FrieslandCampina gaat samenwerken met Rijksmuseum

FrieslandCampina gaat samenwerken met Rijksmuseum
  • Sponsoring
  • 2 jun 2016 @ 10:03
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodKunst & CultuurPartnershipMerken

Het Rijksmuseum en Koninklijke FrieslandCampina hebben een overeenkomst voor een periode van drie jaar afgesloten. De ondertekening van de samenwerkings-overeenkomst vindt plaats op World Milk Day: een initiatief van de wereldvoedselorganisatie van de Verenigde Naties om wereldwijd aandacht te vragen voor de rol die melk speelt in ons dagelijks leven.

Melk, boter en kaas zijn belangrijke producten in de Nederlandse cultuurgeschiedenis. Zuivel heeft bijgedragen aan de welvaart van Nederland in de 17de eeuw maar ook aan het beeld van het Nederlandse landschap. De kunstenaars van de Haagse School hadden oog voor de schoonheid van de polder. Zij schilderden koeien in een weids polderlandschap. Daarmee oogstten ze lof en ontstond het beeld van Nederland als een groen polderland dat niet alleen Nederlanders, maar ook buitenlanders vandaag nog bekoort.

Koninklijke FrieslandCampina heeft een geschiedenis van meer dan 140 jaar en verkoopt zijn producten wereldwijd in meer dan 100 landen. Het Rijksmuseum en FrieslandCampina brengen de betekenis van zuivel in de Nederlandse cultuurgeschiedenis onder de aandacht van de bezoekers van het museum.

Roelof Joosten, CEO van Koninklijke FrieslandCampina N.V.: ‘Het Rijksmuseum herbergt een schat aan kunstwerken die de Nederlandse zuivelgeschiedenis zichtbaar maken. Denk maar aan het melkmeisje van Johannes Vermeer, de stillevens van Floris Claesz. van Dijck of de weidelandschappen van de kunstenaars van de Haagse School. Werken die we graag delen met de bezoekers van het museum en onze buitenlandse gasten.’

Wim Pijbes, hoofddirecteur Rijksmuseum: ‘Nederlandse zuivel is wereldvermaard, minstens zo beroemd is haar bekendste vertegenwoordigster: Vermeers Melkmeisje. Als een Mona Lisa van de polder wordt ze jaarlijks bewonderd door een miljoenenpubliek. Het Rijksmuseum is trots op de samenwerking met FrieslandCampina.’

De eerste concrete invulling van de samenwerking is te vinden in de Rijks shop. FrieslandCampina heeft, geïnspireerd op de Hollandse meesters in het Rijksmuseum, een Holland Master Edammer kaas ontwikkeld.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken