Coca-Cola opent '1928 Room' in Olympisch Stadion

Coca-Cola opent '1928 Room' in Olympisch Stadion
  • Sponsoring
  • 7 sep 2016 @ 09:41
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Rio2016MerkenSponsorcongresSponsoringOlympische Spelen

Coca-Cola bracht dinsdag een dubbele ode aan de Olympische Spelen. De sponsor van het eerste uur opende een speciale '1928 Room' in het Olympisch Stadion om te vieren dat de IOC-sponsoring 88 jaar geleden begon in Amsterdam. Bovendien sprak PR-manager Therese Noorlander over die kleine eeuw Olympische partnership op het Sponsorcongres van MarketingTribune. 'We willen samen het verschil maken.'

Coca-Cola en het Olympisch Stadion in Amsterdam vieren hun gezamenlijke geschiedenis met de opening van de ‘1928 Room’. In deze blijvende exporuimte in het Olympisch Stadion worden bezoekers ondergedompeld in het Nederlandse verhaal van Coca-Cola en de Olympische Spelen van toen. In 1928 verbond Coca-Cola zich als sponsor aan de Olympische Spelen en werd Coca-Cola voor het eerst in Nederland geïntroduceerd. De ‘1928 Room’ is ingericht met historisch beeldmateriaal, interessante feiten en cijfers over de Olympische Spelen en Coca-Cola. Pronkstuk is de Coca-Cola vintage kiosk: een replica van het kraampje van waaruit Coca-Cola flesjes in 1928 voor het eerst grootschalig verkocht werden in Nederland. 

De expositie is tot stand gekomen met medewerking van sporthistoricus Jurryt van de Vooren en 'Coke-kenner' Ted Ryan uit Atlanta (zie foto boven). Ryan verdiept zich al vele jaren in het erfgoed van de frisdrankfabrikant.

Voormalig top-hockeyster Miek van Geenhuizen, winnaar van goud tijdens de Spelen van Peking in 2008 en nu werkzaam bij Coca-Cola, verzorgde de feestelijke opening: 'Ik ben ontzettend trots dat ik namens Coca-Cola betrokken ben bij de ‘1928 Room’. Het is prachtig dat we samen met het Olympisch Stadion kunnen stilstaan bij vele speciale, betekenisvolle momenten uit de Olympische geschiedenis. En wat is een betere plek om dit te doen dan in het stadion zelf? De ‘1928 Room’ is echt een belevenis waar de band tussen Coca-Cola in Nederland en de Olympische Spelen tot leven komt.'

Miek van Geenhuizen (Coca-Cola) en Carla de Groot, directeur Olympisch Stadion.

'Coca-Cola Nederland en het Olympisch Stadion in Amsterdam hebben zich verbonden in een vierjarig partnership', vertelt Carla de Groot, directeur van het Olympisch Stadion. 'Vanuit die samenwerking is de ‘1928 Room’ ontstaan. De expo toont niet alleen de gezamenlijke geschiedenis, maar ook de maatschappelijke invloed op het gebied van sport, cultuur en innovatie in Nederland. Het is verrassend hoeveel impact de Spelen van 1928 hebben gehad. Die verhalen willen we graag vertellen.'

De 1928 Room is gevestigd in het entreegebouw van het Olympisch Stadion en specifiek geschikt voor mediapresentaties, vergaderingen en groepsarrangementen. 

De '1928 Room' met achterin de replica van het eerste verkoopstandje van Coca-Cola dat in 1928 in het Olympisch Stadion stond.

Coca-Cola op Sponsorcongres

Pal na de opening stond Coca-Cola op het podium van het door MarketingTribune georganiseerde Sponsorcongres. Met een historische schets van 88 jaar Olympische sponsoring, verzorgd door Therese Noorlander, Public Affairs & Communications Director van Coca Cola Nederland. De basiswaarden van het frisdrankmerk matchen namelijk ultiem met de vierjaarlijkse sporthoogmis: excelleren, respect en vriendschap. 

Een dergelijke langdurige sponsorship vereist wel dat je die als merk telkens anders invult, benadrukt Noorlander. 'Met muziek bijvoorbeeld, of door in te haken op het recyclen van flessen. Tegenwoordig is Coca-Cola betrokken bij 'Goud op de werkvloer', over een carrière na topsport.' Het sleutelwoord volgens Noorlander is storytelling. Als merk moet je via de sponsoring een verhaal vertellen over je merk. Vandaar ook dat Coca-Cola teruggrijpt op de allereerste Olympische Spelen waar ze bij betrokken waren: Amsterdam 1928. De opening van een speciale '1928 Room' in het Olympisch Stadion is daar het levende bewijs van.

Natuurlijk ging het op het Sponsorcongres ook over de gevoeligheid van sportsponsoring door een merk dat veel dikmakende suikers bevat. 'Aandacht voor gezondheid is niet iets van de laatste jaren, daar zijn wij al heel lang mee bezig', zegt Noorlander. 'Dat is een verhaal dat je moet blijven vertellen. Het is dus ook niet zo dat Coca-Cola zich daar nu pas druk over maakt.'

Qua gezondheid doet Coca-Cola trouwens veel, waaronder steun aan het programma Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), het Jeugdsportfonds, Jinc en samenwerking met de KNVB. Na het noemen van de voetbalbond kon dagvoorzitter Jan Driessen het niet laten te verwijzen naar de FIFA: 'Coca-Cola sponsort nog altijd die maffiose club!' Noorlander, die daar uiteraard niet direct bij betrokken is, antwoordde adrem: 'Je kunt er ook bij blijven om iets te gaan veranderen.'

Jeroen Mirck is platform-manager Sponsoring van MarketingTribune. 

Tijdslijn over de gehele lengte van de ruimte, waarop de geschiedenis van het Olympisch Stadion en Coca-Cola in Nederland af te lezen is.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken