Wolford hoofdsponsor Foam-expositie Helmut Newton

Wolford hoofdsponsor Foam-expositie Helmut Newton
  • Sponsoring
  • 5 mei 2016 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaMakersCreatieKunst & Cultuur

Wolford en Foam Fotografiemuseum Amsterdam gaan intensief samenwerken voor de tentoonstelling Helmut Newton - A Retrospective, die van 17 juni tot 4 september te zien zal zijn in het museum. Het van oorsprong Oostenrijkse luxe modemerk wordt hoofdsponsor van deze grootschalige zomertentoonstelling, die het gehele pand van Foam zal beslaan.

Vanaf 17 juni staat Foam volledig in het teken van de legendarische en uiterst invloedrijke fotograaf Helmut Newton (Berlijn, 1920 – Hollywood, 2004). De overzichtstentoonstelling bestaat uit meer dan 200 foto’s, variërend van zelden vertoonde vroege prints tot monumentale afdrukken. Newton is verantwoordelijk voor een rijk, eigenzinnig en complex oeuvre, dat gerekend moet worden tot het meest beeldbepalende van het laatste kwart van de twintigste eeuw. De werken in de tentoonstelling zijn merendeels vintage prints afkomstig van de Helmut Newton Foundation in Berlijn. 

Verschuivende machtsverhoudingen

Newton werkte sinds de jaren vijftig als fotograaf, maar brak pas door aan het begin van de jaren zeventig, voornamelijk met de opvallende foto’s die hij in opdracht maakte. De jaren zeventig en vroege jaren tachtig werden gekenmerkt door grote maatschappelijke veranderingen: traditionele machtsverhoudingen verschoven, er was sprake van sterke vrouwenemancipatie. In de jaren negentig maakte Newton een iconische fotoserie in Monte Carlo in opdracht van Wolford, waarin hij een sterk beeld neerzette van de moderne vrouw: onafhankelijk, assertief, in controle, zelfverzekerd en tijdloos.

Ashish Sensarma, CEO van Wolford: 'Helmut Newton verbeeldt met deze foto’s perfect het DNA van Wolford. We zijn erg verheugd over dit partnership met Foam, het geeft ons een ideaal platform voor het presenteren van ons artistieke erfgoed.' 

'Een retrospectief van Helmut Newton staat al jaren op onze verlanglijst', aldus Foam-directeur Marloes Krijnen. 'Voor het realiseren van deze fantastische tentoonstelling hebben we in Wolford een zeer passende partner gevonden die, gezien de inhoudelijke geschiedenis van het merk met de fotograaf, onze passie voor het werk van Newton deelt. Wij zijn heel blij met het vertrouwen van Wolford in Foam en zien uit naar een bijzondere samenwerking.'

Vrouwelijke kunstenaars in de spotlight

Het ondersteunen van dit grote retrospectief markeert het begin van een nieuw, structureel programma van Wolford waarin vrouwelijke kunstenaars in de spotlight worden gezet. Het eerste hoogtepunt hiervan zal worden gepresenteerd tijdens de tentoonstelling van Newton in Foam.

Kunstenaar Sayuri Chetti (Zuid Afrika, 1988) is geselecteerd om, speciaal voor de tentoonstelling, een werk te maken met gebruik van Wolford garen en materialen. Chetti is afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academy in Amsterdam. Haar werk is te zien geweest in verschillende tentoonstellingen, waaronder recentelijk in Kirseberg Temporära Konsthall in Malmö, Zweden. Het promoten van vrouwelijke talenten is belangrijk voor Wolford en zal worden voortgezet in toekomstige projecten wereldwijd.

Wolford, Monaco, 1995 ©  Helmut Newton Estate / Maconochie Photography

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken