Goede Doelen Nederland werkt nauwer samen met DMCC

Goede Doelen Nederland werkt nauwer samen met DMCC
  • Sponsoring
  • 26 jul 2016 @ 09:38
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • PartnershipPrivacyMaatschappijPolitiek

Branchevereniging Goede Doelen Nederland werkt vanaf augustus nauwer samen met compliance-auditor DMCC Nederland. Met de samenwerking wordt voorzien in de behoefte van compliance-advies bij de leden van de branchevereniging. Door de invoering van de meldplicht datalekken, de nieuwe Europese privacywet en de nieuwe erkenningsregeling van het Centraal Bureau Fondsenwerving neemt de vraag naar structureel advies sterk toe. Dit nieuwe beleid stelt namelijk hoge eisen aan goede doelen.

Richard Groenewoud van Goede Doelen Nederland: 'Door de nieuwe wet- regelgevingen is het van belang dat onze leden veel aandacht besteden aan het implementeren hiervan in hun processen. Wij zien daardoor de behoefte aan compliance advies en ondersteuning bij onze leden toenemen. Het is dan ook onze taak hierbij een ervaren partner te zoeken en daar collectieve inkoopafspraken mee te maken.' 

De nieuwe samenwerking komt voort uit een eerdere samenwerking waarbij DMCC, gespecialiseerd in privacy en consumentenbescherming bij fondsenwerving, collectieve compliance audits op straatwervingsbureaus uitvoerde namens 22 leden van Goede Doelen Nederland. 

Nieuwe privacy-regels voor goede doelen

De invoering van de meldplicht datalekken per 1 januari 2016 en de introductie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming bij de verwerking van persoonsgegevens op 24 mei 2016 stellen hoge eisen aan goede doelen. Organisaties hebben tot 2018 de tijd om alle nieuwe privacyregels te implementeren maar doen er volgens DMCC goed aan om hier nu al mee te starten. Het CBF, dat een keurmerk voor goede doelen voert, heeft sinds 1 januari 2016 de normen voor het keurmerk verbreed en verzwaard.

Patrick Jordens, directeur van DMCC: 'Goede Doelen Nederland is een prettige samenwerkingspartner. Mede door hun regie verliep de collectieve audit die wij voor hen gedaan hebben zeer soepel. Wij doen al veel compliance opdrachten voor non-profit organisaties en we zien dat er vooral op het gebied van privacy werk aan de winkel is. Daarnaast stelt de nieuwe erkenningsregeling van het CBF ook specifieke eisen aan privacy compliance waardoor onze expertise structureel gewenst is.' 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken