Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard

Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
  • Bureaus
  • 8 apr 2024 @ 09:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

McDonald’s zet in een nieuwe campagne billboards in zonder beeld, maar mét de geur van Franse frietjes.

Geur en aanraking zijn de meest primaire zintuigen van mensen en tegelijkertijd zo onderbenut in reclame. McDonald’s neemt de proef op de som. In  Utrecht en Leiden zijn eenvoudige rode en gele billboards geplaatst die op het eerste gezicht leeg lijken. Maar zodra voorbijgangers binnen een straal van 5 meter komen, worden ze begroet met de geur van McDonald's Franse Frietjes, die vanuit het reclamebord verspreid wordt.

Hoe het werkt
Volgens de video worden in het billboard daadwerkelijk Franse frietjes geplaatst, waarna de geur via buizen naar een aantal ventilatie-openingen in  het billboard wordt geblazen. Het is de eerste keer dat een billboard wordt gebruikt om de geur van McDonald's te verspreiden, volgens het persbericht.

Stijn Mentrop-Huliselan, CMO McDonald’s Nederland, zegt: ‘McDonald’s staat symbool voor Good Times. We staan bekend om onze onderscheidende merkkenmerken, die vooral visueel zijn. Het is bewezen dat geur effectiever is om heldere en emotionele herinneren naar boven te halen dan beeld. Met de toevoeging van dit volgende zintuig voor deze campagne, hebben we een nieuwe manier gevonden om mensen te herinneren aan Good Times bij McDonald’s.’

De billboards zijn strategisch binnen een straal van 200 meter van McDonald's restaurants geplaatst, om zo iedereen die trek krijgt direct naar het dichtstbijzijnde restaurant te verleiden. In een wereld waar elk merk zich richt op het visuele, kiest McDonald’s voor geur.

Darre van Dijk, CCO TBWA\Neboko: ‘We zijn altijd op zoek naar manieren om het iconische dat in het werk schuilt een plek te geven in culture. De geur van McDonald’s Franse Frietjes is een van die iconische kenmerken.’



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken