Eneco stopt als naamsponsor van Eneco Tour

Eneco stopt als naamsponsor van Eneco Tour
  • Sponsoring
  • 23 sep 2016 @ 20:12
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementSponsoringSport

De Eneco Tour heet volgend jaar geen Eneco Tour mee. Het naamgevende energiebedrijf stopt na twaalf jaar met de sponsoring van de wielerkoers door Nederland en België. 'Wij gaan andere keuzes maken als het gaat om communicatie en sponsoring.'

Eneco verbond zijn naam in 2005 aan de Ronde van Nederland, zoals de koers indertijd nog heette. In de loop der jaren won het evenement aan populariteit binnen het peloton. Zo staan dit jaar bekende wielrenners als Peter Sagan, Tony Martin en André Greipel aan de start.

Jeroen Overgoor, directeur Communicatie & Public Affairs van Eneco, spreekt op Radio 1 over 'andere keuzes', waarbij het bedrijf 'meer de nadruk gaan leggen op duurzaamheid, technologie en innovatie'. 

'Meerdere sponsors hebben interesse'

De licentie voor de UCI WorldTour wordt overgenomen door sport- en mediabedrijf Golazo, waardoor de etappekoers ook volgend jaar gewoon kan worden verreden. 'We willen dit evenement verruimen en een link leggen met wielertoerisme', zegt Bob Verbeeck, CEO van Golazo. 'Heel wat bedrijven zijn geïnteresseerd in sterke evenementen. Verschillende grote bedrijven hebben interesse getoond. Onze grotere opzet in de toekomst betekent ook dat er meerdere sponsors zullen zijn.' 

Golazo noemt nog geen namen en wil daar 'uit respect voor Eneco' ook mee wachten tot na de ontknoping van de Eneco Tour 2016. Beluister het radio-interview met Eneco en Golazo hier

UPDATE: uitgebreide reactie van Eneco 

Jeroen Overgoor, directeur Communicatie & Public Affairs van Eneco Groep: ‘Afscheid nemen van zo’n succesvol evenement is geen makkelijke keuze. We hebben veel geïnvesteerd in de wielersport en hebben daar voor het merk Eneco in Nederland en België ook bijzonder veel voor terug gekregen. Elk jaar zien we de aandacht en waardering voor de Eneco Tour toenemen. Tegelijkertijd is ons bedrijf in de afgelopen 12 jaar ingrijpend veranderd. In plaats van een energieleverancier zijn we steeds meer een duurzame en innovatieve dienstverlener. Waarbij we onze klanten met behulp van slimme diensten en technologie, zoals Toon, helpen om zelf de regie te nemen over de eigen energievoorziening. Bij deze positie passen ook nieuwe keuzes in marketing, sponsoring en communicatie, die beter aansluiten bij onze strategie. Onze nieuwe pay-off en campagne ‘Welkom in de nieuwe wereld’ is hiervan het meest zichtbare voorbeeld. Voor onze sponsorstrategie betekent het dat we meer de nadruk gaan leggen op duurzame technologie en educatie, zoals we op dit moment al doen met het Eneco Windlab en de samenwerking met het Wereld Natuur Fonds op het gebied van One Planet Thinking.’

Golazo: 'Trots op samenwerking met Eneco'

Bob Verbeeck, CEO van Golazo: ‘We zijn in de eerste plaats erg fier met de manier waarop we samen met Eneco zo succesvol een nieuwe wielerwedstrijd in de lage landen op de wielerkaart hebben gezet. Onze goede samenwerking resulteerde in een steeds beter deelnemersveld en een zeer positieve uitstraling van het evenement. We evolueerden naar de enige meerdaagse rittenwedstrijd in de UCI World Tour die door de “klassieke renners” kan worden gewonnen. We zijn Eneco dan ook zeer dankbaar dat we jarenlang samen aan die weg hebben kunnen timmeren. Met de bevestiging door de UCI dat we kunnen doorgaan als WorldTour wedstrijd, is de continuïteit verzekerd en ligt de weg open om de wielerliefhebbers in de lage landen een rittenkoers van het hoogste niveau te kunnen blijven voorschotelen.’

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken