Liberty Media koopt F1-rechten voor 8 miljard dollar
- Sponsoring
- 8 sep 2016 @ 10:52
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - VerkoopSportmarketingRechtenSport
- 8 sep 2016 @ 10:52
- Redactie Sponsoring
Het Amerikaanse mediabedrijf Liberty Media wordt de nieuwe eigenaar van de Formule 1. Het bedrijf neemt de aandelen over van de Britse grootaandeelhouder CVC Capital. Bernie Ecclestone blijft directeur van dit sponsor-walhalla.
Liberty Media koopt in eerste instantie 18,7% van de aandelen en wordt later volledig eigenaar. De waarde van de transactie bedraagt in totaal zo'n 8 miljard dollar.
De partijen bevestigen dat Bernie Ecclestone directeur blijft van de Formule 1. Chase Carey, de huidige vice-voorzitter van 21st Century Fox, wordt de nieuwe voorzitter. Hij neemt deze rol over van Peter Brabeck-Letmathe, die aanblijft als niet-uitvoerend directeur.
Carey laat weten veel zin te hebben in zijn nieuwe klus. 'Ik bewonder de Formule 1 als een uniek wereldwijd merk in sport-entertainment. Het trekt elk seizoen honderden miljoenen fans van over de gehele wereld. Ik zie een enorme kans om de F1 te helpen ontwikkelen en te laten bloeien voor teams, fans en investeerders.'
Ecclestone houdt macht
Ecclestone werd in 1978 de baas van de Formula One Constructors Association (FOCA). Met de verkoop van de tv-rechten van de races verdiende de Brit miljoenen en werd hij de machtigste man in de autosport. Ook na de overname van een groot deel van de aandelen door CVC Capital, bleef Ecclestone aan als baas van de Formule 1.
Menigeen had Ecclestone graag zien vertrekken, maar hij blijft dus gewoon aan als CEO. 'Ik wil Liberty Media en Chase Carey van harte welkom heten, en ik zie er naar uit om met hen samen te werken.'
The deal is done....for a mere £3.3bn.
— BBC Sport (@BBCSport) September 8, 2016
Liberty Media are buying Formula 1:https://t.co/J6G19JRB74 pic.twitter.com/sKEUCHPHir
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing