Ajax sluit miljoenendeal met Guangzhou Football Club
- Sponsoring
- 27 nov 2017 @ 11:28
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkPartnershipVoetbal
- 27 nov 2017 @ 11:28
- Redactie Sponsoring
Ajax en Guangzhou R&F Football Club hebben een samenwerkingsovereenkomst van vijf jaar getekend. De Chinese topclub wil met de hulp van Ajax de beste jeugdopleiding van China ontwikkelen. Met de overeenkomst is een totaalbedrag gemoeid van 10 miljoen euro. Beide clubs hebben de intentie uitgesproken om bij wederzijdse tevredenheid het contract met nog eens vijf jaar te verlengen. Deze deal past in de brede commerciële strategie van Ajax voor de Aziatische markt, en dan met name China.
Ajax heeft zich, via de speciaal voor dit soort samenwerkingen opgerichte Ajax Coaching Academy (ACA), ten doel gesteld om de kennis van de jeugdopleiding mondiaal te delen. De club streeft er dus naar in meerdere werelddelen vergelijkbare samenwerkingen aan te gaan. De ACA heeft het afgelopen jaar programma’s en projecten ontwikkeld en krijgt nu in China de verantwoordelijkheid om de gehele jeugdopleiding van Guangzhou R&F FC vorm te geven. Alle facetten van een jeugdopleiding, zoals scouting, talentontwikkeling en de daaraan ondersteunende afdelingen, komen hierbij aan bod.
Onder leiding van voormalig Ajax-trainer Ed Engelkes, die de rol gaat vervullen als Technisch Directeur, gaan nog meerdere Ajax-coaches mee die allen een specifieke rol vervullen binnen het coaching-pakket. Zij gaan de filosofie van de club over brengen op de Chinese staf en de jeugdspelers en worden ondersteund met een team specialisten vanuit Amsterdam.
Groeien op Aziatische markt
Algemeen directeur Edwin van der Sar: 'Het is goed voor Ajax dat wij dit partnership aangaan met Guangzhou R&F Football Club. We waren de afgelopen jaren al actief op de Aziatische markt, maar voornamelijk op commercieel gebied. Deze samenwerking draait vooral om voetbal. De jeugdopleiding is voor Ajax al decennialang ontzettend belangrijk in alles wat wij doen. Dat we nu onze kennis kunnen delen in deze samenwerking met R&F is goed voor beide clubs. Het is bekend dat het voor ons lastig is om in de huidige Europese voetbalwereld verder te groeien. Door de Ajax Coaching Academy creëren we desondanks kansen om hierin stappen te maken.'
Guangzhou R&F Football Club speelt in de Chinese Super League en eindigde dit jaar op de vijfde plaats. Het team wordt getraind door de Servische coach Dragan Stojković. De club is opgericht in 2011 door Chinese onroerend goed ontwikkelaar R&F.
Chinese strategie van Ajax
Commercieel directeur Menno Geelen gaf al eerder aan dat Ajax zijn focus sterk op internationaal beleid, en dan met name op Azië en heel specifiek China. De komende tijd gaat Ajax meer initiatieven bekend maken die de club gaan ontwikkelen in China. Dit traject is vijf jaar geleden gestart, aanvankelijk met het in dienst nemen van Chinese medewerkers. Daarna heeft Ajax geïnvesteerd in het zelf maken van content voor de Chinese markt. Deze content is verspreid in China door een deal te sluiten met een Chinese mediapartij.
Daarna volgden regelmatige bezoeken aan China die resulteerden in diverse partnerships. Na drie jaar had de club inmiddels vier grote Chinese partijen aan zich gebonden. Dit seizoen sloot Ajax onder andere een deal met KB88 en Hikvsion en kwam het totaal op zes partnerships met Chinese partijen. Daardoor komt inmiddels 15 à 20 procent van de sponsorinkomsten uit China. De deal van vandaag is de volgende stap in dit traject.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
- Philips stadion podium voor Philips... 22-03-2024
- FC Emmen vraagt aandacht voor... 20-03-2024
- Go Ahead-speler Kuipers en zijn... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing