Slimme sponsorlessen van Samsung

Slimme sponsorlessen van Samsung
  • Sponsoring
  • 17 aug 2017 @ 11:03
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ContentSponsorRingInnovatieRio2016

De successen van prijswinnaars zijn leerzaam, maar dat geldt ook voor de fouten die zij maken - en vakkundig hebben gerepareerd. Succes én fouten stonden onlangs centraal bij een inspiratiesessie van Stichting SponsorRingen. MarketingTribune behandelt ze deze zomer in de serie Sponsorlessen. Vandaag deel 3: de uitdaging van Samsung bij de Olympische sponsoring van Dorian van Rijsselberghe. Hoe riskant was Rio?

Samsung won met de Olympische VR-campagne rond surfkampioen Dorian van Rijsselberghe een SponsorRing in de categorie Sport. De virtuele content was innovatief. Ontroerend was de huldiging: de kampioen dacht met zijn VR-bril op afstand contact te leggen met zijn beste vriend, maar die bleek ineens oog in oog met hem te staan.

De vakjury was lovend: 'Mooie activatie en exercitie met eigen producten van Samsung waardoor het merk in de kernwaarden naar voren komt. Goede doorvertaling van het mondiale IOC-sponsorship naar het lokale Nederland. Een snelle commerciële actie die efficiënt en authentiek is uitgevoerd.'

Te vroege Olympische campagne?

De Olympische sponsoring van windsurfer Dorian van Rijsselberghe pakte perfect uit voor Samsung. Niet alleen verdedigde de surfer zijn Olympische titel met succes, maar ook sprak de sympathieke vent de beoogde millennial-doelgroep aan die op zich niet zo heel veel geeft om de Spelen.

Toch waren er ook drie verbeterpunten: less is more (zeg niet overal 'ja' tegen), begin niet te vroeg met een Olympische campagne (in het prille voorjaar is het pubiek nog totaal niet met Rio bezig) en tot slot: zorg dat alle betrokken partijen goed zijn aangelijnd.

Kansen spreiden

Tijdens de komende Winterspelen in Pyeongchang kiest het telecombedrijf opnieuw voor een relatief kleine sport (shorttrack), maar verdeelt het zijn aandacht voor de zekerheid over twee troeven: Sjinkie Knegt en Suzanne Schulting. Kansen spreiden dus. Voor het geval dat er eentje valt - wat bij shorttrack nog wel eens gebeurt.

De Heineken Experience in Amsterdam was eind juni de thuisbasis voor een fraai gezelschap SponsorRing-winnaars dat zichzelf aan een gezelschap vakgenoten presenteerde. De opdracht was helder: vertel niet alleen je bekroonde succesverhaal, maar laat ook zien wat er toch nog beter had gekund. De SponsorRingen krijgen eind dit jaar trouwens een nieuwe prijscategorie, Lang Lopende Sponsorships, voor cases met een langere adem van minstens vijf jaar. 

www.sponsorring.nl

Lees ook:

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken