Omzet Ajax daalt, maar sponsorgeld breekt records

Omzet Ajax daalt, maar sponsorgeld breekt records
  • Sponsoring
  • 29 sep 2016 @ 00:24
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • VoetbalZakelijkSponsoring

Voor voetbalclub Ajax mag het afgelopen seizoen sportief gezien een slecht jaar zijn geweest (geen kampioen, geen groepsfase Champions League), maar qua sponsoring was het wél een topjaar. Ondanks dat de tegenvallende prestaties voor een negatief eindresultaat zorgden, bereikten de inkomsten uit sponsoring een recordhoogte van 26,7 miljoen euro.

Dit blijkt uit de jaarcijfers die de Amsterdamse voetbalclub afgelopen week bekendmaakte over het seizoen 2015-2016.  

Eerlijk is eerlijk: sportief gezien kan Ajax niet terugkijken op een goed jaar. De nationale topclub die momenteel slechts in de Europa League acteert, liep het kampioenschap mis op de slotdag, werd vroeg uitgeschakeld in de KNVB-beker en overwinterde niet in Europa

Commercieel recordjaar

Toch was 2015-2016 commercieel gezien een recordjaar voor Ajax, mede dankzij stijgende inkomsten aan kaartverkoop en weer groeiende omzet op business-seats. Maar vooral door een recordbedrag aan sponsorgeld. 

De Ajax-marketeers zijn vooral trots op dan sponsor-record, want (sport)sponsoring maakt momenteel veel verandering door. Toch slaagde Ajax erin om groei te realiseren. De hoofdredenen zijn uiteraard de mooie deals met ABN Amro en Ziggo, maar ook de verlengde en sterk verbeterde contracten (vooral met Jupiler en CST), de nieuwe contracten (Abax, Gatorade/Pepsi) en de sponsorinkomsten uit China (vooral van LeSport).

Negatief resultaat

De jaarcijfers van Ajax reppen over 0,7 miljoen euro operationele winst in het boekjaar 2015-2016. Ondanks 12,6 miljoen euro aan transferopbrengsten bedroeg het netto resultaat na belastingen 0,7 miljoen euro negatief. De netto omzet daalde met 12 miljoen euro naar 93,4 miljoen euro door het ontbreken van inkomsten uit de groepsfase van de Champions League.

 De omzet uit sponsoring steeg met 4,3 miljoen euro naar de hierboven genoemde 26,7 miljoen euro. Dat kwam met name doordat ABN Amro en de nieuwe hoofdsponsor Ziggo het hele jaar sponsor waren. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken