NS laat reizigers aan het woord in nieuwe merkcampagne

NS laat reizigers aan het woord in nieuwe merkcampagne
  • Bureaus
  • 23 apr 2024 @ 13:52
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

NS lanceert een nieuwe campagne die het merk richting geeft voor de komende jaren. Doel is om meer Nederlanders te inspireren met de trein te reizen door reizigers aan het woord te laten.

In de campagne laten reizigers zien hoe ze dingen nét even anders doen, wat hen verder vooruitbrengt. Daarover gaan ze op luchtige toon de dialoog aan met een enigszins verbaasde voice-over, waarbij voordelen van reizen met NS slim worden uitgespeeld. Afsluitend met een uitnodiging aan de rest van Nederland om ook mee vooruit te gaan, in de vorm van de nieuwe pay-off: Stap je ook in? De campagne is ontwikkeld door TBWA\Neboko.

Om dit verhaal sterk en geloofwaardig over te brengen, werden reizigers op stations gecast en krijgen ook NS-collega’s een rol in de campagne.  Ivo Steffens, Directeur Commercie bij NS: ‘Deze nieuwe merkcampagne is de eerste uiting van onze nieuwe merkbelofte 'Nederland vooruitbrengen'. Dan doen we natuurlijk letterlijk. Met deze campagne laten we zien dat het eigenlijk onze reizigers zijn die Nederland vooruitbrengen, door voor NS te kiezen. We vieren de reizigers die deze keuze al maken, door hen het podium te geven in de campagne. We zien meer dan in eerdere campagnes realistische situaties. Ook als het even anders loopt, want soms is het druk, soms is er vertraging en soms kom je niet overal direct met de trein. Maar dan nog steeds gaan reizigers met de trein elke dag vooruit. Neuro-onderzoek toonde aan dat dit positief wordt ontvangen. Tot slot willen we Nederland activeren met een nieuwe pay-off: 'Stap je ook in?’.’

Luchtig realisme
NS laat zich in de nieuwe campagne ook van zijn kwetsbare kant te laten zien. Daarmee inspireert het bedrijf zonder de wereld mooier te maken dan hij is. Rik Ledder, CEO TBWA\Neboko: ‘Het was de uitdaging om een frisse, enthousiaste toon te vinden, zonder dat we daarmee de realiteit op en rond het spoor uit het oog zouden verliezen. Het luchtig realisme in de campagne raakt wat dat betreft de juiste snaar.’

Eén campagne voor heel NS
De campagne wordt full funnel uitgerold. Van merkcommunicatie, waarmee NS het brede publiek aanspreekt, tot tactische lagen met specifieke boodschappen en proposities voor een keur aan verschillende doelgroepen om duidelijk te maken hoe NS Nederland vooruitbrengt. De verschillende doelgroepen kunnen digital gelijktijdig worden benaderd, ondersteund met massamediale uitingen op TV, OOH, Radio en Online.

Consistent
NS communiceert veel, op veel plekken en veel momenten. Consistentie en herkenbaarheid zijn dan belangrijk en daar heeft NS een solide basis met misschien wel het sterkste logo van Nederland, een zeer herkenbaar kleurenpalet en materieel dat maar van één afzender kan zijn. De veelzijdige campagne biedt daarmee onderdak aan alle onderdelen van het spoorbedrijf, van NS Zakelijk tot NS International.

Credits
Opdrachtgever: NS
Bureau: TBWA\Neboko
Mediabureau: Mindshare
Productiemaatschappij: Holy Fools
Offline edit: Govert Janse
Online & VFX: De Compound
Grading: De Grot
Sound design: MAKE
Muziek: ill go rhythms
Displaybannering: TBWA\X



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken