Sponsorjaar 2016 (deel 4): van Afas tot Zilveren Kruis

Sponsorjaar 2016 (deel 4): van Afas tot Zilveren Kruis
  • Sponsoring
  • 31 dec 2016 @ 12:01
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingTrendsSponsoringKunst & CultuurEntertainment

Het jaar 2016 zit er weer op. Een bewogen jaar, ook op het terrein van sponsoring. MarketingTribune publiceerde een jaaroverzicht van het belangrijkste sponsornieuws, in vier delen. Blik nog één keer terug met dit vierde en laatste deel: daarin aandacht voor onder meer Afas, eSports, Zilveren Kruis en de SponsorRingen.

16 september 2016

Heineken Music Hall omgedoopt tot Afas Live

Afas Software wordt vanaf januari 2017 de nieuwe naamgevende partner van de eventlocatie die 15 jaar geleden opende als Heineken Music Hall. Door de samenwerking met Afas wil de locatie verder professionaliseren op het gebied van hospitality en gastbeleving om zo de eigen positie in de markt te behouden. De nieuwe naam wordt vast even wennen: Afas Live

21 september 2016

Pepsi blijft grootste sponsor in VS

Frisdrankfabrikant PepsiCo was afgelopen jaar opnieuw de grootste Amerikaanse sponsor (met een jaarbudget van 370 miljoen dollar), nipt voor Anheuser-Busch InBev. Dat blijkt uit de nieuwe sponsorlijst van onderzoeksbureau IEG, beter bekend als de Big Spenders List. Coca-Cola eindigt op enige afstand als derde, net als vorig jaar voor Nike. Het Nederlandse tintje op de lijst wordt gevormd door Shell (41) en Heineken (68), terwijl het Brits-Nederlandse Unilever op 49e plek is geëindigd.

22 september 2016

Ajax contracteert eSports-kampioen Koen Weijland

Ajax stapt stevig in eSports, op de voet gevolgd door PSV en AZ. De Amsterdamse voetbalclub heeft de 23-jarige FIFA-gamer Koen Weijland gecontracteerd en is daarmee de eerste Nederlandse club die officieel een eSporter aan zich bindt. De vijfvoudig Nederlands kampioen en nummer één van de wereld in 2010, 2011 en 2015 speelt dit seizoen onder de vlag van Ajax op verschillende (inter)nationale FIFA-toernooien. Ajax opende bovendien samen met EA Sports een FIFA 17 Xperience in de Kalverstraat. Veel jonge Ajax-supporters zijn fanatieke FIFA-spelers en met dit soort initiatieven wil Ajax deze groep beter aan zich binden.

23 september 2016

Eneco stopt als hoofdsponsor Eneco Tour

De Eneco Tour heet volgend jaar geen Eneco Tour mee. Het naamgevende energiebedrijf stopt na twaalf jaar met de sponsoring van de wielerkoers door Nederland en België. Het bedrijf wil andere keuzes maken op het gebied van communicatie en sponsoring. Eneco verbond zijn naam in 2005 aan de Ronde van Nederland, zoals de koers indertijd nog heette. In de loop der jaren won het evenement aan populariteit in de wielerwereld.

28 september 2016

Sportmarketeer Bob van Oosterhout neemt basketbalclub Shooters over

Geen nieuwe klant, maar een nieuwe aankoop: Bob van Oosterhout, bekend van sportmarketingbureau Triple Double, en oud-basketballer Jos Frederiks worden de nieuwe eigenaren van basketbalclub Shooters Den Bosch. De twee nemen de organisatie over en willen de club professionaliseren om zo toekomstbestendiger te zijn. Allebei zijn ze in het verleden manager geweest bij de Bossche basketbalvereniging.

21 oktober 2016

ADE: Heineken en KPN sponsoren dancefeest onder Rijksmuseum

Het Amsterdam Dance Event (ADE) is ook voor sponsors een topevenement. Heineken en KPN verbonden hun naam aan een bijzonder dancefeest op 21 oktober in de fietstunnel onder het Rijksmuseum: daar draaide DJ Maceo Plex een vier uur durende set. Het event, goed voor veel free publicity, werd georganiseerd door het Rijksmuseum en Audio Obscura.

16 november 2016

Rakuten nieuwe hoofdsponsor van FC Barcelona

Webreus Rakuten wordt hoofdsponsor van FC Barcelona. Vanaf het volgende seizoen prijkt de naam van het Japanse e-commerce-concern op de borst van Lionel Messi, ter vervanging van Qatar Airways. Opmerkelijk detail: Rakuten trok eerder dit jaar nog de stekker uit zijn Spaanse marktplaats.

24 november 2016

Musea verdienen 26 miljoen euro aan sponsoring

Nederlandse musea spreken een steeds groter publiek aan, afkomstig uit binnen- en buitenland. Maar middelgrote en kleine musea schrijven rode cijfers, net als voorgaande jaren. Dit blijkt uit Museumcijfers 2015, een jaarlijks onderzoek door de Museumvereniging onder ruim 400 musea. Sponsorgelden stijgen licht en bedragen voor alle Nederlandse musea samen 26 miljoen euro.

25 november 2016

SponsorRingen 2016: KPN is Sponsor van het Jaar

Bij de uitreiking van de SponsorRingen 2016 is KPN uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar. Boskalis, Samsung, WE Fashion, Van Lanschot Bankiers en Amsterdam City Swim wonnen allen een SponsorRing tijdens de feestelijke uitreiking in de Amsterdamse Kromhouthal. Dance4life ging met de eer strijken in de nieuwe categorie Smart Budget. Er waren dit jaar ook Oeuvre Awards voor de jarenlange sponsorinspanningen voor Philips en Randstad. Hans Erik Tuijt, global Sponsorship director Heineken International, is benoemd tot Sponsor Personality van 2016.

7 december 2016

Ook Zilveren Kruis stopt als sponsor NOC*NSF

Zilveren Kruis Achmea stopt als sponsor van NOC*NSF. Sponsors die vlak na een Olympisch eindtoernooi stoppen zijn geen unicum, maar opmerkelijk is natuurlijk wel dat dit alweer de vierde van de in totaal zes grote sponsors is die niet bijtekent bij de sportkoepel. Volkswagen, Randstad en EY gingen de verzekeraar namelijk voor. NOC*NSF loopt door al deze afhakers zo'n 20 miljoen euro mis en moet op zoek naar vervangers.

11 december 2016

Boschjaar scoort 20 miljoen euro aan mediawaarde

Het Boschjaar was een gigantisch succes. De eerste resultaten laten zien dat het activeren van het 500e geboortejaar van Jheronimus Bosch de Brabantse stad geen windeieren heeft gelegd. Zo was het Boschjaar volgens voorlopige prognoses goed voor 1,3 miljoen extra bezoeken en werd een mediawaarde gecreëerd van 20 miljoen euro. MarketingTribune zet de belangrijkste cijfers op een rij.

20 december 2016

EK Atletiek levert Amsterdam 7,8 miljoen euro op

De Europese Kampioenschappen Atletiek in Amsterdam waren afgelopen zomer goed voor 7,8 miljoen euro aan directe bestedingen voor de gemeente Amsterdam. Dat blijkt uit de bevindingen van onderzoeken naar de economische impact en de maatschappelijke spin-off van de EK Atletiek 2016 die maandag is gepresenteerd in het Olympisch Stadion.

Samenstelling: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune.

Lees ook deel 1 (schaatsen), deel 2 (voetbal en Formule 1) en deel 3 (Rio). 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken