Sponsorcongres: langdurige partnerships scoren beter (1)

Sponsorcongres: langdurige partnerships scoren beter (1)
  • Sponsoring
  • 28 aug 2016 @ 14:34
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • StrategieOnderzoek

Centraal thema op het Sponsorcongres in Muiden op 6 september is de vraag of langdurige partnerships in sponsoring uiteindelijk meer opleveren, ook financieel. Een van de sprekers is Frank de Bruin van bureau Activate&co.

Wat is in het kort jouw verhaal op 6 september a.s?

‘Welke rol spelen sponsoring en/of partnerships om succesvoller te zijn? Activate&co houdt in samenwerking met marktonderzoekbureauTrendbox continu onderzoek naar activatiecampagnes van bedrijven. Onlangs werd een consumentenonderzoek afgerond naar de rol en effecten van sponsoring en andere vormen van partnerships. Een van de belangrijke conclusies is dat strategische partnerships beter scoren. Tevens staan we stil bij de resultaten van het afgelopen Olympische Barometer onderzoek. Welke bedrijven waren succesvol en welke niet met hun activering rond de Olympische Spelen in Rio?’ 

Is het belangrijk dat sponsoring ook geld oplevert?

‘Geld is een te beperkt begrip. Je kunt beter spreken van gezamenlijk succes.Voor alle partijen moet sponsoring tot meer succes leiden en een bijdrage leveren aan duidelijke doelstellingen die vooraf met elkaar gedeeld zijn. Hoe helderder deze doelstellingen voor alle partijen zijn hoe groter de kans op een succesvolle samenwerking.’

Welke trends neem jij waar in sponsoring?

'Een aantal opvallende trends die we zien zijn:

- Bedrijven staan steeds vaker open om een brede samenwerking aan te gaan. Een goed voorbeeld daarvan is ING en de Nederlandse Golf Federatie die gezamenlijk de sport gaan ondersteunen vanuit een structureel plan van aanpak.

- Er komt steeds meer aandacht om tot een unieke partnership propositie te komen die merkwaarden tot leven brengen. Denk aan NS die mede met zijn sponsoring van de boekenweek het domein lekker lezen in de trein lading heeft gegeven. 

- De kracht van social media maakt dat sterke activatie concepten razend snel uitgroeien tot wereldwijde campagnes. De Ice Bucket challenge van ALS is daar een schitterend bewijs van. 

- De opkomst van een groot aantal festivals niet alleen op muziek maar ook op food en drinks gebied biedt legio kansen ook voor kleine merken.

- Nieuwe innovatieve event concepten zoals de Coolste baan van Nederland of de Race days van Red Bull/Jumbo.’  

Wat vind jij zelf een mooie of bijzondere vorm van sponsoring?

‘Bijzonder vind ik de aanpak van Red Bull die vanaf dag 1 hun merk gebouwd hebben door uitdagende samenwerkingen en events. Mooi zou ik vinden als er dankzij samenwerking een global aanpak zou komen rond natuur & milieu. Vertaald in een unieke benadering of event die wereldwijd mensen activeert onze wereld meer te koesteren. Een soort Live8 maar dan voor onze planeet.’

 

http://sponsorcongres.nl/aanmelden

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken