Eric Nooijen, Patrick Overwijk en Pijke Oostra lanceren Super Sunday Sportmarketing

Eric Nooijen, Patrick Overwijk en Pijke Oostra lanceren Super Sunday Sportmarketing
  • Sponsoring
  • 22 jul 2016 @ 12:17
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringSportmarketing

Bijna elk merk van betekenis doet aan sponsoring of overweegt het. En voor bijna elk merk geldt dat er meer uit de deal kan worden gehaald dan op dit moment gebeurt. Dat vraagt om een nieuwe kijk op sponsoring: dicht bij het gedachtegoed van het merk en vanuit een digitaal hart.

Het bureau bestaat uit een drietal doorgewinterde digital marketing professionals die geloven dat er door middel van storytelling meer uit partnerships kan voortkomen dan nu gebruikelijk is.

Denk voorbij de boarding en het shirt

Dichtbij de kern van het merk blijven en continu de vraag stellen in hoeverre het sponsorship relevant is voor de doelgroep, is het beste startpunt. Die basis wordt nu vaak over het hoofd gezien. Eric Nooijen: ‘Wat begint met een mooie sponsordeal, levert vaak snel grote vragen op. Vaak blijken er voor een merk in de praktijk maar weinig activatiemogelijkheden te zijn, omdat er vooraf vooral is onderhandeld over klassieke exposure. Dan blijft het bij de naam op een shirt. Wij kijken vooraf al naar het geheel, trough-the-line, zodat een merk gegarandeerd het maximale uit een sponsorship haalt. Daarbij is digital ons vertrekpunt’.

Dichtbij de kern van het merk blijven en continu de vraag stellen in hoeverre het sponsorship relevant is voor de doelgroep, is het beste startpunt. Die basis wordt nu vaak over het hoofd gezien. Eric Nooijen: ‘Wat begint met een mooie sponsordeal, levert vaak snel grote vragen op. Vaak blijken er voor een merk in de praktijk maar weinig activatiemogelijkheden te zijn, omdat er vooraf vooral is onderhandeld over klassieke exposure. Dan blijft het bij de naam op een shirt. Wij kijken vooraf al naar het geheel, trough-the-line, zodat een merk gegarandeerd het maximale uit een sponsorship haalt. Daarbij is digital ons vertrekpunt’.

Super Sunday is de verbindende factor tussen sponsoring, digital en kwalitatieve contentproductie, altijd op basis van harde marketing- en merkdoelstellingen. Patrick Overwijk: ‘De merken die vooroplopen zijn allemaal overgestapt van het pushen van merkboodschappen naar storytelling die aansluit bij de belevingswereld van hun doelgroep. Omdat sport alles in zich heeft om mensen te boeien, liggen daar enorme kansen voor merken om de doelgroep aan zich te binden en écht met impact te communiceren. Ik verwonder me er echt over hoe weinig, op een paar uitzonderingen na, daar nog mee gedaan wordt’.

Contentproductie voor effectieve formats

Super Sunday werkt op het gebied van content creatie onder andere samen met The Media Brothers (de makers van het tv-programma Bureau Sport). Pijke Oostra: ‘We bundelen onze strategische en digitale expertise zo veel mogelijk met echte verhalenvertellers: de beste programmamakers, journalisten en schrijvers én de sporters zelf. Dat levert unieke content op die mensen boeit. Dat vertalen we vervolgens in cross-mediale formats die veel bereik genereren voor onze opdrachtgevers’.

Over Super Sunday en het team

Super Sunday werkt vooral voor merken, maar ook voor clubs, bonden en individuele sporters. Super Sunday levert diensten op het gebied van sponsorship strategie, sponsorship activatie en content productie.

Patrick Overwijk en Pijke Oostra leerden elkaar kennen in het global communications team van Philips, waar Overwijk destijds als global sponsorship manager verantwoordelijk was voor de wereldwijde activatie van de sponsoring van het Williams F1 team. Ook in de jaren daarna hebben ze beiden hun sporen verdiend op het gebied van merkstrategie, marketing communicatie en digitale activatie. Daarnaast is Pijke een van de oprichters van het marketing- en communicatiebureau Volt. De derde man, Eric Nooijen is een zeer ervaren sponsorship manager. Bij PSV was hij verantwoordelijk voor de vijftig grootste sponsors en hun activaties. Met de ‘Freo leen league’ won hij in 2014 de zilveren ADCN Lamp.

Super Sunday werkt bij oprichting al voor opdrachtgevers als EnergieFlex (in samenwerking met XpeditionGold), Martin Glas (onder meer sponsor PSV, Raymond van Barneveld en Michael van Gerwen) en PHC Tailored Telecom.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken