Vijf vragen aan... Jesse Huta Galung (SportVibes)

Vijf vragen aan... Jesse Huta Galung (SportVibes)
  • Sponsoring
  • 2 mrt 2017 @ 11:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportPersonaliaSportmarketingInterview

Voormalig toptennisser Jesse Huta Galung is in dienst getreden bij SportVibes, één van de grootste sportmarketingbureaus in Nederland. Hij was voor Oranje actief in de Davis Cup, speelde diverse Grand Slams en haalde de top 100 van de wereldranglijst. Huta Galung zal zich bij SportVibes vooral bezighouden met marketing, sportsponsoring en events. MarketingTribune legde vijf vragen aan hem voor. 'Niets is onmogelijk, in sport én werk.'

Hoe ben jij in dit vak terecht gekomen?

Jesse Huta Galung: 'In november 2016 heb ik besloten te stoppen met mijn professionele tenniscarrière. Ik speelde op dat moment een toernooi in Griekenland. Nadat ik de tweede ronde verloor was het voor mij duidelijk om te stoppen. Januari 2016 had ik als doel gesteld om het jaar af te sluiten met een ranking in de top 200. Als tennisser reis je gemiddeld 35 weken per jaar, de combinatie met een jong gezin is niet makkelijk. Ik vind het belangrijk om mijn kinderen te zien opgroeien. Maar ook een maatschappelijke carrière zie ik als een uitdaging.

Ik heb altijd interesse gehad in sportmarketing. Tijdens toernooien zijn sponsors heel belangrijk. Niet alleen de financiële kant maar vooral de uitstraling van een evenement maakt of een toernooi succesvol is. Als sporter ben je ook een reclame-object voor je sponsor. Ieder sporter is zich daarvan bewust en zal er alles aan doen om de beste binnen te halen.

Na diverse gesprekken met verschillende bedrijven heb ik bij SportVibes de kans gekregen om aan de slag te gaan. Ik zie het als een mooie uitdaging. Met mijn ervaring en contacten uit mijn sportcarrière wil ik een meerwaarde voor het bedrijf zijn.'

Krijg je niet stiekem de kriebels om weer te gaan tennissen bij het kijken van de Australian Open-finale tussen Federer en Nadal?

'Ik heb genoten van de finale tussen deze twee iconen uit de tennissport. Federer en Nadal hebben zoveel bereikt in hun carrière! Ook naast de baan zijn zij beide uitstekende ambassadeurs voor het tennis. Federer is niet voor niets al een paar keer uitgeroepen tot meest invloedrijke sporter van de wereld, door het opinieblad Forbes.

Ik voel mij bevoorrecht dat ik tegen Federer heb mogen spelen in Davis Cup-verband. Nadal ken ik al veel langer, omdat wij elkaar zijn tegen gekomen tijdens de jeugdtoernooien. Kriebels zijn er niet meer. Ik sta volledig achter mijn keuze dat ik gestopt ben met mijn tenniscarrière. Tennissen zal altijd een deel van mijn leven zijn, maar heb nu heel veel zin in een nieuwe uitdaging.'

Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?

'Ik heb altijd geweten dat als je echt iets wilt bereiken niets onmogelijk is. Het is belangrijk om een doel voor ogen te hebben in het leven en daar vol voor te gaan. Dit geldt zowel voor een sport- als een maatschappelijke carrière. Sinds mijn eerste tennisles was mijn doel was om de top-100 van de ATP-ranking te bereiken. Op 28-jarige leeftijd heb ik deze magische grens bereikt. Champions believe in themselves, even when no one else does.'

Wat is de voor sponsoring en sportmarketing meest interessante trend van dit moment?

'Social media heeft ook in marketing een enorme groei doorgemaakt. Iedereen gebruikt het om zichzelf en zaken waar zij voor staan onder de mensen te brengen. Van presidenten tot producten en evenementen. Het is een wereldwijd platform. Het is voor iedereen bereikbaar.'

In welke droomklus zou jij ooit nog je tanden willen zetten? (En hoe zou je het aanpakken?)

' Mijn ultieme droomklus is om de Formule 1 naar Nederland te halen. Wij hebben een mooie geschiedenis op het circuit van Zandvoort. Max Verstappen met zijn heldenstatus is een unieke kans voor Nederland. Ik denk dat veel multinationals deze kans zullen aangrijpen om zich bij dit evenement te kunnen aansluiten.

Daarnaast zou ik graag een rol willen spelen bij het ABN Amro World Tennis Tournament. Ik heb zelf meerdere jaren als speler aan dit toernooi deelgenomen. Het is een van de best georganiseerde toernooien op de ATP-tour. Het toernooi beschikt op dit moment de ATP 500 status. Ik zou dit graag willen proberen uit te breiden naar een ATP 1000 status. De locatie in Rotterdam Ahoy is perfect en er zijn nog genoeg mogelijkheden voor uitbreiding van het evenement.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken