Chris Woerts: 'Eredivisie moet fundamenteel veranderen'
- Sponsoring
- 6 okt 2016 @ 12:39
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkStrategieSportmarketingVoetbal
- 6 okt 2016 @ 12:39
- Redactie Sponsoring
De Eredivisie moet fundamenteel op de schop om aantrekkelijk te blijven voor publiek én commercie. Dat vindt Chris Woerts, voormalig commercieel directeur van Feyenoord en Sunderland, die deze week zijn plannen presenteerde aan voetbalclubs en zakelijke partijen in de sport. Zo stelt hij onder meer voor: een kleinere competitie, spelen in de Kerstvakantie, géén play-offs meer en een competitiestart ná de transferdeadline.
'De Nederlandse competitie moet meer strijd en meer spanning brengen. En het moet duidelijk zijn voor de fans', zo vat Chris Woerts zijn plannen samen op NOS.nl. Hij presenteerde ze maandag aan commerciële mensen uit het voetbal. Een dag later spraken de voetbalclubs zelf over vernieuwing van de Eredivisie.
Woerts pleit door een aantal 'logische veranderingen', die echter wel een fundamentele breuk zijn met hoe het voetbal nu in Nederland is georganiseerd. Zo pleit de voormalig hij voor een competitiestart na 1 september, dus pas na het sluiten van de transferperiode. Dat is volgens hem eerlijker en publieksvriendelijker, betoogde hij in het NPO-radioprogramma Langs De Lijn. 'We beginnen nu half augustus aan de competitie als iedereen nog aan de Costa Brava op het strand ligt.'
Voetballen met Kerst én Pasen
Die vroege start betekent ook dat de competitie met Kerst alweer wordt stilgelegd. 'Net als iedereen vrij is en zin heeft om leuke dingen te doen met de kinderen!' Daarom pleit Woerts voor wedstrijden tijdens de feestdagen, dus rond Kerstmis (met aansluitend een winterstop van een paar weken in januari), maar ook rond Pasen.
Ingrijpender is het afschaffen van de play-offs en terugbrengen van het aantal clubs in de eredivisie van achttien naar zestien. Dat komt volgens Woerts de weerstand en spanning ten goede. 'Bovendien creëren we daarmee ruimte in de speeldagenkalender en kunnen we andere competitieformats introduceren.'
Overigens wil Woerts ook af van kunstgras, maar die discussie is een verhaal apart.
De eerste reacties van voetbalclubs zijn geïnteresseerd, maar men ziet ook veel beren op de weg. Het debat over innovatie in het Nederlandse voetbal is in ieder geval (weer eens) geopend.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing