Sportief Sponsorjaar 2017

Sportief Sponsorjaar 2017
  • Sponsoring
  • 28 dec 2017 @ 12:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportSponsorRingeSportsSportmarketing

Het sponsorjaar 2017 stond bol van de sportevenementen en activaties. Hoewel de Oranje-heren het WK Voetbal misliepen, maakte de Leeuwinnen juist furore. Maar er gebeurde nog veel meer op sponsorgebied. Een overzicht.

2 maart 2017

Fila vervangt Asics als kledingsponsor van NOC*NSF

Fila is de komende zes jaar kledingsponsor van sportkoepel NOC*NSF. In deze langjarige samenwerkingsovereenkomst met NOC*NSF verbinden zij zich tot en met de Winterspelen van Beijing 2022 met TeamNL. Dit is een opsteker voor de sportkoepel na het afhaken van kledingpartner Asics en meerdere anders sponsors.

5 april 2017

BinckBank Tour nieuwe naam Eneco Tour

BinckBank is de nieuwe hoofdsponsor en naamgever van de BinckBank Tour, de opvolger van de Eneco Tour. Eneco maakte in september 2016 bekend te stoppen als hoofdsponsor. De Eneco Tour was de enige meerdaagse UCI WorldTour-wielerwedstrijd in Nederland en België en blijft dat nu ook met een andere naamgevende sponsor.

7 april 2017

Qurrent vervangt Opel als hoofdsponsor van Feyenoord

Qurrent wordt de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord. De samenwerking wordt aangegaan voor vier jaar. Hiermee volgt Qurrent automerk Opel op dat eind van het seizoen stopt als shirtsponsor. Na de zomer prijkt het logo van Qurrent op het Feyenoord-shirt. Behalve partner van het eerste elftal is het logo van Qurrent ook op het shirt van de jeugdopleiding en Sportclub Feyenoord te zien tot aan de zomer van 2021.

17 april 2017

Ajax verlengt met ABN Amro en verbindt Ziggo ook aan eSports

Ajax heeft samen met Ziggo overeenstemming bereikt over een uitbreiding van het huidige hoofdsponsorschap. Het mediabedrijf richt zich met ingang van april 2017 niet alleen op Ajax 1, maar omarmt ook per direct het nieuwe eSports-domein binnen de club. Met ABN Amro heeft Ajax de lopende samenwerking met twee jaar verlengd tot 2020. De bank blijft tot medio 2020 als 'Partner van de Toekomst' aan Ajax verbonden en zal daarnaast ook maatschappelijk partner blijven van de Amsterdamse voetbalclub.

20 april 2017

KPN keert terug van hoofdsponsor Eredivisie

KPN keert met ingang van seizoen 2017/'18 terug als hoofdsponsor van de Eredivisie. Het telecombedrijf was al een paar jaar official partner, maar is natuurlijk vooral bekend als voormalig hoofdsponsor, zowel onder de huidige merknaam als toen het bedrijf nog PTT heette.

31 mei 2017

Tabaksfirma niet welkom als naamsponsor van Johan Cruijff Arena

De Johan Cruijff Arena krijgt mogelijk een naamsponsor, maar de familie Cruijff weigert een tabaksproducent als sponsor. Dat staat in de intentie-overeenkomst die Ajax, de gemeente, Stadion Amsterdam en de Stichting Administratiekantoor Stadion Amsterdam (Stak) op 25 april ondertekenden. Plan was om de nieuwe stadionnaam dit jaar nog te regelen, maar tot door de pittige onderhandelingen is dit inmiddels doorgeschoven naar 2018, tot ergernis van de familie Cruijff.

8 juni 2017

Real Madrid is sterkste clubmerk in voetbal

Real Madrid prolongeerde zijn titel in de Champions League, maar is ook commercieel de sterkste voetbalclub. Dit blijkt uit de Brand Finance Football 50. De club van Cristiano Ronaldo passeerde eeuwige rivaal FC Barcelona. Opmerkelijk is dat een veel minder succesvolle club, Manchester United, dankzij een uitgekiende commerciële strategie de meeste waarde vertegenwoordigt: 1,7 miljard dollar.

15 juni 2017

R.I.P. Trefpunt: PRISM stopt in Nederland

Einde van een instituut: sportmarketingbureau PRISM, het vroegere Trefpunt, is eind juni gestopt in Nederland. Daarmee komt een einde aan de juridische opvolger van Trefpunt, een van de oudste sportmarketingbureaus in Nederland. Trefpunt Sports & Leisure Marketing is in 1978 opgericht door Frank van den Wall Bake. In 2000 werd het bureau verkocht aan Y&R, onderdeel van WPP. In 2013 sloot het bureau zich aan bij het internationale WPP-netwerk PRISM en werd herdoopt tot Trefpunt-PRISM. Die naam werd in 2016 veranderd in PRISM Amsterdam.

19 juni 2017

McDonald's en IOC onverwacht uit elkaar

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en McDonald's beëindigden in juni per direct hun sponsorcontract, dat nog tot 2020 zou doorlopen. De fastfoodgigant was al 41 jaar verbonden aan de Olympische Spelen. Ondanks dit langlopende partnership was er vaak kritiek op de koppeling van topsport aan fastfood. Het IOC vond snel een andere partner: in juli werd Intel vastgelegd tot en met de Spelen van 2024.

29 juni 2017

Holland Casino steunt Nederlands bobsleeteam

Nederland heeft weer serieuze bobslee-ambities. Holland Casino is de nieuwe hoofdsponsor van het Nederlands bobsleeteam op weg naar de Olympische Winterspelen van 2018. Als aftrap ontwikkelde Kumpany de visuele identiteit en verzorgde de persintroductie van ‘Team Holland Casino’ met een 'rauwe' film van twee doorzetters.

2 juli 2017

Rotterdam krijgt eerste eSports House van Nederland

Nederland krijgt een eerste eSports House. De leegstaande gaskoepels aan het Mallegat in Rotterdam-Feijenoord vormen het hart van de plannen ontwikkeld door Nolan Noordzij van stadsinitiatief Citylab 010. Het wordt een game-hal voor eSport-competities, gecombineerd met een Food & Beverage-concept en live-televisie vanuit de eigen studio. De organisatie is in handen van Gamers First, het bedrijf van Wim Noordzij en Joost Roset.

18 juli 2017

Bieroorlog: Heineken verslaat Grolsch in Arena, NAC verruilt Bavaria voor Amstel

Voetbal is soms een bieroorlog. Na ruim 20 jaar versloeg Heineken zijn eeuwige rivaal Grolsch als bierpartner van de Amsterdam Arena. Vanaf augustus schenkt Heineken bier in het stadion, waar brouwers al jaren met elkaar over steggelen. De deal loopt door tot 2027. Ook elders wordt stevig over bier onderhandeld: zo bood het aflopende contract van de Bredase voetbalclub NAC met Bavaria de mogelijkheid tot nieuwe onderhandelingen. Vanaf 2018 is Amstel voor vijf jaar de nieuwe bierpartner. Geen Brabants bier dus meer in het Rat Verlegh Stadion, maar wel weer Amsterdams bier in de Arena.

25 juli 2017

Mercedes verruilt DTM voor Formule E

Mercedes stapt na volgend seizoen uit het prestigieuze Duitse tourwagen-kampioenschap DTM. De Duitse autofabrikant richt zich vanaf 2019 op de Formule E, het kampioenschap voor elektrische wagens. Door het wegvallen van founding partner Mercedes (sinds 1984) gaat het DTM-kampioenschap in principe verder met alleen BMW en Audi. In lijn met de groeiende publieke interesse in elektrische auto's, richten steeds meer autobouwers zich op de Formule E. Ook BMW en Audi hebben interesse in deze eerste grote racetak met volledig elektrisch aangedreven bolides.

6 augustus 2017

ING, Nike en Intersport scoren met KNVB-partnership vrouwenvoetbal

De Oranje 'Leeuwinnen' schrijven historie door Europees kampioen te worden na een wervelende finale tegen Denemarken. Voor hoofdsponsor ING pakte het lef om hier vol in te duiken perfect uit. Ook Nike en Intersport kunnen tevreden zijn. Intersport stapte september 2016 in als allereerste KNVB-partner die zich exclusief aan het vrouwenvoetbal verbindt.

14 augustus 2017

Beat Cycling Club start commerciële baanploeg

Beat Cycling Club heeft de eerste commerciële baanploeg van Nederland gepresenteerd. Vijfvoudig wereldkampioen Theo Bos, vice-Europees kampioen Roy van den Berg en Olympisch zilveren medaillewinnaar Matthijs Büchli zijn de drie boegbeelden. Voormalig baanwielrenner Tim Veldt is de coach van het team.

15 augustus 2017

Ziggo brengt Formule 1 terug naar Zandvoort met eBattle

Ziggo bracht deze zomer de Formule 1 even terug naar het circuit van Zandvoort met een eenmalige eBattle. Tien simulatoren van Playseat staan straks op de starting grid van het befaamde parcours. Er wordt voor het eerst gespeeld in F1 2017: het spel komt officieel uit op 25 augustus. Coureur Robert Doornbos is het boegbeeld van de Ziggo eBattle F1. Het publiek kon meedoen aan voorrondes die werden gespeeld in een Ziggo eBattle-locatie op Hoog Catharijne.

18 augustus 2017

Maradona in zee met Bavaria en Energiedirect

Voetbal-icoon Diego Maradona is in Nederland en dat zullen we weten ook. De volgens velen beste voetballer aller tijden is bereid gevonden om op 24 augustus deel te nemen aan een Meet & Greet. Het evenement wordt georganiseerd door Energiedirect.nl, de hoofdsponsor van PSV. Tegelijk strikte Bavaria de Argentijn voor een tv-commercial.

30 augustus 2017

Jumbo pakt uit met spaaractie rond Max Verstappen

Tijdens de Jumbo-campagne met Max Verstappen rijdt een truck door heel Nederland met hierop diens racewagen als levensgrote speelgoedauto. Iedereen die een selfie met deze F1-bolide deelt (hashtag: #HalloMax) maakt kans op een reis voor twee personen naar de Grand Prix in Abu Dhabi én een Meet&Greet met Verstappen. Vervolgens start een grote Max Spaaractie, waarbij Jumbo-klanten kunnen sparen voor een schaalmodel van de racewagen.

31 juli 2017

Nike tekent sponsorcontract met 9-jarige zoon Kluivert

Shane Kluivert, de jongste zoon van oud-voetballer Patrick Kluivert, heeft een vijfjarig contract getekend bij Nike. Met zijn negen jaar is hij vermoedelijk de jongste sporter met een kledingcontract. Kluivert Junior voetbalt bij Paris Saint-Germain. Het contract dat hij heeft getekend is vergelijkbaar met wat 16- tot 18-jarigen krijgen. Voor Nike is Kluivert interessant vanwege zijn ruim 136.000 volgers op Instagram en zijn eveneens populair YouTube-account, waarmee hij zijn achterban persoonlijk aanspreekt.

8 september 2017

Sponsors KNVB: 'Hopelijk stevige punt achter bestuurlijke onrust'

Na het mislopen van het EK Voetbal en het vertrek van veel kopstukken binnen de KNVB is de onrust compleet in Zeist. Opmerkelijk is dat ook de sponsors van de bond zich actief in de discussie mengen. Met de benoeming van een nieuwe RvC en de beoogde benoeming van Eric Gudde als directeur betaald voetbal, wordt hopelijk een stevige punt gezet achter de te lange periode van bestuurlijke chaos binnen de KNVB, aldus de sponsors in een gezamenlijke verklaring via hoofdsponsor ING.

12 september 2017

Nissan verlengt sponsorship Champions League

Autofabrikant Nissan vervolgt de samenwerking met de Uefa Champions League voor een periode van drie jaar. Ook de Uefa Super Cup maakt deel uit van dit partnership. Tegelijk heeft Kia zich voor drie jaar verbonden aan de Europa League, de tweede Europese voetbalbeker. Volkswagen is op zijn beurt weer de vervanger van Kia als algemene mobiliteitspartner van de Europese voetbalbond. 

25 september 2017

Jupiler stopt als naamgevend sponsor Jupiler League

Het Belgische biermerk Jupiler stopt na 12 jaar met de sponsoring van de Jupiler League ofwel de Coöperatie Eerste Divisie. Op 1 juli 2018 loopt het contract af. De CED kijkt terug op een succesvol partnership. Tegelijk ontstaan volgens de CED met de beëindiging nieuwe kansen voor een andere sponsorstrategie die meer de focus legt op maatschappelijke en regionale relevantie.

12 oktober 2017

Tweede seizoen eDivisie start met vijf partners

Het tweede seizoen van de eDivisie is in oktober officieel van start gegaan. De eSports-competitie van de Eredivisie heeft vijf partners aan zich weten te binden. Naast een uitbreiding van de samenwerking met Fox Sports heeft de Eredivisie CV ook KPN, MediaMarkt, PayPal en Radio 538 aan de Nederlandse FIFA18-competitie verbonden. Met deze partners wil de eDivisie nog steviger eSports op de kaart zetten.

19 oktober 2017

Booking.com gaat partnership aan met UEFA

De Europese voetbalbond UEFA is voor de komende vier jaar een partnership aangegaan met Booking.com. De internationale boekingssite van Nederlandse origine wordt Official Accommodation and Attractions Booking Partner voor alle Europese interlands, inclusief uiteraard het EK Voetbal in 2020. Bedoeling is dat supporters via het platform eenvoudig hun reis naar uitwedstrijden van hun nationale ploeg kunnen boeken.

21 oktober 2017

Volvo Ocean Race van start met twee Nederlandse boten

De grootste zeilrace is in oktober van start gegaan met maar liefst twee deelnemende Nederlandse boten: Brunel (met schipper Bouwe Bekking) en AkzoNobel (met schipper Simeon Tienpont). Die laatste was wel inzet van een stevige sponsordiscussie: AkzoNobel was kritisch over de financiële constructie met Tienponts bedrijf Steam, waar alle teamleden onder contract stonden. Dit leidde tot het wegsturen van Tienpont, maar na een kort geding ging hij toch als schipper van start in Alicante.

26 oktober 2017

PSV sluit deal met Aziatisch gokbedrijf Wellbet

Nadat Ajax zich verbond aan gokbedrijf KB88 heeft ook PSV een 'Betting Partner' die zich specifiek richt op de Aziatische markt. Per 1 januari 2018 is Wellbet, één van de grootste spelers op de markt van online kansspelen, als Official Asian Betting Partner verbonden aan de Eindhovense voetbalclub. Het contract kent een looptijd tot medio 2020.

7 november 2017

Voetballer Fellaini maakt ruzie met sponsor New Balance

De Belgische voetballer Marouane Fellaini ligt op ramkoers met zijn schoensponsor New Balance. De aanvaller van topclub Manchester United heeft bij het Hooggerechtshof in Londen een rechtszaak aangespannen tegen het Amerikaanse sportmerk. Hij diende zelfs een schadeclaim in van 2,4 miljoen euro.

16 november 2017

NOC*NSF strikt KPN en verlengt met Campina

KPN gaat TeamNL tot en met eind 2018 ondersteunen, met name op weg naar de Winterspelen van Pyongyang. Naast de Nederlandse Loterij, Rabobank en Heineken wordt KPN de vierde partner van de Olympische ploeg. NOC*NSF verlengd daarnaast zijn lopende partnership met Campina tot en met 2020. Het zuivelmerk zal ook op de Spelen in Pyongyang en Tokio kwark leveren aan de Nederlandse atleten. Daarnaast slaan NOC*NSF en Campina de handen ineen om ook amateursporters te wijzen op gezond leven. Daarnaast is ook Zilveren Kruis door NOC*NSF gestrikt als partner.

27 november 2017

Ajax sluit miljoenendeal met Guangzhou Football Club

Ajax en Guangzhou R&F Football Club hebben een samenwerkingsovereenkomst van vijf jaar getekend. De Chinese topclub wil met de hulp van Ajax de beste jeugdopleiding van China ontwikkelen. Met de overeenkomst is een totaalbedrag gemoeid van 10 miljoen euro. Beide clubs hebben de intentie uitgesproken om bij wederzijdse tevredenheid het contract met nog eens vijf jaar te verlengen. Deze deal past in de brede commerciële strategie van Ajax voor de Aziatische markt, en dan met name China.

30 november 2017

Sportief succes voor Jumbo en Ajax en bij SponsorRingen

De inzet van Max Verstappen om de webwinkel van Jumbo Supermarkten te promoten, is bekroond met een gouden SponsorRing. 'De keuze voor Verstappen is geen one-off maar het gevolg van jarenlang investeren in de relatie en trouw aan het toenmalig talent', aldus de jury. Brons en zilver gaat naar Nationale-Nederlanden (NN Group) als 'supporter van alle hardlopers' en het nachtje slapen bij FC Groningen, geïnitieerd door afzwaaiend hoofdsponsor Essent.

Commercieel directeur Menno Geelen van Ajax draagt een jaar lang de eretitel Sponsor Personality van het Jaar. De nieuwe prijs voor Langlopende Sponsorships ging naar drie cases, waaronder twee sportsponsorships: Delta Lloyd (watersport) en ABN Amro (World Tennis Tournament Rotterdam).

Samenstelling: Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring van MarketingTribune

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken