Team AkzoNobel is klaar voor Volvo Ocean Race

Team AkzoNobel is klaar voor Volvo Ocean Race
  • Sponsoring
  • 22 jun 2017 @ 12:05
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringEvenementSport

Team AkzoNobel is er klaar voor: de Volvo Ocean Race. Onder grote belangstelling van zeilfans is de nieuwe wedstrijdboot woensdag gedoopt door burgemeester Pauline Krikke van Den Haag. De grotste zeilrace ter wereld start over vier maanden.

Met nog maar vier maanden tot de start van de race, kwamen schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning afgelopen maandag vanuit Lissabon aan in Den Haag, de thuishaven van het team. Nieuwsgierige zeilfans langs én op het water verwelkomden de hagelnieuwe boot voor het eerst in Nederlandse wateren.

'Het is een bijzonder moment om de nieuwe boot in Den Haag te dopen', zegt Tienpont. 'In een aantal opzichten begint de race nu hier voor ons. En wanneer wij volgend jaar juni hier weer over de finish komen, doen we dat hopelijk winnend voor Nederland.'

'Internationaal team met Haags randje'

Een vloot van negen Optimisten met zeilers uit de nationale kernploeg en de jeugdzeilclub van Scheveningen begeleidden de 65-voet lange (ruim 20 meter) raceboot vanaf de Noordzee naar haar plek in de haven voor de officiële doopceremonie. Dit werd gevolgd door het ceremoniële breken van een champagnefles op de boeg door burgemeester Krikke en locoburgemeester Karsten Klein. 

Pauline Krikke, burgemeester van Den Haag: 'Wij zijn trots op de samenwerking met team AkzoNobel in de Volvo Ocean Race. Het is een internationaal team, met een sterk Nederlandse karakter en een stevig Haags randje, en wij wensen Simeon en zijn bemanning veel succes met de verdere voorbereidingen richting de racestart in oktober.'

Als thuishaven voor de finish van de race in 2018 voelt Den Haag zich verbonden met alle deelnemende teams. Krikke: 'We kijken er naar uit om ze volgend jaar veilig en wel te verwelkomen. We gaan er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de finish in Den Haag echt de Ultieme Bestemming is. De teams en hun fans kunnen uitkijken naar een onvergetelijk sportmoment, een warm netwerkevenement en een geweldige feeststemming.' 

Opwinding bij AkzoNobel

'Dit is een moment van trots voor zowel het zeilteam als het bedrijf. De boot ziet er fantastisch uit en haar doop is een uniek moment dat veel opwinding heeft veroorzaakt', zegt Leslie McGibbon, Corporate Director van AkzoNobel. 'De race biedt een geweldige kans om onze kleur- en coatingsexpertise te benadrukken, terwijl we tegelijkertijd aandacht vragen voor belangrijke wereldwijde problemen door ons duurzaamheidspartnerschap met de Volvo Ocean Race.'

Alle boten die in de komende editie meedoen, worden gecoat door AkzoNobel, met producten uit het assortiment van International en Awlgrip afkomstig uit de fabrieken in Sassenheim en Wapenveld. Het opvallende kleurenschema van team AkzoNobel’s boot telt zeven custom-made kleuren. Het coaten duurde 1.400 manuren.

'Het heeft bijna negen maanden geduurd om de nieuwe Volvo Ocean 65 te bouwen, uit te rusten en te coaten. De bootbouwers van Persico en onze mensen van de Volvo Ocean-werf hebben fantastisch werk afgeleverd voor team AkzoNobel', zegt CEO Mark Turner van de Volvo Ocean Race. 'Deze wedstrijd is de zwaarste professionele teamsport en ik wens Simeon en de rest van het team enorm veel succes in de verdere voorbereiding op de start in Allicante, waar zij het vervolgens negen maanden lang gaan opnemen tegen de rest van ’s werelds beste zeezeilers.'

Zeilrace van negen maanden 

Team AkzoNobel begint nu met vier intensieve trainingsmaanden op zee. Over een paar dagen vertrekt het team voor een transatlantische oversteek naar New York. De training terug gaat naar de Engelse zuidkust om vervolgens deel te nemen aan de gerenommeerde, 605 nautische mijlen tellende Rolex Fastnet Race. Deelname aan deze race is verplicht als kwalificatie voor deelname aan de Volvo Ocean Race.

Het startschot van de Volvo Ocean Race zelf klinkt op 22 oktober in het Spaanse Alicante. De route gaat door een aantal van de meest afgelegen en uitdagende gebieden van de oceanen. De boten krijgen te maken met extreme weersomstandigheden – van ijskoude en razende stormen tot smorende hitte. Onderweg worden elf steden aangedaan en de racefinish is in juni 2018 in Den Haag.

Vorig jaar juli maakte team AkzoNobel zijn deelname aan de komende editie van de Volvo Ocean Race bekend. Deelname is onderdeel van een strategische samenwerking om wereldwijd de aandacht te vestigen op de merken en expertise van AkzoNobel en tegelijkertijd deel te nemen aan lokale gemeenschapsprojecten.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken