Kobe Bryant en Serena Williams in eSports?

Kobe Bryant en Serena Williams in eSports?
  • Sponsoring
  • 17 nov 2016 @ 11:08
  • Link
  • Kevin Loos
    Kevin Loos

    Creatief
    2Basics
  • DigitaalOnline gamingSportmarketing

De markt van eSports groeit razendsnel en daarmee ook de interesse van sponsors. Wat we al een tijdje zien is dat branchevreemde merken geïnteresseerd raken in eSports. Waarom is deze wereld interessant voor bedrijven en hoe activeren zij hun partnership? Kevin Loos van sportmarketingbureau 2Basics zet de laatste ontwikkelingen in eSports periodiek op een rij voor MarketingTribune.

1. Kobe Bryant en Serena Williams in eSports? 

Merken ontdekken de kansen in eSports, maar ook onder (voormalige) topsporters is competitief gamen populair. Oud NBA-speler Rick Fox was in 2015 één van de eersten die erin investeerde. Hij kocht een League of Legends-team en doopte het om in ‘Echo Fox’. Onlangs bouwde hij zijn team uit tot een eSports-organisatie die in meerdere games uitkomt. Het gerucht gaat dat ook Kobe Bryant binnenkort in eSports stapt. 

In de promovideo van het nieuwe seizoen van de game Overwatch is zelfs een rol weggelegd voor Serena Williams. Op Twitter zegt ze hierover: “Esports is so cool! Very excited to be a part of the #Overwatch League launch!”

2. Amsterdam host finale van Rocket League-competitie

Voor de game Rocket League mag 2016 een succesvol jaar worden genoemd. Het spel is in één woord te omschrijven als autovoetbal. Game developer Psyonix Studios verkocht het spel 8 miljoen keer en naar schatting zijn er wereldwijd 22 miljoen spelers. De eSports-competitie van het spel is de Rocket League Championship Series, waarvan de finale begin december in Amsterdam wordt gespeeld. De prijzenpot van deze league bedraagt 250.000 dollar.

3. Ook in eSports lanceert Snickers ‘You’re not you when you’re hungry’

Snickers heeft zich verbonden aan de E League. eSports is geen nieuwe wereld voor het merk. Vanaf 2010 wordt hun sponsordeal met EA Madden NFL ingame geactiveerd. Tijdens het spelen van de American Football-game komt het Snickers-logo in meerdere vormen voorbij. In het partnership met de E League zit in ieder geval één hele gave activatie. De wedstrijden van de competitie worden nabesproken in een analyse-programma. Daar is nu de rubriek ‘You’re not you when you’re hungry’ aan toegevoegd. Hierin worden de bloopers van de wedstrijd besproken door de analisten. Perfect passend bij Snickers.

4. Brands in eSports: Geico

Een voorbeeld van een branchevreemd merk dat vol overtuiging (en lef) in eSports is gestapt, is de Amerikaanse autoverzekeraar Geico. Vorig jaar werd het bedrijf partner van de eSports-organisatie Team SoloMid (TSM). In de Verenigde Staten staat Geico bekend om humoristische en ietwat bizarre commercials. De invulling van hun partnership bestaat onder meer uit een videoserie met in de hoofdrol het TSM-team zelf. Resultaat van aflevering 1: 200.000 weergaven.

Kevin Loos is marketeer bij 2Basics, dat zorgt voor duurzame relaties tussen merken en 13,1 miljoen sporters, waaronder eSporters. Zo verbindt en activeert het bureau YoungCapital als hoofdsponsor van de Dutch College League, de eerste eSports-competitie die wekelijks live op FOX Sports wordt uitgezonden.

Kevin Loos

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken