Prognose: dancefestivals trekken ruim 350.000 bezoekers

Prognose: dancefestivals trekken ruim 350.000 bezoekers
  • Sponsoring
  • 31 mei 2016 @ 12:09
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekEvenementEntertainmentMuziek

Nederlandse dancefestivals mogen in juni ruim 350.000 bezoekers verwachten. Digitaal strateeg Denis Doeland vanDDMCA baseert deze cijfers op een analyse van Facebook-gegevens. Defqon.1, Awakenings en The Flying Dutch Rotterdam zijn de populairste dance-events komende maand.

De analyse is onderdeel van de Dance Festival Monitor 2016 van DDMCA, Fanalists en Jibe Company, waarin de bezoekersgegevens van alle dancefestivals van dit jaar zijn opgenomen. In juni vinden 54 dance events plaats in Nederland, waarvan de meeste (9) in Amsterdam. Ruim 258.000 mensen geven via Facebook aan naar een event te gaan en nog eens 256.000 mensen laten weten geïnteresseerd te zijn. Daar komen nog eens 214.000 mensen, die door de organisatie of andere mensen zijn uitgenodigd, maar (nog) niet hebben gereageerd.

Berekening op basis van uitverkochte festivals

Op basis van deze cijfers concludeert Doeland dat voor de festivals in juni minimaal 350.000 kaarten zullen worden verkocht. Deze berekening komt stand door de verhouding bij uitverkochte festivals – het aantal unieke verkochte tickets delen met het aantal mensen dat online aangeeft te gaan – los te laten op de andere festivals. “Hoewel organisatoren het aantal verkochte tickets zelf niet vrij geven, wordt nu toch duidelijk dat dance events in juni ruim 350.000 bezoekers kunnen verwachten”, stelt Doeland.

Ruim 12 miljoen euro uit kaartverkoop 

De top 5, met naast de eerdergenoemde festivals ook The Flying Dutch Eindhoven en Amsterdam Open Air, is samen goed voor 54% van alle bezoekers. De top 10 claimt bij elkaar opgeteld driekwart van alle feestgangers. De gemiddelde prijs van een regulier ticket is 34,76 euro, waarbij het duurste tickets 75 euro is en het goedkoopste tickets gratis. De inkomsten van dancefestivals uit kaartverkoop komen voor de komende maand naar verwachting uit tussen de 12 tot 15 miljoen euro. De meeste tickets worden via Paylogic verkocht, terwijl Ticketscript de meeste evenementen bedient.

Ruim 647.000 mensen geven via de Facebook-eventpagina’s informatie over festivals in juni. Bijna 22 procent reageert op één of meerdere festivals en ruim vier procent gaat naar één of meer festivals. Acht procent is geïnteresseerd in één of meer festivals. Doeland: 'Voor het eerst wordt de dancemarkt al tijdens het seizoen inzichtelijk, in plaats van achteraf. Door de getallen van de verschillende maanden van de 257 dancefestivals in 2016, die tot nu toe zijn gemeten met de benchmarkapplicatie van Fanalists, met elkaar te vergelijken ontstaat een patroon waarbij het mogelijk is een voorspellend model te creëren. Op dit moment werken we met een team van specialisten van Fanalists en Jibe om deze noot nog voor de helft van dit jaar te kraken. Door data uit verschillende bronnen te combineren worden de contouren van de dancemarkt duidelijk. We kunnen inmiddels al zien welke mensen welke festivals in het jaar bezoeken. Daardoor zijn we in de komende maanden nog beter in staat voorspellingen te doen.'

Denis Doeland Management Consultancy en Advies (DDMCA) is een adviesbureau op het gebied van digitale businessmodellen voor merken en organisaties in entertainment-, sport- en media-industrie. Denis Doeland helpt bedrijven met het opzetten van netwerken die financiële waarde toevoegen en voldoen aan de nieuwe verwachtingen van fans, klanten, medewerkers en andere betrokkenen. Klanten van DDMCA zijn onder meer Hardwell, Nicky Romero, ALDA Events, 538, Oger, E&A Events, 4PM en 8ball Music. Doeland is ook auteur van het boek 'EDM en de Digitale Wereld’.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken