Ron Adams (Allianz) over Paralympische sponsoring: 'Verzekeringsmerk zonder angst'

Ron Adams (Allianz) over Paralympische sponsoring: 'Verzekeringsmerk zonder angst'
  • Sponsoring
  • 14 mrt 2018 @ 09:31
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MerkenSponsoringOlympische SpelenInterview

De Paralympische Spelen zijn populairder dan ooit. Verzekeraar Allianz is al twaalf jaar sponsor van de International Paralympic Committee. MarketingTribune was benieuwd naar de brandmatch en vraagt het aan Ron Adams, Head of Brand & Media Benelux van Allianz en zustermerk Allsecur.

Waarom heeft Allianz zich al zo lang verbonden aan het Internationale Paralympische Comité? 

Ron Adams: 'Allianz is al sinds 2006 partner van het International Paralympic Committee (IPC) en werd in 2011 de eerste International Partner van het IPC. Allianz steunt daarnaast nationale paralympische comités in veertien verschillende landen. Wij hebben ons sinds 2006 verbonden aan het IPC omdat dit het emotionele aspect van ons bedrijf als wereldwijde verzekeraar weergeeft. Allianz zet zich in om diversiteit en uitmuntendheid te stimuleren, zowel op de werkplek als in de competitieve sportwereld. Het wereldwijd betrekken van mensen bij sociaal belangrijke kwesties vinden wij hierin belangrijk. We zijn er daarom trots op dat we samen met het IPC een bijdrage kunnen leveren aan het bewustzijn en populariteit van sporters met een lichamelijke of visuele beperking.'

Wat is de brandmatch tussen Allianz en de Paralympische Spelen? 

'In de verzekeringsbranche wordt in communicatiecampagnes veel gewerkt vanuit angst. Bij Allianz geloven wij er juist in dat we onze klanten verder helpen door een positieve kijk te hebben op de toekomst. Wij bieden verzekeringen die klanten ondersteunen om het leven ten volle te leven. Het merk Allianz gaat over durf. Zo stimuleren wij bijvoorbeeld ondernemers om hun grenzen te verleggen en barrières te overwinnen, terwijl zij zich richten op hun grote passie: ondernemen. En wie anders dan paralympische sporters kunnen het beste bewijzen dat grote hindernissen niet hoeven te betekenen dat je je droom op moet geven? Deze sporters hebben door hard werken, zelfvertrouwen en vastberadenheid tegenspoed overwonnen en hun sport en leven tot het allerhoogste niveau getild.'

Op welke manier versterken deze twee merken elkaar?

'Het IPC en Allianz versterken elkaar in de ontwikkeling van huidige en toekomstige paralympische sporters. Allianz is met ruim 85 miljoen klanten in meer dan 70 landen en 147.000 medewerkers een wereldwijde speler. Hierdoor hebben wij dus sponsorexpertise in huis die we ten volle kunnen benutten. Maar ons partnership is niet alleen financieel. We werken eraan om op ieder niveau, zowel lokaal als wereldwijd, mensen te inspireren en te enthousiasmeren. Allianz en het IPC werken daarom samen aan het ontwikkelen van krachtige verhalen, waarmee we een belangrijke boodschap van gelijkheid neerzetten en het bewustzijn en populariteit van sport voor mensen met een lichamelijke of visuele beperking vergroten. Door dit partnership versterken wij elkaar in het in staat stellen van Paralympische atleten om topprestaties te leveren en de wereld te inspireren.'

Hoe activeert Allianz zijn sponsorship tijdens de huidige Paralympics? 

'De atleten zelf inspireren ons in de activatie van dit sponsorship. Samen met hen ontwikkelden we creatieve manieren om hun verhalen te vertellen, de paralympische sport te introduceren bij een breed publiek én de boodschap van gelijkheid te versterken. Het IPC en Allianz hebben gezamenlijk een videoserie ontwikkeld genaamd ‘Limitless’. De krachtige vertalen met alpine-skiërs Robin Cuche uit Zwitserland, Millie Knight uit Groot-Brittannië en Anna Schaffelhuber uit Duitsland laten zien hoe passie, moed en discipline er iedere dag weer voor zorgen dat zij grenzen kunnen verleggen.

De drie atleten zijn van wereldklasse. In de video’s vertellen ze over hun persoonlijke situaties en geven ze een kijkje achter de schermen in hun weg naar naar Pyeongchang 2018. Zij laten je letterlijk ervaren hoe zij iedere dag hun bijzondere vaardigheden gebruiken om geweldige prestaties te bereiken. Met maar één doel voor ogen: met hun talent de droom najagen om de slagen op het internationale toneel.

Het mooie van de videoserie is dat we Paralympische atleten de kans geven om hun persoonlijke verhalen te vertellen en daarmee nog veel meer mensen te inspireren. De serie wordt onder andere gedistribueerd op de wereldwijde en lokale social media en communicatiekanalen van Allianz. Denk hierbij aan LinkedIn, Facebook, websites en andere online kanalen zoals eDM’s. Deze externe activatie past ook in het onlangs gelanceerde "Global Explorer-programma" van Allianz SE. Onder #ExploreWithUs streeft dit initiatief op lange termijn naar het bereiken en aanmoedigen van nieuwsgierige mensen over de hele wereld. Uiteraard activeren we de videoserie ook intern richting onze medewerkers ter inspiratie in hun dagelijkse werk, met kanalen zoals intranet en narrowcasting.'

Wat verwachten jullie zelf van deze Paralympische Spelen? 

'Tijdens de Olympische Spelen in Pyeongchang hebben we al een goed beeld kunnen krijgen van de organisatie in Zuid-Korea. De sporters spraken hier alleen maar louter positief over, dus dat zit met de Paralympische Spelen ook wel goed. Chef de mission Esther Vergeer heeft voor Nederland in ieder geval een ondergrens van vijf medailles uitgesproken en in theorie maken we volgens haar kans op tussen de 0 en 33 medailles. Tijdens de Olympische Spelen waren we als Nederland weer overheersend dus ik ga er zeker vanuit dat het harde werk van de atleten zich ook tijdens de Paralympische Spelen gaat uitbetalen in die minimaal vijf medailles.

Eén ding is wel zeker: er gaan mooie nieuwe verhalen ontstaan! Dat kan ook niet anders als passie, drive en de wil om te winnen gaan samenkomen. Tel daarbij op dat topsport altijd hoogte- en dieptepunten met zich meebrengt. Gelukkig is ook de waardering voor de Paralympische sport de afgelopen jaren gegroeid in media-aandacht. Een hoop mensen gaan wereldwijd dus meegenieten van deze inspirerende verhalen. Wij kijken ernaar uit om iedereen in actie te zien en hopen dat de verwachtingen waargemaakt kunnen worden.'

Interview: Jeroen Mirck, senior redacteur van MarketingTribune

Wie is Ron Adams?

Ron Adams werkt sinds 2015 als Head of Brand & Media voor Allianz Benelux. Vanuit zijn rol stuurt hij twee merkcommunicatie-teams aan, namelijk Allianz Nederland en Allianz België. Binnen Allianz is hij eindverantwoordelijk voor alle externe communicatie, zoals ATL- en BTL-campagnes, contentmarketing en social media. Tevens is hij al sinds de start in 2007 als brandmanager verantwoordelijk voor het merk Allsecur en geeft hij ook leiding aan dit marketingteam in Nederland.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken