'Ziggo zet nieuwe standaard in gamer-experience'

'Ziggo zet nieuwe standaard in gamer-experience'
  • Sponsoring
  • 16 aug 2017 @ 12:02
  • 33026 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • Online gamingSportmarketingInterviewMarketing

Race-fans kunnen zich op 15 augustus een Formule 1-coureur wanen tijdens de Ziggo eBattle F1, eenmalig op het circuit van Zandvoort. De selectie liefhebbers kwalificeerde zich op het Ziggo eCircuit in Hoog Catharijne. Mart Roumen, projectleider namens Ziggo, legt uit hoe het mediabedrijf massaal raceliefhebbers, gamers én millennials aan zich weet te binden. 'Jongeren krijgen door de eBattle een positiever beeld van Ziggo.'

Begin deze maand waren er al ruim 20.000 rondetijden geklokt in het Ziggo eCircuit. Afgelopen zondag eindigde de actieperiode van deze simulatierace met in totaal 1.122 deelnemers aan de kwalificaties in Utrecht. In deze Ziggo-campagne kan iedereen zich een F1-coureur wanen in een spannende simulatierace. Op Zandvoort wordt dat gevoel nog extra opgewekt doordat de Playseats op de start-grid staan van het befaamde circuit.

Hoe kwam Ziggo op het idee om een eBattle F1 te organiseren op het circuit in Zandvoort?

'Dat is een idee van Koch Media en hun PR-bureau Glasnost', vertelt Mart Roumen, projectleider bij Ziggo. 'We zochten een mediagenieke locatie om het verhaal van de lancering van de nieuwe game Formule 1 2017 en de Ziggo eBattle F1 te vertellen. Dan denk je al snel aan Assen of Zandvoort. Het werd de laatste.'

Waarom is dit een belangrijke marketingactie voor Ziggo?

'Ziggo is de enige in Nederland die gratis en live Formule 1 aanbiedt aan zijn klanten. Tot grote tevredenheid: Ziggo Sport staat na nog maar 1,5 jaar al in topdrie van redenen om te switchen naar Ziggo. Die populariteit van F1 wilden we rondom de wedstrijden zelf en voor bredere doelgroep activeren en zo werd de Ziggo eBattle F1 geboren. Wij zoeken naar wegen om onze eBattle steeds opnieuw onder de aandacht van millennials te brengen. Het is een doelgroep die de laatste ontwikkelingen op technologisch gebied graag volgt. Wij zien een sterke combinatie tussen de introductie van de nieuwe F1-game en onze Ziggo eBattle F1-activatie. We hebben vergelijkbare doelstellingen bij eenzelfde doelgroep.'

Elke liefhebber kan zich proberen te kwalificeren via een simulatierace in de permanente Ziggo eBattle-locatie op Hoog Catharijne. Hoe goed is deze locatie bezocht tijdens de actieperiode?

'Vanwege de grote belangstelling is het Ziggo eCircuit op Hoog Catharijne constant bezet. De capaciteit van het ruime aantal Playseats voldoet net. Zeker tijdens de topdrukte in de namiddag, in het weekend en koopavonden is het soms dringen. Tijdens de zomerstop van het F1-seizoen is er extra ruimte voor speciale acties, zoals deze Zandvoort-battle. In de eBattle F1 volgen we namelijk de Formule 1-kalender. Iedere vrijdag ten tijde van een raceweekend houden we de finale tussen de tien snelste coureurs in de studio’s van eMense, onze partner in dit project. De uiteindelijke winnaar mag het opnemen tegen voormalig F1-coureur Robert Doornbos tijdens de live-uitzending van Ziggo Sport.'

Momenteel zijn eSports een explosief groeiende trend, waar met deze actie nadrukkelijk op wordt ingehaakt. Welke kansen biedt eSports voor Ziggo?

'We zien de populariteit van eSports enorm toenemen, ook onder onze klanten. We leggen nu de logische verbinding tussen die liefhebbers en de fans van Formule 1. Datzelfde doen we ook bij Ajax met de Ajax eBattle. Bij die twee eBattles zien we dat we jongeren op goede wijze betrekken bij ons merk. Ter illustratie: 44% van de millennials die in aanraking zijn gekomen met de Ziggo eBattle F1 geven aan een positiever beeld van Ziggo te hebben. Dát is waar we het uiteindelijk voor doen.'

Hoe eSport-minded ben je eigenlijk zelf? En in hoeverre geldt dat voor andere marcom-professionals bij Ziggo?

'Voor deze campagnes speelde ik sporadisch een potje FIFA of Tony Hawks Pro Skater met vrienden, maar omdat ik er nu vrijwel dagelijks mee bezig ben, is ook mijn enthousiasme sterk gegroeid. Ik probeer iedere race een snelle rondetijd te klokken, maar als ik dat vergelijk met de toptien van de Ziggo eBattle F1 is er nog een lange weg te gaan. Een leuke bijkomstigheid is dat ik tot nu toe wél een van de beste van kantoor ben.'

Welke externe bureaus zijn betrokken bij deze activatie?

'De belangrijkste zijn Vertigo6 (PR) en eMense (game, livestream en finale-activatie). We hebben voor hen gekozen vanwege de expertise als het gaat om gamers en jongeren. Daarnaast wordt de nieuwe F1-game op Zandvoort gelanceerd, waarin Glasnost en Koch Media leidend zijn. Verder werken we naar volle tevredenheid samen met een aantal andere partijen: Playseat levert de gamestoelen, Samsung de QLED-televisies, Red Bull ondersteunt in PR en merchandising, Store for Brands ontwikkelt en coördineert het eCircuit en Southfields maakt de videocontent.'

Volgens eigen onderzoek van Ziggo heeft 26% van de Nederlanders gehoord van de Ziggo eBattle F1. Een onwaarschijnlijk hoog percentage voor een volstrekt nieuw evenement. Hoe hebben jullie dit gerealiseerd?

'Het voordeel van Ziggo is dat we flink wat bereik hebben rondom de raceweken, met name door de uitzendingen van Ziggo Sport rondom de Formule 1-races. Vertigo6 en eMense hebben goed bereik in de gamerswereld en bij evenementen benaderen we zoveel mogelijk media en influencers die goed liggen bij onze target-doelgroep. Zo was bijvoorbeeld YouTuber Kwebbelkop bij de opening van ons Ziggo eCircuit. Die drie activiteiten bij elkaar maken dat we raceliefhebbers, gamers én millennials op goede wijze bereiken. Daarnaast is het Ziggo eCircuit in Hoog Catharijne een absolute blikvanger. Hiermee zetten we een nieuwe standaard als het gaat om gamer-experience.'

Wat verwacht je van de eBattle in Zandvoort?

'Ik verwacht dat de deelnemers een extra realistische ervaring zullen gaan hebben omdat we het voor elkaar hebben gekregen om de Playseats op de baan van het circuit te mogen plaatsen. Dat kan bijna niet anders dan een overweldigende race gaan worden. Ik ben echt benieuwd!'

Gaat Ziggo in de nabije toekomst vaker iets doen met eSports?

'Het concept "eBattle" hebben we zowel bij Ajax (FIFA eSports) als bij Formule 1 naar volle tevredenheid uitgerold. Ik kan me goed voorstellen dat als we bij  toekomstige campagnes jongeren aan willen spreken, we met zekerheid zullen bekijken of hierin een eSports- of eBattle-component terugkomt.'

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Media & Sponsoring van MarketingTribune. 

Mart Roumen in het Ziggo eCircuit in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken