Sponsorcongres 2016: Partnerships scoren beter dan sponsoring

Sponsorcongres 2016: Partnerships scoren beter dan sponsoring
  • Sponsoring
  • 7 sep 2016 @ 16:52
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • SponsorcongresOnderzoek

Partner of sponsor? Sommige sprekers op het Sponsorcongres op 6 september konden er soms moeilijk mee uit de voeten. Toch blijkt uit onderzoek van Activate&co van Frank de Bruin, een van de vele sprekers, wel degelijk dat partnering meer succes oplevert dan sec sponsoring. Het was al met al een leerzame dag met veel nieuwe inzichten, primeurs van Heineken (nieuwe commercial over verantwoord alcoholgebruik) en Eredivisie die met KPN opnieuw een 5-jarig contract heeft gesloten over Goal alert. Maar er waren ook hilarische momenten, zoals van Genevieve Meerburg van Onna Onna die de zaal vroeg of ze wel goed bezig is…

Nederland staat bekend om zijn politiek van het poldermodel en zijn partnerships in marketingland. Ondanks deze trend is structureel consumentenonderzoek naar de performance van dergelijke samenwerkingen schaars, zo bleek op het Sponsorcongres. Het continu Activatie Barometeronderzoek dat Trendbox en Activate&co al sinds jaren doen, heeft inmiddels al ruim 1.350 activaties campagnes onderzocht bij de consument. Om meer kennis en inzichten te krijgen over samenwerking wordt sinds twee jaar bij elke activatie-campagne met een partner- of sponsorship gevraagd wat de meerwaarden van het desbetreffende partnership zijn.

Opvallend is volgens De Bruin dat activaties die gebruik maken van sponsorship betere resultaten behalen. Dergelijke strategische activaties scoren hoger dan de meer tactische partnership activiteiten. Blijkbaar ervaart de consument dat deze vorm van samenwerking een verdiepingslag kent en daardoor een hogere waardering oplevert. Strategische partnership-activaties scoren bij de consument ook beter op onderdelen als het merk en vernieuwing. Dat levert vaak een krachtigere activatie campagne op.

Eurlings lanceert Olympic Channel

IOC-lid Camiel Eurlings pleitte in zijn presentatie voor meer aandacht voor de Olympische sport  - en  dus ook voor de partners en sponsors van het IOC – in de tussenliggende jaren dat er geen OS wordt georganiseerd. Met de lancering van een Olympic Channel wil Eurlings die aandacht voor OS langer vasthouden. Het wordt een online programma (met app) met een stortvloed aan nieuws en achtergronden van de OS en de atleten. Die laatste gaan ook actief meebouwen aan dit informatieplatform. Het volledige Olympisch archief is gedigitaliseerd en een eigen content team zal de informatie actueel houden.  

Oud-tennisser John van Lottum presenteerde als director brand partnerships van de 60-jarige Eredivisie de vele partnermogelijkheden dankzij de rechten van de 18 voetbalclubs in Nederland. Dit grootste sportmarketingplatform van Nederland biedt partners als PLUS en KPN verrassende activatie mogelijkheden. 

'Gratis' guerrilla-acties

Vervolgens was het woord aan pr-man Bram Brinkman van de 100-jarige 4Daagse die in snelwandeltempo de zaal meenam in de historie van dit kleurrijke event. Een meer dan Hollands event dat al jaar en dag praat over partners en eigenlijk niet over sponsors. Het is volgens Brinkman een financieel gezond event met Hi-tec en GVZ als grote ondersteuners. Maar er zijn nog wel uitdagingen. Brinkman noemde onder meer de bewaking van de exclusiviteit van het event een uitdaging omdat er guerrilla-acties zijn van merken die niet betalen. Ook staat een aanvulling op het partnerlijstje op de agenda zoals merken uit de hoek van fitness, personal care en sportdrinks.

Lees ook:

* Coca-Cola over 88 jaar Olympische sponsoring

* Christiaan Ruesink (Voetbal International) is niet vies van commercie



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken