Boycot KNSB Cup is van de baan

Boycot KNSB Cup is van de baan
  • Sponsoring
  • 28 okt 2016 @ 11:09
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingSponsoringSport

Het langlopende conflict in de Nederlandse schaatswereld over bezuinigingen bij de KNSB lijkt opgelost. De schaatsbond en de drie partijen (schaatsers, gewesten en teams) hebben woensdagavond een akkoord bereikt. Donderdag heeft ook de ledenraad hiermee ingestemd. Daarmee is ternauwernood een staking afgewend voor de KNSB Cup, die vrijdag van start gaat.

Onder hoge druk moest voor het weekend een compromis worden bereikt. De topschaatsers hadden namelijk gedreigd de de KNSB Cup massaal te boycotten. Het evenement in Groningen geldt niet alleen als opening van het schaatsseizoen, maar er worden ook wereldbekertickets verdeeld.

Het voornaamste punt van de deal is de zogenaamde premiepot voor de schaatsers. Die zou door de schaatsbond worden gevuld met 975.000 euro. Aanvankelijk werd dit bedrag voor één jaar gegarandeerd, maar dat is nu uitgebreid naar twee jaar, dus tot aan de komende Winterspelen. Dat was een harde eis van schaatsers en teams. 

De ledenraad moet donderdag nog wel akkoord gaan met de overeenkomst, benadrukt topschaatser Sven Kramer, die nog altijd niet helemaal tevreden is over de uitkomst. Het stoort hem vooral dat de direct betrokkenen veel te laat door de KNSB zijn geraadpleegd. De schaatstoppers en merkteams zijn immers de kurk waar de bond op drijft. 

UPDATE 28-10: De ledenraad heeft ingestemd met het gesloten akkoord. Dat wil overigens niet zeggen dat alle kritiek is verstomd. Zo laat de invloedrijke oud-schaatstopper Ard Schenk weten dat de organisatie veel efficiënter zou moeten: op het bondsbureau werken volgens hem veel te veel mensen.

Lees ook:

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken