AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi

AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
  • Bureaus
  • 10 apr 2024 @ 08:58
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Aldi heeft een nieuwe stem voor zijn radio- en tv-reclames. Deze voice-over is gecreëerd door AI op basis van het stemgeluid van 10 medewerkers van de discounter.

De nieuwe stem is vanaf nu te horen in de radio en tv-reclames. Het idee voor dit creatieve proces komt voort uit het voortdurende streven van Aldi naar efficiëntie, en dus kostenbesparing. Mariëlle Rooswinkel, Managing Director Marketing & Communications bij Aldi in Nederland: ‘Als discounter zijn we altijd op zoek naar manieren om de dagelijkse boodschappen voor onze klanten zo goedkoop mogelijk te maken. Daar is deze stem een mooi voorbeeld van. We besparen hiermee zowel tijd als kosten. Onze klant profiteert daarvan. En het leuke hieraan is ook nog dat de collega’s uit de winkels, distributiecentrum en van kantoor enorm trots zijn op het feit dat zij samen de nieuwe stem vormen.’

Onze nieuwe stem is nooit verkouden en altijd beschikbaar

De radio- en tv-reclames waarin de nieuwe stem te horen is, zijn het eerste resultaat van de samenwerking tussen Aldi en Joe Public Amsterdam. Ook die samenwerking komt voort uit de doelstelling zo efficiënt mogelijk te werken. Waar de discounter voorheen met drie verschillende bureaus werkte voor de marketingcommunicatie via verschillende kanalen, zijn al deze activiteiten nu ondergebracht bij één bureau.

Antoine Houtsma, Managing Director bij Joe Public Amsterdam: ‘Aldi is als uitvinder van discount altijd bezig met dingen slimmer, efficiënter en dus goedkoper op te lossen. Daar kwam kunstmatige intelligentie om de hoek kijken. Geluidsstudio Soundcircus pitchte ons een tijdje geleden hun zelf ontwikkelde AI-tool die door intensieve training de Nederlandse taal heeft geleerd. En waarmee je op basis van een aantal stemmen een nieuw, uniek stemgeluid kunt creëren. Het probleem was nog een beetje op basis van welke stemmen je dat doet, dit in verband met buy-out constructies. Toen kwamen we op het idee om als basis de stemmen van eigen medewerkers te gebruiken. Dat was eigenlijk de doorbraak waardoor Aldi dit nu als eerste Nederlandse adverteerder kon gaan doen. Met een stem die niet alleen bij ALDI past, maar ook daadwerkelijk ALDI ís.’

Mariëlle Rooswinkel: ‘En onze nieuwe stem is nooit verkouden en altijd beschikbaar.’



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken