Sponsorjaar 2016 (deel 2): voetbal of toch Formule 1?

Sponsorjaar 2016 (deel 2): voetbal of toch Formule 1?
  • Sponsoring
  • 28 dec 2016 @ 13:42
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenTrendsSportmarketingSponsoring

Het jaar 2016 zit er weer bijna op. Een bewogen jaar, ook op het terrein van sponsoring. In deze laatste week van het jaar blikt MarketingTribune terug op de belangrijkste nieuwsfeiten. Vandaag deel 2, met veel voetbal en speciale Nederlandse aandacht voor de Formule 1. Met Max Verstappen uiteraard in een glansrol.

21 april 2016

Energiedirect is nieuwe hoofdsponsor PSV

Voetbalclub PSV heeft zijn nieuwe hoofdsponsor bekendgemaakt: Energiedirect. De regerend landskampioen was een jaar lang op zoek naar een opvolger van Philips, dat wel als co-sponsor aan de club verbonden blijft. Energiedirect verbindt zich voor drie jaar aan PSV. Het bedrag dat Energiedirect betaalt als hoofdsponsor ligt naar verluidt beduidend lager dan de 8 miljoen euro die de club momenteel van Philips ontvangt, maar dat wordt gecompenseerd door de 3 miljoen euro die de de aftredende shirtsponsor blijft betalen voor andere manieren van sponsoring, zou PSV op een vergelijkbaar bedrag uitkomen. Daarnaast wil PSV ook nog de achterkant van het shirt te gelde maken.

22 april 2016

Moeder én dochter Kromowidjojo boegbeeld Olympische P&G-campagne

Procter & Gamble is sponsor van drievoudig olympisch zwemkampioene Ranomi Kromowidjojo én haar moeder Netty. Zij zijn de gezichten van de Nederlandse ‘Bedankt, Mam’-campagne tijdens de Olympische Zomerspelen van 2016 in Rio de Janeiro. Als partner van het Internationaal Olympisch Comité wil P&G het sponsorschap in beeld brengen door de ogen van een moeder.

23 mei 2016

Sponsorbedragen in voetbalsport groeien explosief

De sponsoring in de voetbaltop blijft razendsnel doorgroeien. Zo heeft Nike zijn bijdrage als kledingsponsor van FC Barcelona verhoogd naar zo'n 105 miljoen euro per jaar. Eerder sloot Barça al voor 96 miljoen euro voor een driejarig contract met shirtsponsor Qatar Airways. Dat is op zich nog niks vergeleken met de deal die Manchester United in 2014 sloot met Adidas, dan zo'n 900 miljoen euro betaalt om tien jaar lang shirtsponsor te mogen zijn. Yokohama staat voor 55 miljoen euro op het shirt van Chelsea, terwijl vliegtuigmaatschappij Emirates circa 30 miljoen euro neertelde om vijf jaar op het tenue van Real Madrid te mogen staan. De Italiaanse kampioen Juventus strikte eerder al Fiat voor 17 miljoen euro per jaar. Audi en Adidas tekenden vorig jaar bij als sponsors van Bayern München, goed voor enkele tientallen miljoenen euro's. 

9 juni 2016

Max Verstappen in de lift als sportmerk

Nederlandse sportmerken zijn heftig in beweging. Het nationaal voetbal zit in het slop, maar met F1-coureur Max Verstappen (dit jaar overgestapt naar Red Bull en direct winnaar van een Grand Prix) is aantoonbaar een nieuwe sportheld opgestaan. De Brabander is inmiddels het boegbeeld van Ziggo en Jumbo Supermarkten. Door het mislopen van het EK Voetbal is de interesse in dit toernooi minimaal, in tegenstelling tot de wél geliefde Tour de France. Dit en meer blijkt uit de vierde editie van het tweejaarlijkse Sportsector Merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 2.400 Nederlanders.

10 juni 2016

Heineken stapt in Formule 1

Heineken heeft een grote meerjarige sponsordeal met de Formule 1 gesloten. De overeenkomst gaat dit jaar van start bij de Grand Prix van Italië die een nieuwe naam krijgt: Formula 1 Gran Premio Heineken d'Italia 2016. Met ingang van het seizoen 2017 zal Heineken F1 Event Title Partner zijn bij drie races en zal bij andere F1-races als sponsor nadrukkelijk aanwezig zijn. De brouwer wordt exclusief Global Beer Partner of Formula 1. David Coulthard is gestrikt als ambassadeur, terwijl Jackie Stewart de hoofdrol speelt in de veelbesproken themacampagne 'When You Drive, Never Drink'.

26 juni 2016

EK Voetbal trekt weinig grote Nederlandse inhakers

Het ontbreken van Oranje op het EK Voetbal heeft ertoe geleid dat geen enkele Nederlandse adverteerders groots heeft ingehaakt op het eindtoernooi. dat is opvallend, want het kampioenschap is ook door Nederlanders goed bekeken. De wedstrijden van België trokken het meeste 'oranje' bekijks, met uitschieters van meer dan 3 miljoen kijkers en marktaandelen rond de 45%. Ook de wedstrijden in de eindfase trokken veel Nederlandse tv-kijkers. Toch hebben Nederlandse bedrijven en merken weinig met dit impactvolle event gedaan.

28 juni 2016

Gokbedrijf Kroon Casino hoofdsponsor IJshockey Nederland

Nog een gokbedrijf dat een Nederlandse sportbond gaat sponsoren: Kroon Casino wordt de hoofdsponsor van IJshockey Nederland vanaf het moment dat de online kansspelmarkt in Nederland is gereguleerd. IJshockey Nederland is het nieuwe platform van de Nederlandse IJshockey Bond (NIJB) waar alles over het ijshockey in Nederland samenkomt.

5 juli 2016

AkzoNobel sponsort Simeon Tienpont in Volvo Ocean Race

AkzoNobel is sponsor van de Nederlandse boot waarmee topzeiler Simeon Tienpont deelneemt aan de Volvo Ocean Race 2017-2018. Dat maakte de sponsor begin juli bekend bij de Pier in Scheveningen. De boot van Team AkzoNobel is de eerste bekendgemaakte deelnemer aan de zwaarste zeilwedstrijd rond de wereld.

12 juli 2016

Sunweb nieuwe hoofdsponsor van wielerploeg Dumoulin

Reisorganisatie Sunweb wordt de nieuwe hoofdsponsor van wielerploeg Giant-Alpecin. De Nederlands-Zwitserse touroperator wordt de komende drie jaar naamgever van de ploeg die onder meer met de Nederlandse renner Tom Dumoulin veel successen boekt. Sunweb is al betrokken bij de ploeg als co-sponsor. Ook Giant blijft behouden als sponsor.

Samenstelling: Jeroen Mirck, platform-manager Sponsoring van MarketingTribune.

Gisteren deel 1 en morgen deel 3 van ons overzicht van sponsorjaar 2016. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken