Damesvolleybal en ICT: een natuurlijke verbinding

Damesvolleybal en ICT: een natuurlijke verbinding
  • Sponsoring
  • 17 aug 2017 @ 09:34
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • SportSponsoring

ICT-dienstverlener ilionx is sinds januari 2016 hoofdsponsor van het nationale damesvolleybalteam. Er is een partnership voor vier jaar aangegaan. Informatietechnologie en damesvolleybal; een niet geheel voor de hand liggende combinatie wellicht, hoewel Wiebe de Boer (sinds 2003 algemeen directeur van ilionx) daar anders over denkt. ICT mag gezien worden en is allang niet meer het terrein van en voor louter stoffige mannen. Het is vooral ‘leuk’, en de combinatie met damesvolleybal moet gaan bijdragen aan dat gedachtegoed.

‘ilionx bestaat nu vijftien jaar. We hebben hard aan de weg getimmerd en zijn nu op het punt gekomen om onze naamsbekendheid te vergroten. We willen aan de buitenwereld laten zien dat we meer doen dan puur de harde IT-werkzaamheden. Je kunt dan ledboarding in een voetbalstadion kopen, maar we wilden een breder publiek bereiken: alle Nederlanders’, zo trapt De Boer af. Sport is inderdaad een mooi medium. Het is positief, zolang er gewonnen wordt dan. ‘Dat klopt, voetbal zou dan een optie kunnen zijn, ware het niet dat het regiogebonden is. We zijn in het verleden bijvoorbeeld benaderd door FC Utrecht, om het simpele feit dat ilionx hier in de Domstad gevestigd is. We hebben ook een vestiging in Zwolle, waar we door PEC Zwolle zijn benaderd, maar dat is allemaal voetbal en zodoende is het lastig je klanten te bereiken. We zijn namelijk een landelijk bedrijf; als wij in Stadion Galgenwaard (FC Utrecht, red.) hangen, dan is er geen Amsterdammer die nog geïnteresseerd is in onze diensten. Plus: voetbal is lang niet altijd positief. Gezien bijvoorbeeld de hooligans, daar willen we ons absoluut niet mee associëren.’

Hoger opgeleiden
In de zomer van 2015 liepen De Boer en zijn managementteam rond met het idee: als we sponsoring gaan doen, dan wel goed. En dus ging het bedrijf erop uit. ‘We boekten een businessarrangement bij het WK Beachvolleybal op de Hofvijver in Den Haag. Het was een geweldige beleving; het weer werkte mee, goeie catering, prachtige locatie… Het was echt een happening. Vervolgens hing een paar weken later de Nevobo [Nederlandse Volleybalbond, red.] aan de lijn: willen jullie sponsor worden? Op het eerste gezicht leek dat onbereikbaar; toch zijn we gaan praten en bleek het weldegelijk mogelijk. Uitvaartverzekering Dela had het al tien jaar gedaan en het was bekend dat zij gingen stoppen. Voor ons een mooi moment om het stokje over te nemen.’

Wat ziet de Nevobo specifiek in ilionx en vice versa? ‘Een dynamische en ondernemende partij, waarvan bekend was dat wij nog niet al teveel naam in de markt hadden. Kijk, IT is een snel veranderende omgeving en volleybal is een snel spelletje. Drie keer balcontact en er is een punt gescoord. Dat past goed. Voor ons is het interessant om meerdere redenen. Volleybal wordt over het algemeen beoefend door hoger opgeleiden, lees: voor ons potentiële opdrachtgevers en dito medewerkers. De dames zijn specifiek interessant omdat het een team is dat aantoonbaar succesvol is, maar het is ook een team dat veel talent heeft en daarmee groeiende is - net als wij. De komende jaren kunnen we daar dus op voortborduren en ons eraan verbinden.’

Oranjegevoel
Toch zullen er mensen zijn die - hoe achterhaald ook - beweren dat de combinatie vrouwen en IT geen logische is. ‘Ik vraag me af of dit nu zo interessant is. Waar het om gaat is dat informatietechnologie gewoon een ontzettend mooi vakgebied is, dat een steeds belangrijker aspect in de samenleving wordt. Dat gedachtegoed kan ilionx met dit damesteam goed promoten. Die verbinding voelt voor ons heel natuurlijk. En het Oranjegevoel ging ineens opspelen; in ons bedrijf, maar ook bij de klanten en in onze persoonlijke omgeving. Hele families zaten ineens volleybal te kijken. Dat saamhorigheidsgevoel. Eén collectief. Er hangt een positieve sfeer.’

De Boer vervolgt: ‘We konden heren doen, beach, paravolley… Ik ben blij dat we hebben gekozen voor damesvolleybal. De dames zijn echt spontaan en toegankelijk, stralen plezier uit. Het team heeft flair. Zo van: het is léuk om te volleyballen. Mannen zijn meer bokito’s, die willen gewoon rammen. Dat is toch een andere uitstraling. Wij willen ons onderscheiden. Met vrouwen maken we een meer gedurfde en daarbij originele keuze.’

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 13.17.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken