Eerbetoon aan Johan Cruijff in Amsterdam

Eerbetoon aan Johan Cruijff in Amsterdam
  • Sponsoring
  • 9 mei 2017 @ 23:49
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • BrandingPartnershipVoetbal

In Amsterdam is dinsdag een muurschildering van Johan Cruijff onthuld. De locatie van de 'mural' is vol symboliek: op het terrein van het oude Ajax-stadion en tegenover Betondorp. De tot standkoming van dit kunstwerk is mede mogelijk gemaakt door AkzoNobel, die hiermee tevens hun vijfjarige samenwerking met de Cruyff Foundation wil vieren en stilstaat bij het 20-jarig bestaan van de Cruyff Foundation.

De muurschildering is ontworpen door de Braziliaanse kunstenaar Paulo Consentino. Hij had in totaal elf dagen nodig om het 13 meter hoge en 8 meter brede kunstwerk te voltooien. Consentino werd hierbij geholpen door jongeren uit de buurt en AkzoNobel-medewerkers.

Namens de familie Cruijff spreekt Carole Thate uit hoe indrukwekkend deze muurschildering gevonden wordt. 'Johans visie op voetbal en het leven zijn gebundeld in wat we nu de Cruyff Legacy noemen. Met deze muurschildering en helemaal op deze bijzondere locatie* is dit een groots eerbetoon en is het aan ons allen om hetgeen hij heeft neergezet in stand te houden en voort te zetten.'

‘Als je iets voor een ander kan doen, moet je dat doen’

Johan Cruijff was niet alleen één van de grootste voetballers aller tijden en succesvol coach van Ajax en Barcelona, hij had ook een enorme invloed buiten het veld. Al gedurende zijn voetbalcarrière ontdekte Johan Cruijff dat sport onmisbaar was voor de ontwikkeling van kinderen. Met de oprichting van de Cruyff Foundation was hij in Nederland en Spanje één van de eerste (ex-)sporters die zijn naam aan een eigen stichting verbond en zichzelf hier met veel toewijding voor in wilde zetten. Sinds de start van de Foundation is deze uitgegroeid tot een organisatie die zich elke dag opnieuw inzet om jeugd vooruit te brengen door beweging: gehandicapte jeugd, jeugd in de wijken en kinderen op schoolpleinen.

“Door de Cruyff Courts, Speciale Cruyff Courts, Schoolplein 14, sportprojecten voor gehandicapte kinderen en andere activiteiten komen wekelijks meer dan 150.000 kinderen wereldwijd in beweging,” aldus Niels Meijer, directeur van de Cruyff Foundation.

“De maatschappelijke relevantie van het werk van de Foundation is groter dan ooit. Ook na het overlijden van Johan blijven we hard werken om kinderen door sport een mooie en gezonde toekomst te bieden. Daarbij is de hulp van partners als AkzoNobel heel belangrijk. In de afgelopen jaren hebben wij nauw samengewerkt in de aanleg van nieuwe en het behoud van bestaande Cruyff Courts wereldwijd en zijn wij trots op de impact die wij hier gezamenlijk mee hebben.”

De kracht van kleur

“Met de Cruyff Foundation delen wij de wil om iets te betekenen voor de samenleving, de wens om jongeren de kans te geven om hun talenten te ontplooien zodat zij een betere toekomst hebben en om steden leefbaarder en meer inspirerend te maken,” stelt Ruud Joosten – Member Of The Executive Committee, Decorative Paints. “Ik ben er bijzonder trots op dat wij hier met onze verven en coatings Johan Cruijff en zijn belangeloze inzet voor de maatschappij kunnen eren. Ik hoop dat deze muurschildering ons dagelijks herinnert aan zijn bevlogenheid.”

Paulo Consentino is een Braziliaanse schilder en een enorme voetbalfan. Zijn voetbalgerelateerde muurschilderingen sieren muren in Brazilië, Argentinië, Uruguay, Portugal, Spanje en Duitsland. Hij heeft onder andere samengewerkt met Neymar Junior Institute, Fundación Leo Messi en Guga Kuerten Institute.  Als onderdeel van het Let’s Colour-Initiatief van AkzoNobel schilderde Consentino  een enorme mural van Luis Suarez in Montevideo, Uruguay.

Johan Cruijff laat verschillende initiatieven en organisaties na die zijn naam dragen en allen bij elkaar de Cruyff Legacy vormen. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met het management van Johan Cruijff via management@cruyff.com of kijken op www.johancruyff.com.

De Johan Cruyff Foundation brengt jeugd vooruit door beweging waardoor ze samen kunnen spelen en groeien in hun ontwikkeling. Door sport en spel worden kinderen fitter, leren ze met elkaar omgaan en ontwikkelen zij zichzelf. Daarom willen wij ze stimuleren om te bewegen met onze projecten zoals de Cruyff Courts, Schoolplein14 en de sportprojecten voor kinderen met een beperking. Voor meer informatie kunt u kijken op www.cruyff-foundation.org. 

AkzoNobels Human Cities-initiatief is een actieve uiting van de company purpose. Het is alles wat AkzoNobel doet met en voor de samenleving. Het is de manier waarop wij stedelijke gebieden wereldwijd willen verbeteren en nieuwe energie in willen blazen. Het initiatief heeft geholpen de favela’s op te knappen in Rio de Janeiro, Brazilië, en banen te creëren voor jongeren in het Verenigd Koninkrijk. Ook helpen wij – in samenwerking met de Cruyff Foundation – sport toegankelijker te maken voor jongeren en te helpen bij de restoratie van historische gebouwen zoals Burkill Hall in Singapore en het Rijksmuseum in Amsterdam.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken