Eredivisie steeds beter door vrouwen bekeken

Eredivisie steeds beter door vrouwen bekeken
  • Sponsoring
  • 16 aug 2017 @ 12:07
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • BereikTelevisieOnderzoekVoetbalDoelgroep

Nederland was drie weken in de ban van het EK vrouwenvoetbal. De kijkcijferhit van deze sportzomer werd door meer dan 5 miljoen Nederlanders gevolgd op televisie. Hoewel de Eredivisie Vrouwen nog niet kan rekenen op dezelfde aandacht als het 'mannenvoetbal', blijkt uit onderzoek dat de Eredivisie ieder jaar op meer vrouwelijke kijkers kan rekenen.

Uit de jaarlijkse registratie van MeMo² valt op te maken dat het percentage vrouwelijke kijkers naar de mannelijke variant van de Eredivisie in de afgelopen drie jaar significant is toegenomen. Komend seizoen mogen de clubs van de Eredivisie meer dan 4,5 miljoen vrouwelijke voetbalvolgers verwachten. Een toename van 35 procent ten opzichte van vorig seizoen. Het zijn dan ook voornamelijk de jonge vrouwen (jonger dan 34 jaar) die steeds intensiever de Eredivisie gaan volgen. 

Sponsoren van de Eredivisie lijken zich echter nog voornamelijk te richten op de mannelijke kijker. De gemiddelde bekendheid van de sponsoren van de Eredivisie ligt gemiddeld 9% hoger onder mannelijke dan onder vrouwelijke Eredivisie-volgers. Dat is opvallend gezien er in het verleden eye-tracking resultaten zijn gepubliceerd (Massa, B. 2012), waaruit bleek dat vrouwelijke voetbalvolgers gemiddeld twee keer vaker naar de boarding kijken dan mannen.

KPN en Tele2 sluiten goed aan bij vrouwen

Toch zijn er in de Nederlandse Eredivisie voorbeelden te vinden van sponsoren (zoals KPN, Tele2) die relatief goed aansluiting vinden op de vrouwelijke volgers. MeMo² zoekt de verklaring van de hogere sponsorbekendheid onder mannen daarom niet alleen in het verschil in kijkgedrag, maar legt het verband met de hoofdzakelijk op mannen gerichte sponsoractivatie van de sponsoren zelf. Rekening houdend met het toenemend aantal vrouwelijke Eredivisie kijkers liggen er kansen voor sponsoren zoals Ziggo en Qurrent om met aangepaste sponsorcontent en een gerichte mediastrategie ook de vrouwelijke volger te bereiken en beraken.

MeMo² is een innovatief onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in merk, communicatie en reclame-effectonderzoek en heeft ruim 13 jaar ervaring in onderzoek naar de effecten van sponsoring. 

Bovenstaande cijfers komen uit een jaarlijks onderzoek van MeMo² op de Nederlandse markt naar de effectiviteit van sponsoring in de Eredivisie: SponsorTracker Eredivisie 2017. Dit onderzoek is verricht onder 2.678 Nederlandse Eredivisie-volgers van 16 jaar en ouder.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken