Lucas Bugter: 'Virtual Reality biedt kansen voor Le Champion'

Lucas Bugter: 'Virtual Reality biedt kansen voor Le Champion'
  • Sponsoring
  • 11 nov 2016 @ 14:27
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewActivatieEvenementSportmarketingSport

Lucas Bugter is in oktober begonnen als relatie- en sponsoringmanager bij Le Champion. Hij werkte eerder bij Endemol Sport en ID&T, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van creatieve concepten en marketingactivaties. MarketingTribune interviewde hem over zijn kijk op sponsoring. 'Iedereen zendt tegenwoordig live uit bij evenementen.'

Le Champion is vooral bekend van hardloopwedstrijden. Ben je zelf een hardloper?

Lucas Bugter: 'Jazeker, voordat ik hier kwam werken was ik al een lange tijd lid van Le Champion en heb ik al veel evenementen meegedaan waaronder de Dam tot Damloop en de Saucony Egmond Halve Marathon. Hardlopen geeft me ontzettend veel energie, helemaal als je het tijdens een evenement met z’n allen doet.'

Waarom maak je de overstap naar Le Champion?

'Ik ben een sportliefhebber, zie veel kansen binnen deze organisatie en de missie van Le Champion sluit heel erg bij me aan. Mensen in beweging brengen is iets dat ik graag doe, binnen en buiten de sport.'

Je werkte voorheen bij Endemol en ID&T. Zijn dat geen compleet andere bedrijven dan Le Champion?

'Dat zijn het absoluut en tegelijkertijd zie ik ook overeenkomsten. Endemol en ID&T zijn mooie creatieve organisaties, waar groots en wereldwijd wordt gedacht. Le Champion is meer nuchter en met beide benen op de grond. Ondanks dat grote verschil merk ik dat ik bij alle drie de enorme drive voel van collega’s om voor hun deelnemers, bezoekers en kijkers een unieke belevenis te creëren. Dat is prachtig om te zien.'

Welke uitdagingen liggen er voor jou als relatie- en sponsormanager bij dit bedrijf?

'Er doen jaarlijks 250.000 deelnemers mee aan onze evenementen, maar waar wij verder in kunnen groeien is het leren kennen van de doelgroep en goed de klantreis in kaart te hebben. Als wij daar in slagen, kunnen we nog veel meer van toegevoegde waarde zijn voor onze sponsoren, maar vooral ook voor de deelnemers. Het is voor ons een uitdaging om deze mensen niet alleen op de dag van het evenement te bereiken, maar 365 dagen met ze te communiceren.'

Volgens directeur Jacques Loomans ben je binnengehaald vanwege je creativiteit en ligt er de ambitie om te blijven innoveren. Heb je al enig idee wat je gaat doen qua creatief en innovatief relatiemanagement?

'Ik wil graag met partners creatieve mogelijkheden vinden om de belevenis voor en na de finish te kunnen vergroten, zowel online als offline. Hoe gaaf is het bijvoorbeeld als je bent ingeschreven voor een evenement en je krijgt vooraf al toegang tot het parcours via een VR-wereld? Door dit soort innovaties kunnen we de deelnemer langer en actiever betrekken bij onze evenementen.'

Wat voor nieuwe concepten kunnen in de toekomst interessant zijn in het evenementenbeleid van Le Champion?

'Ik vind de basis van Le Champion geweldig. Hardlopen, wandelen en fietsen zijn de speerpunten en die worden al jaren straks en goed georganiseerd. Binnen deze drie pijlers kan het interessant zijn in de toekomst om vanaf het begin direct met een partner op te trekken en gezamenlijk een evenement in de markt te zetten.'

Welke trends gaan volgens jou de komende tijd een zware stempel drukken op het sponsorvak?

'Ik verwacht dat Virtual Reality en dataverzameling een verdere opmars gaat maken de komende tijd. In Amerika hebben ze in sportstadions al regelmatig VR-belevenissen voor de toeschouwer. Sportmerken nemen lifestyle-apps over om data te verzamelen van duidelijke niches. Die trends gaan zich verder doorzetten. Daarnaast heeft tegenwoordig iedereen met zijn mobiele telefoon de mogelijkheid om zelf live uit te zenden. Ook bij sportevenementen! Hoe dit zich verder ontwikkelt houd ik scherp in de gaten.'

Interview: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken