Greenpeace noemt Rabobank 'trotse sponsor van natuurverwoesting'
Vandaag lanceert Greenpeace de campagne: ‘Rabobank, trotse sponsor van natuurverwoesting’. Samen met social first creatief bureau Hammerfest gaat Greenpeace Nederland de strijd aan tegen het nogal smetteloze imago van Rabobank.
TP Vision hoofdsponsor FC Barcelona
TP Vision, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het ontwerp, de productie, verkoop en marketing van Philips TV & Sound- en AOC Sound-producten, gaat als hoofdpartner met voetbalclub FC Barcelona samenwerken voor tv-, display- en audioapparaten.
Herbalife verlengt samenwerking met Cristiano Ronaldo
Herbalife heeft haar sponsorschap met voetballer Cristiano Ronaldo verlengd. De relatie, die in 2013 begon, wordt voortgezet waarbij Herbalife Ronaldo's exclusieve partner is op het gebied van voeding, wellness en sportprestatieproducten.
200-jarige KNRM nodigt merken uit aan boord
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), een van de hoogst gewaardeerde goede doelen in Nederland, viert in 2024 haar 200e verjaardag. Om dit bijzondere jubileum te vieren, nodigt de KNRM merken uit om samen te werken en elkaars waarde te versterken.
Fruitz vergroot zichtbaarheid met OOH-campagne en sponsoring zomerfestivals
Datingapp Fruitz vergroot hun zichtbaarheid onder de jongvolwassen doelgroep met een grote out-of-home campagne in Amsterdam en Rotterdam. In de campagne staat één van de kernfunctionaliteiten van de app centraal: open en eerlijk vertellen naar welk soort relatie je zoekt.
Holla legal & tax Official Supplier van European Para Championships
De European Para Championships (EPC) gaat samenwerken met Holla legal & tax. Het advocatenkantoor, met expertise in sportrecht, wordt Official Supplier van het multisportevenement dat komende zomer plaatsvindt van 8-20 augustus in Rotterdam.
[CMO] Bas Brand van KWF: 'Ik verkoop een missie, geen hagelslag'
In gesprek met Brand over onder meer de Gouden Loeki, reclame, ‘concurrentie’ van andere goede doelen, het vak en de toekomst, de opkomst van ChatGPT en non-profitmarketing. ‘Het is keihard werken om de grootste maatschappelijke winst te realiseren.’
Ziggo Sport komend seizoen op rug Ajax-shirt
Ziggo Sport staat vanaf seizoen 2023-2024 op de achterzijde van het Ajax-shirt. Hiermee vervangt hoofdsponsor Ziggo het GigaNet-logo door het logo van Nederlands’ grootste sportzender. Ziggo Sport komt onder het rugnummer te staan en is zichtbaar tijdens Eredivisie- en bekerwedstrijden.
Afdracht Nederlandse Loterij groeit naar 195 miljoen
Nederlandse Loterij draagt van haar resultaat een groot deel af aan de samenleving, de sport en 18 goede doelen die zich inzetten voor gezondheid, beweging en welzijn. Ook in 2022 steeg de afdracht naar 195 miljoen euro.
DOSSIER AI Interview met Rik ten Wolde van Afas Software
Rik ten Wolde is Senior Marketingmanager bij Afas Software en maakt met zijn team dagelijks gebruik van diverse AI-tools om, zoals hij zegt, ‘te kijken hoe we ons werk slimmer en leuker kunnen maken’.
Daikin wordt official partner van golfer Joost Luiten
Daikin heeft zich als official partner verbonden aan Joost Luiten. Het Daikin logo wordt daarmee zichtbaar op de golfcap (visor) van Joost Luiten bij alle officiële toernooien en media optredens. Met een videocommercial maakt Daikin het partnership bekend.
Onderzoek: Feyenoord populairder dan Ajax bij Nederlands publiek
Uit het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat de populariteit van Ajax tanende is. Niet alleen door de tegenvallende resultaten van het eerste mannenelftal, maar ook qua reputatie. Niet alleen Feyenoord is nu populairder, maar ook PSV. Gelukkig kunnen de Ajax Vrouwen het imago van de club opkrikken.
DOSSIER AI Interview met Charida Dorder, auteur van AI in marketing
Charida Dorder is al ruim tien jaar werkzaam in marketing en oprichter van het platform aiformarketingacademy.com. ‘Kunstmatige intelligentie gaat het vak volledig op zijn kop zetten’, zegt ze resoluut. Volgens haar is AI dichterbij dan we denken en marketeers kunnen er beter mee aan de slag gaan. Ze schreef er meteen ook een boek over. We bellen met haar voor een toelichting.
BCE23: 'Bever reused' van Mediahuis wint live pitch voor Bever
Belangrijk en leerzaam onderdeel van het Branded Content Event is de live pitch. Een merk schrijft een pitch, bureaus presenteren hun plannen en plein public en het merk kiest het in hun ogen beste idee. En daar kan echte business uit voorkomen. Bever schreef de pitch uit, &C Media, Mediahuis en Talpa presenteerden hun idee. En Mediahuis ging er met de Beverbuit vandoor.
BCE23: 'Lifestyle is vervangen door persoonlijke stijl'
‘Diegenen die eerder weggaan krijgen geen goodiebag, fok jouw’. Gelukkig zijn er ook meer redenen om het Branded Content Event 2023 tot het laatste moment bij te wonen. Zo gaf Joeri Van Den Bergh (Human8) inzicht in de NextGen-generatie en liet Rick van Dorst (Canon) zien waarom het TV-programma ‘Het perfecte plaatje’ zo’n succes voor het cameramerk is.
GoodFellows zoekt echte verbinding
TIG Sports, Kumpany, BetterMatter, Crewfood en Eventmakers bundelen hun krachten in GoodFellows. Niels Markensteijn, Norbert Chevalier en Jan Paul de Wildt zijn de initiatiefnemers achter het gelanceerde collectief.
VPRO lanceert merkcampagne Breinvoer in samenwerking met Herc
De nieuwe merkcampagne Breinvoer van de hand van creatief bureau Herc heeft als doel het VPRO-gedachtegoed over te brengen aan een jongere en meer diverse generatie, die nog wel is opgegroeid met tv en radio, maar steeds meer primair online kijkt en luistert.
Onderzoek DVJ Insights: 'Succesvolle merken integreren MVO vaker in marketingstrategie'
DVJ Insights heeft de Brand Growth Study gepresenteerd. In deze editie van het jaarlijkse onderzoek lag de focus op MVO, waarbij 3.000 consumenten en 2.900 marketeers uit heel Europa zijn ondervraagd. Een van de uitkomsten: ‘MVO wordt steeds belangrijker en dan gaat het om iets positiefs doen voor mens, milieu of werknemer.’
Douglas Voeten: 'Je verlaat de zaal met tenminste één manier waarop je morgen AI gaat toepassen'
Douglas Voeten is founder en Head of Global Marketing & Ecommerce bij Perfect Dubs. Met zijn sessie ‘AI en Marketing: a match made in heaven’ sluit hij het Branded Content Event editie 2023 aanstaande dinsdag 16 mei af.
Van Lanschot Kempen hoofdpartner van StukjeNatuur
Van Lanschot Kempen wordt de eerste hoofdpartner van Stichting StukjeNatuur. StukjeNatuur heeft als doel om tien miljoen inheemse klimaatrobuuste bomen te planten. De partners dragen samen bij aan de transitie naar klimaatbestendige bossen in Nederland.
Marketingbijbel editie 2023-2024 gelanceerd
Het Marketingfacts Jaarboek 2023-2024 is vorige week van de drukpers gerold en is nu uit de pre-order fase: vandaag bestellen is morgen verzonden. Het is het meest actuele Nederlandse marketingboek, geschreven door de allerbeste vakexperts. En nu te bestellen!
DOSSIER AI Marketing uit de machine: fast food of haute cuisine?
‘I’m sorry Dave, I’m afraid I can’t do that’. Deze beroemde quote uit de film '2001: A Space Odyssey' was meer dan vijftig jaar geleden voor het grote publiek misschien wel de eerste kennismaking met kunstmatige intelligentie.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Creatie kan 20 procent marketingbudget opeisen'
‘De balans tussen mediabestedingen en productiekosten voor creatie is het eeuwige dilemma voor elke marketeer. Een hoog mediabudget met slechte creatie levert weinig resultaat op, anderzijds kan de mooiste creatie zonder dat er voldoende mediabudget achter zit ook geen potjes breken.’ Aan het woord is Jos van den Bergh, marketing strategy director bij bureau CRC en onder meer voormalig manager Marketing Communicatie bij Renault Nederland.
Esprix 2023: Kruidvat en Staatsloterij met goud bekroond
Na langdurig en zorgvuldig delibreren heeft de Esprix-jury 32 bekroningen uitgedeeld voor 26 verschillende cases. Tijdens de uitreiking in De Duif in Amsterdam kregen Kruidvat en Staatsloterij elk een felbegeerde gouden award. De marketeers, strategen, creatieven en producers kozen deze twee cases als campagnes met de meest jaloersmakende resultaten.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE 'Onze klanten kunnen altijd in de boekhouding kijken'
Bij de deep dive naar reclametarieven mag één van de grootste reclamebureaus van Nederland uiteraard niet ontbreken. We vroegen CEO Rik Ledder van reclamebureau TBWA\Neboko of er iets algemeens valt te zeggen over hun tariefstelling en het liefst natuurlijk welke factuurtjes zij de deur uit doen. Maar zo concreet als Joe Public durft te zijn in hun tariefstelling, kan Ledder helaas niet zijn. ‘Te complexe materie’.
VodafoneZiggo en Talpa: 'Tijdens onze presentatie vertellen wij hoe wij met branded content binnen zes weken voor een uitverkocht Ziggo Dome zorgden'
Rozemarijn Vossen (links op de foto) is Campaign Specialist bij VodafoneZiggo en Romy Welling (rechts op de foto) is Senior Client Lead Brand Partnerships bij Talpa Network. Samen presenteren zij tijdens het Branded Content Event editie 2023 op 16 mei in DeFabrique in Utrecht.
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Wat kost wat in de reclame?
In onze zoektocht naar transparantie in kosten voor reclame en marketing brengen we een bezoek aan bureau Joe Public dat zoals bekend een Take-Away-model hanteert en alle prijzen gewoon open en bloot exposeert op een menukaart aan de muur. In gesprek met strateeg en founder van het bureau, Jeroen van Eck, over de details, want the devil is in the details, ook in reclame.
'Met lef verander je de wereld, maar als er geen liefde is, kom je nergens en zonder lol is er geen bal aan'
Daniel Kok en Charlotte Vermeer zijn respectievelijk Head of Strategy & Creative en Creative Lead Branded Content bij magazinemerk Linda. Zij spreken tijdens het Branded Content Event editie 2023 op 16 mei in DeFabrique in Utrecht.
Allard Ruyl van Talpa Network: 'Merkvoorkeur na het zien van branded content stijgt met 33 procent'
Allard Ruyl is CEO Talpa Media Solutions bij Talpa Network en sponsor van het Branded Content Event op dinsdag 16 mei 2023 in DeFabrique in Utrecht. De redactie stelt hem een aantal vragen in aanloop naar het event.
Puma vanaf 2024 officiële leverancier Formule 1
Sportbedrijf PUMA en Formule 1 hebben een overeenkomst getekend waardoor het sportmerk in 2024 de officiële leverancier wordt bij F1-races. Hiermee krijgt Puma het recht om F1-merkkleding, -schoenen en -accessoires te produceren.
Anne Marije de Vries Lentsch van Hearst: 'Onze merken produceren redactionele en commerciële content op dezelfde wijze'
Anne Marije de Vries Lentsch is Chief Commercial Officer Hearst Netherlands en één van de sprekers tijdens het Branded Content Event 2023 op dinsdag 16 mei in DeFabrique te Utrecht. Een korte kennismaking.
Beachvolleybalsters Katja en Raïsa ambassadeurs #SameDream
Katja Stam en Raïsa Schoon zijn benoemd als ambassadeurs van de campagne #SameDream. Die campagne is een initiatief van vier sportbonden en DHL Parcel, dat sponsor en logistiek partner is van de Nederlandse nationale vrouwenteams voetbal, hockey, (beach)volleybal en handbal.
Talisker whisky presenteert volledig gerecyclede fles
Whiskymerk Talisker lanceert in samenwerking met milieuorganisatie Parley de eerste volledig gerecyclede glazen fles en nieuwe whisky: Wilder Seas Single Malt Scotch Whisky. De distilleerderij doneert €3,- van elke verkochte fles aan initiatieven van Parley die de bescherming van de oceanen ondersteunen.
KWF en Kruidvat wijzen op belang goede zonbescherming
Nu het weer lente is brengen Nederlanders meet tijd buitenshuis door. Lekker, maar te veel uv-stralen verhogen het risico op huidkanker, huidverbranding en huidveroudering. Om zoveel mogelijk Nederlanders bewust te maken van het belang van goede zonbescherming slaan KWF en Kruidvat de handen ineen.
Gijs Peetsold van Ad Alliance: 'Goede sponsorfit is meest bepalend voor succes branded content'
Gijs Peetsold is Senior Creative Director bij Ally, het creatief strategisch bureau van Ad Alliance, een van de sponsors van het Branded Content Event op dinsdag 16 mei 2023 in DeFabrique in Utrecht. Een korte kennismaking.
Bram de Leeuw van &C Media: 'Met het toevoegen van een onderscheidende entertainmentlaag maak je als merk het verschil'
Bram de Leeuw is Creative Strategy Director &C BrandStudio bij &C Media, het 360-graden content- en lifestylemerk rondom Chantal Janzen. De titel van zijn presentatie op het Branded Content Event op dinsdag 15 mei in DeFabrique in Utrecht luidt: ‘Let us entertain you!’ Een tipje van de sluier…
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Kim van der Velden is Brand Manager bij Swapfiets. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Zolang AI niet kan fietsen, hoop ik toch nuttig te blijven ;)’
DOSSIER UURTJE FACTUURTJE Marketeers op stelling: 'Ik loop leeg op mijn bureau'
Een Dossier in het kader van het aloude adagium ‘uurtje factuurtje’ - al dan niet geschreven met een vork - vraagt om een stelling als een knuppel in het hoenderhok. De redactie verwachtte een volmondig nee, maar de antwoorden bleken toch iets genuanceerder. Oké, N=3, maar er blijken nog urenfabrieken te bestaan.
Ilse Van Dyck van Pit&Pit: 'Greenwashing en commodity activism maken me kwaad'
Ilse Van Dyck is CMO bij e-commercebedrijf in natuurlijke en gezonde voeding Pit&Pit. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Door mijn buikgevoel en interesses te volgen, kom ik altijd op fijne plekken uit.’
Matrassen- en boxspringmerk Simmons zet in op radio
Om het internationale merk Simmons op de kaart te zetten in Nederland, maakt DBC (Dutch Bedding Company) International gebruik van de ochtendshow Ekdom in de Morgen op Radio 10. Simmons is sinds april de vaste partner van het spel ‘Ouder of Nieuwer’.
CEO AGU, Björn Jeurissen: 'Samenwerking Jumbo-Visma blijft droomscenario'
In samenwerking met AGU en de Efteling lanceerde Team Jumbo-Visma deze week een nieuw shirt voor de Tour de France van 2023. Het shirt, genaamd ‘The Vélodrome’, laat een sterrenhemel vol dromen zien. Volgens CEO AGU Jeurissen een fraaie symboliek.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing