Edward van Dijk (Okay Fashion & Jeans): 'Mijn merk past goed bij de schaatscultuur: no-nonsense'
- Sponsoring
- 6 mrt 2017 @ 09:18
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - SchaatsenSportSportmarketing
- 6 mrt 2017 @ 09:18
- Lucas Boon
Edward van Dijk heeft een lange staat van dienst in zowel de retail- als sponsorwereld. In 2004 overgehaald door ex-schaatser Erik Hulzebosch om sponsor te worden, is hij nu, dertien jaar later, manager en hoofdsponsor van marathonschaatsteam Okay Fashion & Jeans en eigenaar van 38 winkels. In gesprek met MarketingTribune over het verschil tussen schaatsers en voetballers, de plek op het pak en de uitstraling van ‘zijn’ schaatsers. ‘Het moet er allemaal gesoigneerd uitzien.’
Toen Hulzebosch Van Dijk benaderde, was hij mede-eigenaar van Time Out Sport met zo’n dertien winkels in het oosten en noorden van het land. ‘Of ik de sponsoring wilde overnemen van het TVM-marathonteam, een marathonschaatsteam met onder meer Bert Jan van Veen, Miel Rozendaal, KC Boutiette en trainer Pascal Vergeer. Ze zaten zonder sponsor en de competitie zou twee weken later beginnen. Ik twijfelde, kon geen gigantisch bedrag beschikbaar stellen, maar ik kon wel kleding, fietsen, schoenen en dergelijke regelen. De eerste drie wedstrijden reed het team in zwarte pakken en ze wonnen alles... Dat trok me over de streep.'
Sinds 2014 is Van Dijk hoofdsponsor van marathonschaatsteam Okay Fashion & Jeans. 'Die formule heb ik gekocht, toen met negen winkels, dat zijn er nu drie jaar later 38. Als je als kledingformule een professioneel team sponsort, wordt er ineens heel anders naar je bedrijf gekeken. Mensen denken: dat bedrijf is sponsor, dus dan zal het met kleding ook wel goed zitten.’
Maar dan ben je natuurlijk wel afhankelijk van het feit dat jouw team wedstrijden wint…
Ik heb tot nu toe alleen maar succesvolle teams gesponsord en daarmee dus prijzen gepakt. Kijk, ik wil niet sponsoren om het sponsoren en meedoen in de middenmoot. Het moet wel een team zijn waarmee gewonnen kan worden, daarmee creëer je uiteindelijk ook meer exposurewaarde.
"Voetballers schoppen de bal twee keer recht vooruit en er staat weer een miljoen euro op de bankrekening"
Wat maakt de schaatssponsorwereld anders dan die van andere sporten?
De aaibaarheidsfactor van schaatsers is hoog en dat is gunstig voor de sponsor. Zeker marathonschaatsers, die rijden hun wedstrijden op zaterdagavond in bijvoorbeeld Amsterdam of Haarlem. Dat is prachtig man, de schaatsers zitten voor en na de wedstrijd gewoon in de kantine, met de supporters er omheen. Ze zijn benaderbaar, drinken - na afloop - een biertje mee. Kletsen over de wedstrijd. Kijk, zoiets zou je voetballers nooit zien doen. Die schoppen de bal twee keer recht vooruit en er staat weer een miljoen euro op de bankrekening. Marathonschaatsers trainen het hele jaar door kei- en keihard. Dat staat niet in verhouding met wat een voetballer doet. Het is een ander slag mensen.
Naamsbekendheid vindt u belangrijk. Is zoiets niet moeilijk meetbaar?
Het gaat mij erom dat men weet dat mijn winkel bestaat. Dat mensen het logo van Okay op tv zien en vervolgens op zaterdagmiddag een van de winkels opzoeken. Het is inderdaad moeilijk meten, want wat krijg je er nu écht voor terug? Bij mijn vorige bedrijf Time Out Sport had ik een slimme formule. In die tijd werd ik regelmatig gevraagd voor lezingen. Aan het einde van die lezingen deed ik eenvoudigweg een steekproef: wie kent Time Out? Met de jaren gingen er aantoonbaar meer handen omhoog.
Natuurlijk, uiteindelijk wil je dat de omzet omhoog gaat. Om dat te realiseren heb je als bedrijf een kapstok nodig waar je je marketing aan ophangt. De een doet dat met folders, de ander met sponsoring. Daar komt nog eens bij dat ik de schaatswereld razend interessant vind. En vergeet niet dat er bij uitzendingen van de NOS over de natuurijswedstrijden in Oostenrijk en Zweden een miljoen kijkers zijn die de logo’s van de sponsors goed in beeld krijgen.
Edward van Dijk.
Hoe zou u het imago van Okay Fashion & Jeans willen omschrijven?
Ik denk dat het goed past bij de schaatscultuur: no-nonsense. Marathonschaatsers zijn harde werkers. Ze piepen niet en leveren kwaliteit. Met Okay opereren wij in het middensegment, we verkopen geen Hugo Boss, maar ook geen Primark. Gewoon leuke en betaalbare merken en dat sluit goed aan op de eerlijke sport die schaatsen is. Plus uitstraling vind ik belangrijk. De schaatsers moeten er gesoigneerd uitzien, ze zijn toch het visitekaartje.
Tegen welke hobbels loopt u aan?
De samenwerking met cosponsors moet passen. Kijk, alle sponsors op hetzelfde moment met hun logo in beeld krijgen, dat is niet mogelijk. En de beste plek is natuurlijk op de borst, zeker als de schaatser met de armen in de lucht over de finish rijdt. Het komt voor dat cosponsors moeite hebben met de plek op het pak, bijvoorbeeld op het dijbeen van de schaatser. Daar is weleens onenigheid over, maar eigenlijk is het simpel: voor de beste plek op het pak moet je het meeste budget beschikbaar stellen.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune #04.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing