4 vragen aan ING-sponsorbaas Tsjitske Benedictus

4 vragen aan ING-sponsorbaas Tsjitske Benedictus
  • Sponsoring
  • 25 jul 2017 @ 00:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • SponsorRingSponsorshipMarketing

In de nieuwe print-editie MarketingTribune die vandaag verschijnt, staat het thema ‘sponsoring’ centraal. Tsjitske Benedictus (ING) bijt het spits af. Zij startte in 1997 bij TNT als trainee en daarna in verschillende leidinggevende functies. In 2005 stapte ze over naar ING als marketeer. Sinds 2011 is zij binnen ING Nederland eindverantwoordelijk voor sponsoring, activaties en de organisatie van ING evenementen. Dat zijn er 500 waaronder de sponsoring van het amateurvoetbal (475 amateurclubs), het Nederlands elftal (inclusief het vrouwen elftal), het Rijksmuseum, Golf, The Flying Dutch, Natuurmonumenten, De Kunsthal en Koninklijk Theater Carré. 'Ons sponsorbeleid is purpose driven’.

1. Kun je aangeven wat de hoofdmotieven zijn voor ING om aan sponsoring te doen?

Onze missie en daarmee onze purpose is ‘empowering people to stay a step ahead in life and business’.  We willen mensen, bedrijven, organisaties, stichtingen in staat stellen om de volgende stappen te maken, ze vooruit te helpen. En dat is precies ook het uitgangspunt van ons sponsorbeleid en dat doen we o.a. door sponsoring van sport, cultuur, natuur en ondernemerschap. Op een actieve en  betrokken manier helpen we onze sponsorrelaties, en de doelgroepen die zij bedienen, echt vooruit. Tegelijkertijd brengen we sport, cultuur en natuur heel dicht bij en maken het toegankelijk voor een breed publiek. We kiezen altijd voor langlopende samenwerkingen, omdat een echt partnership tijd nodig heeft  om te groeien. Samen met de sponsororganisatie stellen we een plan op om echte veranderingen te realiseren. Zo ondersteunen we naast het Nederlands elftal het amateurvoetbal met technische en organisatorische ondersteuning en helpen we clubs bij het verbeteren van hun financiën, met ondersteuning van de penningmeester en met bijvoorbeeld crowdfunding en contactloos betaal pakketten voor de sportkantine.

Een belangrijk element van de ING-manier van sponsoren is het verlagen van drempels. We willen dat  culturele instellingen, de natuur, evenementen bereikbaar zijn voor een breed publiek. En handelsmissies moeten ook kansen bieden voor kleinere MKB-bedrijven. Daarom hebben we het Oranje Handelsmissiefonds. Tot slot proberen we unieke ervaringen te bieden. Zo bieden we een aantal keren per jaar schoolklassen de kans op de Schoolreis van je leven, bijvoorbeeld bij een musical of bieden we kinderen en volwassenen de kans om speciale voorstellingen bij te wonen in Koninklijk Theater Carré of van het Koninklijk Concertgebouworkest.

2. Welke verschuiving zie je binnen jullie beleid, komt er bv meer ruimte voor sponsoring, meer focus of juist meer kritiek?

Het is altijd goed als je zowel intern als extern uitgedaagd wordt op het vraagstuk waarom sponsoren we bepaalde initiatieven. Het houdt je scherp en brengt juist de nodige focus aan in je beleid. Doordat we een eenduidige purpose hebben is het makkelijker om 1) focus aan te brengen in je beleid door de juiste keuzes te maken en 2) concrete invulling te geven aan de sponsoring van een bepaald initiatief. De sponsoring van het amateurvoetbal is er daar een mooi voorbeeld van.

3.  Veel merken hebben het over 'purpose' bij sponsoring, jullie ook? Wat is belangrijk om op te letten als je met dit bijltje hakt?

Zoals gezegd, ons sponsorbeleid is inderdaad ‘purpose driven’. Alles wat we binnen de bank doen moet bijdragen aan deze purpose - ‘empowering people to stay a step ahead in life and business’. Zo ook ons sponsorbeleid en bij twijfel (wat doen we wel en wat doen we niet op het gebied van sponsoring, activaties en events) is de purpose een ideaal toetsingskader. De belangrijkste uitdaging hierin is dat je de purpose niet uit het oog verliest en blijft toetsen. Soms is dat lastig, zeker als er fantastische initiatieven of ideeën langs komen die niet in het verlengde liggen van je purpose maar waar je wel door geïnspireerd wordt en waarvan je weet dat het mensen in beweging brengt.

4. Kun je iets schetsen wat de toekomst qua sponsoring in NL gaat brengen?

In mijn optiek zijn er twee ontwikkelingen naast het feit dat ik ook vind dat er meer en beter gekeken moet worden naar duurzaamheid van sponsorprojecten. Toelichting:
1) Het gaat er tegenwoordig meer om wie je als bedrijf bent dan om de producten en diensten die je aanbiedt. Daarin spelen maatschappelijke en sociale relevantie van sponsorprojecten een belangrijke rol waarbij de vraag is welke maatschappelijke impact kun je realiseren met je sponsorprojecten, hoe help je de maatschappij verder?
2) Sponsoring moet vooral geen aparte entiteit meer zijn, maar juist een integraal onderdeel binnen de marketing- en communicatiemix die past bij de purpose van een bedrijf.


tekst: Peter van Woensel Kooy


     ING sponsort onder meer het succesvolle Nederlandse vrouwenteam voetbal

SPONSORSPECIAL MT13 ontvangen EN VOORTAAN 100% OP DE HOOGTE VAN HET MARKETING- en SPONSORNIEUWS? ABONNEER JE NU VIA DEZE KNOP!

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken