Cycling like it's 1999

Cycling like it's 1999
  • Sponsoring
  • 6 mei 2016 @ 14:05
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BereikSportmarketingSponsoringSport

Vandaag trapt de Giro d'Italia af in Apeldoorn. Wederom huisvest Nederland de start van een grote wielerronde. De media-aandacht voor wielrennen is groot, evenals de interesse van sponsors. Je zou bijna vergeten hoezeer het imago van de sport is besmeurd door doping. Hoe kwetsbaar is wielersponsoring?

'Tonight we gonna party like it's 1999', zong de onlangs overleden popster Prince in een van zijn meest markante nummer. Ook de wielersport lijkt in gedachten terug in het jaar 1999, toen we nog kennis moesten maken met het grote bedrog van Lance Armstrong, die dat jaar zijn eerste van zeven Tour-zeges boekte. Niet dat we indertijd niet wisten dat doping bestond: de Franse ploeg Festina werd een jaar eerder wegens een grote dopingvondst geweerd uit de Tour. Marco Pantani won die Tour, maar werd in 1999 wegens doping gediskwalificeerd als winnaar van de Giro. Hij was vervolgens niet welkom in Frankrijk.

Zuur dat je dit nu oprakelt op zo'n mooie wielerdag, hoor ik mensen al zeggen. Helaas is de realiteit hard. Doping komt nog altijd voor in de sportwereld, met meldonium dit jaar als toverwoord. Ook het wielrennen kende in 2016 diverse dopinggevallen. Om nog maar te zwijgen van de mechanische doping tijdens het WK Veldrijden. De wielrennerij heeft altijd een zweem van fraude om zich heen gehad.

De populariteit van de wielersport is er niet minder om. Nederlandse sponsors steunen meerdere ploegen, mede dankzij de successen van renners als Tom Dumoulin, Niki Terpstra en Wout Poels. Hoe anders was dat in de hoogtijdagen van de wielerdoping, toen Rabobank halsoverkop opstapte als hoofdsponsor.

Vandaag praat de sponsorwereld in Apeldoorn over nieuwe financieringsmodellen in wielerland. Uiteraard komt daar de opmerkelijke sponsordeal tussen de KNWU en Unibet ter sprake. Niet alleen opmerkelijk vanwege de afhankelijkheid van de nog niet afgeronde kansspelwetgeving in Nederland, maar ook vanwege het mogelijk conflicterende karakter met wielersponsor De Lotto. Nog afgezien van de snel gelegde associatie tussen gokbedrijven en matchfixing.

De sponsoring van een populaire sport als wielrennen biedt natuurlijk veel kans op succes, maar elke sponsor weet ook donders goed dat er een afbreukrisico aan vastzit. Dat risico lijkt vaak voor lief te worden genomen. Winnen in sport lukt niet zonder het nemen van risico's. Blijkbaar geldt dat ook voor sportsponsoring.

Jeroen Mirck is platform-manager Sponsoring van MarketingTribune. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken