Recordgroei voor festivalsector

Recordgroei voor festivalsector
  • Sponsoring
  • 25 jul 2016 @ 11:24
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurEvenementEntertainmentOnderzoek

Het aantal festivals is afgelopen jaar met 4,5% toegenomen tot 837 festivals. Parallel aan de festivalgroei nam ook het bezoekersaantal toe met bijna 3%. In 2015 bezocht een record aantal mensen de Nederlandse festivals (ruim 23 miljoen bezoeken). Opmerkelijk is dat de veelbesproken groei van het aantal festivals in Amsterdam is gestopt.

Dit blijkt uit de branchecijfers voor kunst- en cultuurfestivals over 2015 die onderzoeksbureau Respons afgelopen week heeft opgesteld voor de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF).

Door een toename in het aantal festivals en door een verschuiving van kleinschalige naar middelgrote festivals, zijn de festivalbezoeken met 2,7% gestegen. Muziekfestivals trekken met 14,4 miljoen de meeste bezoeken. De bestedingen in deze festivalcategorie zijn vorig jaar met 9% gestegen naar € 513,1 miljoen (76% van totale festivalbestedingen). De gemiddelde besteding van een muziekfestivalbezoeker komt uit op 37 euro per festival.

Groei festivals Amsterdam lijkt gestopt

Het aantal kunst- en cultuurfestivals in de gemeente Amsterdam in 2015 niet verder gestegen (één festival minder dan in 2014). Dit in tegenstelling tot de andere grote steden Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven die het afgelopen jaar allemaal een stijging lieten zien. Desondanks is het aantal festivals in de gehele provincie Noord-Holland het sterkst toegenomen (+10%). Gemeenten als Alkmaar, Zaanstad en Haarlem lijken te profiteren van het ‘festivalplafond’ in Amsterdam.

In de top-25 van grootste entreeheffende en vrij toegankelijke festivals is een aantal nieuwe festivals toegetreden. The Flying Dutch is de grootste nieuwkomer in de ranglijst entreeheffende festivals, met bij haar debuut direct 100.000 bezoeken, goed voor de elfde plaats.

In de ranglijst van 25 grootste entreeheffende festivals is het Amsterdam Dance Event voor de derde keer op rij koploper. Runners-up zijn het International Film Festival Rotterdam (IFFR) en het Amsterdamse filmfestival IDFA met respectievelijk 302.000 en 255.000 bezoeken. De vierde plek is bemachtigd door Het Zwarte Cross Festival, vlak voor Pinkpop, dat nog altijd goed is voor 175.000 bezoeken.

De top-25 van gratis festivals wordt aangevoerd door de Vierdaagsefeesten Nijmegen (1.509.000 bezoeken). De lichtkunstfestivals Amsterdam Light Festival en GLOW volgen ex aequo op plaats 2. Op de vierde plaats staat Amsterdam Gay Pride met 600.000 bezoeken en Uitmarkt Amsterdam sluit de topvijf af met 500.000 bezoeken.

De Festival Monitor 2016 is een uitgebreide analyse van de ontwikkelingen op de festivalmarkt en toont de ranglijsten en profielen van de top-25 gratis toegankelijke en de top-25 entreeheffende festivals. De door Respons ontwikkelde monitor geeft inzicht in aantallen festivals en bezoeken. Er wordt gekeken naar kalenderspreiding en geografische verdeling en opbrengst uit kaartverkoop. Er is uitgebreid aandacht voor financiële ondersteuning van overheden en sponsoring.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken