt opgeleverd.

Theo Fledderus, algemeen directeur KNSB: 'Het schaatsen zit in een veranderproces, we moeten met minder middelen topprestaties en schaatsplezier borgen en ontwikkelen. Zo heeft de KNSB fors moeten ingrijpen in de begroting, de afgelopen periode is met vele partijen hierover gesproken. Deze gesprekken leidden tot de behoefte aan een integraal beeld van de activiteiten en geldstromen in de schaats- en skatesport, daarom is dit projectteam opgericht. Als de resultaten hiervan bekend zijn, wordt de begroting definitief gemaakt.'

Gelukkig is er ook goed nieuws: KPN verlengde zijn verbintenis als hoofdsponsor van de schaatsbond vorige week met twee jaar tot de Olympische Spelen van 2018. Daar staat natuurlijk wel het afhaken van enkele ploegsponsors tegenover. 

LeestipDossier Schaatssponsoring 2016 van Jeroen Mirck (MarketingTribune).

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken