Pepsi nog steeds grootste sponsor VS, InBev nadert

Pepsi nog steeds grootste sponsor VS, InBev nadert
  • Sponsoring
  • 23 sep 2016 @ 08:58
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MarketingOnderzoekSponsoring

Frisdrankfabrikant PepsiCo was afgelopen jaar opnieuw de grootste Amerikaanse sponsor, maar de concurrentie van Anheuser-Busch InBev neemt zeer serieuze vormen aan. Dat blijkt uit de nieuwe sponsorlijst van onderzoeksbureau IEG, beter bekend als de Big Spenders List.

Pepsi blijft de bierbrouwer nipt voor, met een jaarbudget van 370 miljoen dollar versus het Inbev-budget dat tien miljoen euro lager ligt. Coca-Cola kan deze cijfers als nummer drie niet bijbenen, maar houdt wel net als vorig jaar Niks achter zich. 

Wisselingen zijn soms logisch te verklaren: zo houdt de duikeling van General Motors (van 5 naar 9) verband met de beslissing om niet langer de National Footbal League (NFL) te sponsoren. Ook twee andere topsponsors verkleinden hun budgetten fors: Coke stopte met American Idol, terwijl UPS zich terugtrok uit het Nascar-racen. De bezorgdienst kelderde daardoor van plek 18 naar 32. 

Net als in 2014 waren de elf 'biggest spenders' afgelopen jaar afkomstig uit slechts vier sectoren: drank, automotive, sport en telecom. Het aantal bedrijven dat in de VS meer dan 15 miljoen dollar aan sponsoring besteedt, groeide volgens IEG van 101 naae 122. 

Het Nederlandse tintje op de lijst wordt gevormd door Shell (41) en Heineken (68), waarbij we het Brits-Nederlandse Unilever (49) ook nog mee zouden kunnen tellen. 

Bekijk het complete overzicht van 'Big Spenders' op Sponsorship.com. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken