Feyenoord of Ajax?

Feyenoord of Ajax?
  • Sponsoring
  • 21 apr 2017 @ 11:57
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkSponsoringVoetbal

We stevenen af op een bloedstollende ontknoping van de Eredivisie. Feyenoord leek fluitend op koers naar een eerste titel sinds achttien jaar, maar Ajax morrelt aan de poort. Daar waar het nationale team een zware periode doormaakt, lijken beide traditionele topclubs juist op te bloeien. Ook op sponsorgebied: Feyenoord strikte Qurrent, terwijl Ajax naast Ziggo ook ABN Amro langer aan zich bond. Begint het Nederlands voetbal aan een comeback?

Het is wel eens anders geweest, maar de laatste tijd stromen de miljoenen weer binnen in het voetbal. Kort na elkaar maakten beide kampioenskandidaten grote deals bekend. Zo vond Feyenoord eerder deze maand eindelijk een opvolger voor shirtsponsor Opel: de groene energieleverancier Qurrent.

Op zijn beurt verruimde Ajax de deal met hoofdsponsor Ziggo (die nu ook in eSports stapt) en verlengde bovendien de samenwerking met ABN Amro. Om nog maar te zwijgen over de partnerships met Oad, Hublot en werkplekspecialist PCI. Commercieel directeur Menno Geelen moet inmiddels dronken zijn van al die champagne-momenten.

Miljoenenbal

Wat vooral opvalt is dat er door de topclubs significant meer geld uit de markt wordt gehaald. Naar verluidt ontvangt Ajax jaarlijks 8 miljoen euro van Ziggo en 3 miljoen euro van ABN Amro. Dat zijn vergelijkbare cijfers als bij PSV, dat 6 tot 7 miljoen euro ontvangt van zijn nieuwe hoofdsponsor Energiedirect.nl en daarnaast nog 3 miljoen euro van Philips.  Feyenoord verdient iets minder aan Qurrent (4,5 miljoen euro per jaar), maar daar komt vast nog wel een tweede sponsor bij. Zeker na een kampioenschap en daarmee dus directe toegang tot het miljoenenbal van de Champions League. 

Goed nieuws is bovendien dat ook de Eredivisie een tweede hoofdsponsor heeft bekendgemaakt. Nou ja, nieuw: wie is er niet opgegroeid met KPN (en eerder voorganger PTT) als naamgever van de Eredivisie? Het toont in ieder geval aan dat sponsors weer meer vertrouwen hebben in het betaald voetbal, ondanks de malaise van Oranje en de bijrol die we spelen in de Champions League. Zelfs de gegarandeerde startplek voor Nederland staat op de tocht.

Worsteling

Toch moet de immer opportunistische voetbalwereld zich niet direct rijk gaan rekenen. Hoe goed het ook gaat met de topclubs Ajax, PSV en Feyenoord, voor de rest blijft de financiële situatie een worsteling. Terwijl FC Twente op een haar na dood was, zijn clubs als Roda JC en ADO Den Haag speelbal van buitenlandse investeerders. Om nog maar te zwijgen over de Jupiler League, waar het onderaan al helemaal sappelen is voor clubs als Achilles '29 en het bijna failliete Fortuna Sittard.

Laten we desalniettemin positief blijven. Voetbal is en blijft volkssport nummer één, dus met de publieke interesse zit het wel snor. Bovendien worden voetbalclubs professioneler bestuurd en is de controle op financieel mismanagement strenger sinds de excessen bij FC Twente en eerder AZ. Als het kwartje dan sportief gezien ook net wat vaker de goede kant op valt (zoals bij Ajax in de Europa League), stromen de euro's vanzelf wel weer binnen, ook bij lokale helden in de regio. De aanstaande kampioen (Feyenoord of Ajax, roept u maar!) kan immers niet zonder een zakelijk gezonde hekkensluiter. 

Jeroen Mirck is contentmanager Sponsoring van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken