ISU-congres is tegen meer sponsoring op schaatspakken

ISU-congres is tegen meer sponsoring op schaatspakken
  • Sponsoring
  • 8 jun 2016 @ 14:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InnovatiePolitiekSponsoringSport

Om de schaatssport te vernieuwen heeft de KNSB veel innovatieve ideeën ingediend op het ISU-congres in Dubrovnik, maar niet alles is ingewilligd. Twee voorstellen voor meer sponsormogelijkheden bij schaatspakken zijn niet aangenomen. Ook een marketing-expertgroep komt er nog even niet. Wel komt er een atletencommissie en is aandacht gevraagd voor een vernieuwend combi-WK voor schaatsers, shorttrackers en kunstrijders.

Als grootste schaatsbond had de KNSB meerdere voorstellen ingediend tijdens het ISU-congres. Zo bracht Nederland net als twee jaar geleden het voorstel in dat bonden bij World Cups zelf mogen bepalen of hun rijders in identieke schaatspakken mogen rijden of in verschillende pakken qua kleur en design. Dit om de mogelijkheden voor sponsors van profploegen, zowel nationaal als internationaal, te vergroten.

Er zijn diverse mogelijkheden om zichtbaar te maken voor welk land de atleet uitkomt. De ISU-council heeft in aanloop naar het congres een negatief advies gegeven op dit voorstel, met als argument dat de ISU het te verwarrend vindt welke schaatser dan voor welk land uitkomt.

Een voorstel van de technische commissie kunstrijden van de ISU zelf om reclame op de kleding van de kunstrijders toe te staan, haalde het evenmin. 'Kunstrijden is een artistieke sport en rijders dienen stijlvolle, elegante, verfijnde kleding te dragen', aldus het argument van de ISU. 'Niet te vergelijken met de ’uniformen’ bij de langebaan en het shorttrack.'

Marketing-expertgroep

De instelling van een marketing-expertgroep, een voorstel van Nederland en Zuid-Korea, bleek nog een stap te ver. De KNSB stelde voor dat deze groep met experts van bonden uit verschillende landen de ISU zou adviseren rondom zaken als het vergroten van de event- en fanbeleving, mediaconsumptie en partnerships. Wel is unaniem het besluit genomen dat de nieuwe council de opdracht krijgt om een ad-hoc commissie rondom marketing te benoemen. Hierin kunnen ook ’members’ participeren.

ISU Winter Festival

Tijdens het ISU congres in 2014 plantte de KNSB al een zaadje om eens in de vier jaar tussen de Winterspelen in een gecombineerd WK langebaan en WK shorttrack te organiseren, naar een idee van Ard Schenk. Het plan werd enthousiast ontvangen, maar nog niet aangenomen. De Nederlandse schaatsbond bracht het voorstel in Dubrovnik opnieuw in, zij het dat nu ook het WK kunstrijden aan het voorstel is toegevoegd, zodat alle schaatsdisciplines tussen twee Winterspelen in volop in de spotlights staan.

Dit unieke WK, met als werknaam ISU Winter Festival, kreeg in Kroatië veel steun. Er is unaniem een resolutie aangenomen dat in de komende twee jaar een studie naar dit ISU Winter Festival wordt verricht over onder meer het programma en de business case. In het congres in 2018 volgt besluitvorming.

'Dit unieke WK-evenement opent nieuwe mogelijkheden voor kruisbestuiving tussen alle schaatsdisciplines, zowel op commercieel als sportief vlak. Deze resolutie was het maximale wat we er op dit moment uit konden halen', laat technisch directeur Arie Koops weten. 'Of een ISU Winter Festival als evenement tussen de Spelen haalbaar en levensvatbaar is, wordt verder onderzocht en daar zijn we blij mee.'

Atletencommissie

Het voorstel van Nederland om een Atletencommissie in te voeren is unaniem aangenomen. Deze commissie zal opkomen voor de belangen van schaatsers en de verbindende schakel zijn tussen ISU en atleten. De Atletencommissie kan bijvoorbeeld meewerken aan de totstandkoming van de kalender, programma van evenementen, promotie van de sport, het antidopingbeleid en fanbeleving. Dit voorstel heeft Nederland samen met Korea en de ISU nader uitgewerkt, waarna het op unanieme steun kon rekenen.

De KNSB laat weten actief te willen bijdragen aan de internationale ontwikkeling van het schaatsen. 'Vanuit een continuïteitsgedachte heeft de Nederlandse schaatsbond belang bij het vergroten van de wereldwijde status en populariteit van de sport. De KNSB is afhankelijk van de internationale setting om haar ambities rond topsport, fanbeleving en commercie te kunnen waarmaken en vernieuwingen te realiseren.'

BonusDossier Schaatssponsoring 2016 van Jeroen Mirck (MarketingTribune).

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken