Liberty Media koopt F1-rechten voor 8 miljard dollar

Liberty Media koopt F1-rechten voor 8 miljard dollar
  • Sponsoring
  • 8 sep 2016 @ 10:52
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • VerkoopSportmarketingRechtenSport

Het Amerikaanse mediabedrijf Liberty Media wordt de nieuwe eigenaar van de Formule 1. Het bedrijf neemt de aandelen over van de Britse grootaandeelhouder CVC Capital. Bernie Ecclestone blijft directeur van dit sponsor-walhalla.

Liberty Media koopt in eerste instantie 18,7% van de aandelen en wordt later volledig eigenaar. De waarde van de transactie bedraagt in totaal zo'n 8 miljard dollar.

De partijen bevestigen dat Bernie Ecclestone directeur blijft van de Formule 1. Chase Carey, de huidige vice-voorzitter van 21st Century Fox, wordt de nieuwe voorzitter. Hij neemt deze rol over van Peter Brabeck-Letmathe, die aanblijft als niet-uitvoerend directeur. 

Carey laat weten veel zin te hebben in zijn nieuwe klus. 'Ik bewonder de Formule 1 als een uniek wereldwijd merk in sport-entertainment. Het trekt elk seizoen honderden miljoenen fans van over de gehele wereld. Ik zie een enorme kans om de F1 te helpen ontwikkelen en te laten bloeien voor teams, fans en investeerders.' 

Ecclestone houdt macht

Ecclestone werd in 1978 de baas van de Formula One Constructors Association (FOCA). Met de verkoop van de tv-rechten van de races verdiende de Brit miljoenen en werd hij de machtigste man in de autosport. Ook na de overname van een groot deel van de aandelen door CVC Capital, bleef Ecclestone aan als baas van de Formule 1.

Menigeen had Ecclestone graag zien vertrekken, maar hij blijft dus gewoon aan als CEO. 'Ik wil Liberty Media en Chase Carey van harte welkom heten, en ik zie er naar uit om met hen samen te werken.' 



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken