Musea verdienen 31 miljoen euro aan sponsoring

Musea verdienen 31 miljoen euro aan sponsoring
  • Sponsoring
  • 12 okt 2017 @ 13:14
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SponsoringKunst & CultuurOnderzoek

Het gaat relatief weer goed met de Nederlandse museumsector, de eigen inkomsten stijgen, de werkgelegenheid groeit en musea werken steeds meer samen met het onderwijs. Toch is de sector nog niet geheel toekomstbestendig, mede door teruglopende overheidssubsidies. Dat blijkt uit de Museumcijfers 2016. Dit jaarlijkse onderzoek van de Museumvereniging onder 420 aangesloten musea, toont trends in de sector.

In alle delen van ons land zijn musea te vinden. Het aantal museumbezoeken is het afgelopen jaar opnieuw sterk gegroeid (8,7%) naar bijna 32 miljoen. Het buitenlandse bezoek stijgt naar 29% van het totaal. Hoewel het museumbezoek door jongeren t/m 18 jaar afneemt, blijft het aantal schoolbezoeken aan musea gelukkig stijgen. Inmiddels werken 38.000 mensen in musea van wie 26.000 als vrijwilliger. 

Het aantal betaalde banen is dit jaar gestegen met 1,3%, vooral omdat meer medewerkers een vast contract hebben gekregen, zo blijkt uit het onderzoek. De eigen inkomsten maken 50% van de totale omzet uit en zijn in 2016 met 34 miljoen euro gestegen.

Minder subsidie, meer eigen inkomsten

Ondanks deze successen schrijven de musea tezamen toch nog een negatief resultaat van 23 miljoen euro. Dat komt door de enorme impact van de vermindering van overheidssubsidies. De subsidie per bezoek is tussen 2011 en 2016 met 40% gedaald. Dat is een zeer forse daling die musea (nog) niet geheel met de versnelde verzakelijking hebben kunnen opvangen. Door betekenisvolle samenwerking met overheden, het bedrijfsleven, maatschappelijke partners, met het publiek en met elkaar willen musea komen tot een solide sector. Sponsoring was daarbij afgelopen jaar goed voor 31 miljoen euro.

Museumcijfers is een uitgave van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van musea in Nederland. In de snel veranderende samenleving willen musea 'verhalen vertellen die we niet mogen vergeten'. Samen met ruim 400 aangesloten musea beoogt de Museumvereniging het publiek belang van musea te versterken. 



Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken