Sponsorjaar 2016 (deel 3): Rio lacht, Rio huilt

Sponsorjaar 2016 (deel 3): Rio lacht, Rio huilt
  • Sponsoring
  • 29 dec 2016 @ 11:23
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringOlympische SpelenCampagnesRio2016

Het jaar 2016 zit er bijna op. Een bewogen jaar, ook op het terrein van sponsoring. In deze laatste week van het jaar blikt MarketingTribune terug op de belangrijkste nieuwsfeiten. Vandaag deel 3: gemengde gevoelens over de Olympische Spelen in Rio. Over Yuri, Epke en Dorian, maar ook over het afscheid na 20 jaar van sponsor Randstad.

20 juli 2016

Randstad stopt na 20 jaar als sponsor van NOC*NSF

Randstad stopt na twintig jaar als sponsor van het NOC*NSF. Na de Olympische Spelen in Rio de Janeiro bouwen de partners de samenwerking af. Het contract eindigt op 31 december 2016. Twintig jaar sponsoring resulteerde in tal van projecten voor top- en breedtesport, waaronder het programma 'Goud op de Werkvloer'. Ruim 5.600 keer kregen topsporters via dit programma loopbaan- of studieadvies of vonden een baan of stage.

25 juli 2016

Festivalsector breekt opnieuw records

Het aantal festivals is afgelopen jaar met 4,5% toegenomen tot 837 festivals. Parallel aan de festivalgroei nam ook het bezoekersaantal toe met bijna 3%. In 2015 bezocht een record aantal mensen de Nederlandse festivals (ruim 23 miljoen bezoeken). Opmerkelijk is dat de veelbesproken groei van het aantal festivals in Amsterdam afvlakt. Dit blijkt uit de branchecijfers voor kunst- en cultuurfestivals over 2015 die zijn verzameld door onderzoeksbureau Respons.

4 augustus 2016

Albert Heijn wordt partner van NOC*NSF

Sportkoepel NOC*NSF heeft in Albert Heijn een nieuwe partner gevonden. Tijdens een bijeenkomst in het Olympisch Stadion bekrachtigden AH-directeur Wouter Kolk en algemeen directeur Gerard Dielessen van NOC*NSF een vierjarige samenwerking tussen beide partijen. Het partnership komt voort uit een gezamenlijke missie om Nederland meer in beweging te krijgen.

10 augustus 2016

Ophef over Olympische inhakers op Yuri van Gelder

Hoewel in de aanloop naar de Olympische Spelen het aantal inhakers tegenviel, ontstond er tijdens Rio toch wel degelijk enige Olympische koorts. Daarbij trokken ook negatief nieuws de aandach: zo haakten veel bedrijven in op het wegsturen van turner Yuri van Gelder na een avond in de kroeg. Chocomel en met name Grolsch trokken hiermee veel aandacht, maar kregen ook veelvuldig het verwijt van misplaatst leedvermaak. Na al deze ophef viel het op dat het aantal inhakers bij een andere tegenvaller meeviel: de dramatische valpartij van collega-turner Epke Zonderland in zijn Olympische finale. Blijkbaar trokken de sponsors en adverteerders zich toch wel iets aan de van de kritiek.

15 augustus 2016

Heineken kritisch over overdaad aan Olympische sponsors

Er zijn op de Olympische Spelen in Rio veel te veel sponsors die het logo met de vijf ringen mogen gebruiken. Deze kritiek is in Rio geuit door bierbrouwer Heineken, zelf sponsor van NOC*NSF. Het IOC vindt dat het allemaal wel meevalt, ook al gaat het in totaal om maar liefst zestig sponsors. Volgens Heineken zijn grote sponsors nauwelijks van kleine partners te onderscheiden. Het Braziliaanse organiserende comité had extra veel sponsors ter compensatie van de kosten voor de organisatie, die de 2 miljard dollar overstijgen.

16 augustus 2016

Joost Luiten verbindt zich aan ING Private Banking

ING Private Banking gaat als hoofdsponsor van het Nederlandse golf een intensieve samenwerking aan met topgolfer Joost Luiten. De samenwerking is vastgelegd tot eind 2018. Samen met de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) en Luiten zet ING Private Banking zich in om de golfsport in Nederland vooruit te helpen en de golfsport toegankelijker en populairder te maken, met name onder jongeren. Het eerste project heet Beat the Pro.

20 augustus 2016

Gemeente Den Haag wil vervolg op Olympic Experience 

Het evenement Olympic Experience in Scheveningen is met meer dan 100.000 bezoekers succesvol verlopen, zo oordelen Gemeente Den Haag en organisator TIG Sports. De gemeente overweegt zelfs al om er een jaarlijks evenement van te maken, ook al worden de Olympische Spelen maar eens in de vier jaar georganiseerd. In het kleine, sportieve 'Rio' aan de boulevard van Scheveningen kwamen diverse topsporters langs en was volop vermaak voor jong en oud. In de eerste week van de Spelen werd mede door het slechtere weer het dagelijks beoogde bezoekersaantal van 5.000 niet gehaald, maar de tweede week verliep beduidend succesvoller, met soms wel meer dan 8.000 bezoekers per dag.

25 augustus 2016

ING verlengt sponsoring KNVB tot 2022

Voetbalbond KNVB en ING hebben het lopende sponsorcontract opengebroken en verlengd tot en met 2022. ING steunt als hoofdsponsor van de KNVB niet alleen het Nederlands elftal, maar ook het Nederlandse amateurvoetbal, G-voetbal, meisjesvoetbal en de Oranje Leeuwinnen. Behalve van de KNVB is ING ook hoofdsponsor van 145 amateurverenigingen. Deze contracten verlengt ING ook na afloop van de huidige sponsorperiode met drie jaar tot en met 2020.

30 augustus 2016

Gazelle, Campina en Samsung domineren Olympische Barometer

'Rio' leefde enorm in Nederland, maar het aantal Olympische campagnes was aanzienlijk minder dan tijdens Londen 2012. Gazelle, FrieslandCampina en Samsung scoorden als meest gewaardeerde Olympische campagnes in de Olympische Barometer, een online onderzoek van Trendbox en Activate&Co. Gelijktijdig TMG-onderzoek wees Samsung als winnaar aan. De weggestuurde turner Yuri van Gelder en de ludieke inhakers daarop van Grolsch en Chocomel verdeelden de meningen enorm. Veel media-aandacht scoorde het Lowlands Festival, dat Van Gelder op het laatste moment boekte als extra act.

Samenstelling: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune.

Morgen het vierde deel van ons overzicht van het sponsorjaar 2016.  

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken