Terugblik op maatschappelijk sponsorjaar 2017

Terugblik op maatschappelijk sponsorjaar 2017
  • Sponsoring
  • 23 dec 2017 @ 00:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieEvenementTrendsSponsoring

Sponsorjaar 2017 zit er alweer bijna op. Een jaar waarin maatschappelijke doelstellingen van sponsors en adverteerders een steeds dominantere plaats innemen. MarketingTribune blikt thematisch terug op het jaar en begint met een selectie van opvallende activaties waarbij de maatschappij centraal staat. Van Amref tot McDonald's.

Anders dan vorig jaar lopen we het afgelopen sponsorjaar niet chronologisch door, maar thematisch. Vandaag maatschappelijke sponsoring, later deze maand volgen cultuur en sport.

12 januari 2017

Schiphol en Amref Flying Doctors werken samen voor Afrika

Luchthaven Schiphol en Amref Flying Doctors zijn sinds januari 2017 een samenwerking aangegaan voor de duur van drie jaar om geld in te zamelen en aandacht te vragen voor een betere gezondheid in Afrika. Amref Flying Doctors volgt Unicef op als maatschappelijk partner van Schiphol, waarmee de samenwerking op 31 december 2016 afliep. Het doel van dit partnership is om circa 4.000 mensen in Afrika een medische training te geven, waardoor ongeveer 2 miljoen mensen toegang tot gezondheidszorg krijgen. Een van de manieren waarop Schiphol en Amref Flying Doctors geld in gaan zamelen, is via collectezuilen in de terminals.

8 februari 2017

Postcode Loterij keert 341 miljoen euro uit aan goede doelen

Op het jaarlijkse Goed Geld Gala heeft de Postcode Loterij maandag in Carré in totaal 341 miljoen euro toegekend aan 110 goede doelen. Zo ontvingen Hivos en Greenpeace samen 14,8 miljoen euro voor hun strijd tegen verregaande ontbossing in het Amazonegebied. De Leprastichting werd verrast met een cheque van 9,3 miljoen euro. De Amerikaanse oud-president Bill Clinton, tevens internationaal goodwill-ambassadeur van de Postcode Loterij, was de speciale gast van de avond.

24 februari 2017

ABN Amro verlengt partnership met Krajicek Foundation

ABN Amro, al 44 jaar hoofdsponsor van het World Tennis Tournament in Rotterdam, heeft ook zijn partnership met de Krajicek Foundation (van toernooidirecteur Richard Krajicek) met twee jaar verlengd. ABN Amro is partner en hoofdsponsor van de Krajicek Foundation sinds 2003. In het kader van het ‘Partner van de Toekomst’ programma levert de bank niet alleen een financiële bijdrage, maar zijn ook bankmedewerkers via de ABN Amro Foundation intensief betrokken onder meer als mentoren van de Krajicek Scholarshippers.

21 maart 2017

Rabobank vernieuwt sponsorstrategie

Rabobank heeft een compleet vernieuwde sponsorstrategie ingezet. Nauwe partnerships tussen de lokale Rabobanken en de plaatselijke sport- en cultuurverenigingen vormen het hart van deze strategie. Hierbij vormen de ambities van de verenigingen en een duurzame samenwerking om deze te verwezenlijken de kern. Binnen deze aanpak gaat de Rabobank de komende vier jaar intensief samenwerken met NOC*NSF/TeamNL, Koninklijke Nederlandse Hockeybond (KNHB), Kunstbende, Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) en Mojo/ Lowlands.

2 juni 2017

AkzoNobel trekt samen op met The Ocean Cleanup

AkzoNobel en The Ocean Cleanup bundelen de komende vijf jaar hun krachten om het tij te keren bij de aanpak van de vervuiling van de wereldzeeën. The Ocean Cleanup, opgericht in 2013, wil de helft van de zogenoemde ‘Great Pacific Garbage Patch’ in slechts vijf jaar opruimen. Voor alle apparatuur van The Ocean Cleanup levert AkzoNobel vijf jaar lang geavanceerde biocidenvrije coatings. Dit betekent een grote bijdrage aan de inspanningen om plastic uit onze oceanen te verwijderen.

6 juli 2017

Mastercard en World Food Programme gaan 100 miljoen maaltijden uitdelen

Tijdens het Global Citizen Festival Hamburg hebben Mastercard en het World Food Programme (WFP) bekendgemaakt een nieuwe stap te zetten in hun gezamenlijke streven om honger en armoede te bestrijden. De nieuwe belofte bundelt de kennis van Mastercard op het vlak van technologie en digitale innovatie met de hands-on expertise van WFP in levensreddende voedselhulp. Het mondiale initiatief '100 Million Meals' wil fondsen en voedsel ophalen voor hongerlijdende mensen over de hele wereld.

5 oktober 2017

Shell promoot wetenschap op Generation Discover Festival

Op het Malieveld in Den Haag is de tweede editie van het Generation Discover Festival gehouden. Tijdens dit vijfdaagse evenement willen hoofdsponsor Shell en andere partners (zoals Arcadis en Gemeente Den Haag) jongeren spelenderwijs kennis laten maken met wetenschap en technologie.

30 november 2017

Maatschappelijke SponsorRing voor McHappy Day

McDonald's werd bij de SponsorRing-uitreiking bekroond met goud in de categorie Maatschappij, voor de campagne rond McHappy Day. Met elk verkocht Happy Meal gaat er een donatie naar het Ronald McDonald Kinderfonds. Persoonlijke bedankkaartjes in elk Happy Meal brengen het fonds niet alleen heel dichtbij de consument, maar dankzij de online video registratie van hun reactie ook dichtbij het hart van een groot publiek. In deze categorie werd ook voor het eerst zilver en brons toegekend: respectievelijk aan Philips (voor de activatie van (Gay) Pride 2017) en Dopper (met de case 'Kraanwater in Nepal').

Samenstelling: Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring MarketingTribune.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken