[column] Goede copy heeft een lekker ritme

[column] Goede copy heeft een lekker ritme
  • Bureaus
  • 7 feb 2024 @ 08:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • CreatieStorytelling

'Goed verhaal en het leest ook zo gemakkelijk weg'. Onbescheiden om te zeggen, maar dit krijg ik vaak terug van opdrachtgevers, schrijft de veelbekroonde remote corporate copywriter te Italië Peter van der Wijk.

Dat is prettig om te horen, want het betekent dat ik voldaan heb aan een absolute voorwaarde voor doeltreffende copywriting. 

Mensen meenemen in de boodschap.

Mensen zo ver krijgen dat ze met je woorden mee willen gaan naar de laatste punt. Persoonlijk zie ik dat als een dure plicht. Waar ben je anders copywriter voor.

Long of short, alle copy heeft enorm veel baat bij een lekker eigen ritme. Wat gemakkelijk leest, brengt informatie beter over.  

En laat dat toevallig onze kerntaak zijn. 

Daarom schrijf ik als het ware op klank. Als een tekst soepel loopt, klinkt dat goed in ons hoofd. In dat brein van ons begint iemand de zinnen zachtjes mompelend mee te lezen. 

Dat klinkt crazy. Maar ik geloof er wel in. 

Dus geef ik alles wat ik schrijf ritme mee. Dat kan een corporate About Us zijn. Een manifest, een merkverhaal. Een treatment voor een employer brandfilm. Of deze #Zeeman advertentie.

Wat het ook is, het moet een plezier zijn om aan te beginnen en doorheen te gaan. Copy die leest zoals je naar je favoriete playlist luistert: aan één stuk door. 

Dat zal altijd mijn uitgangspunt zijn. Omdat ik weet dat het werkt. Want hee, kijk waar je nu bent. Zomaar ineens bij de laatste punt. 

Peter van der Wijk
remote corporate copywriter te Italië

beeldcredit: Jon Tyson / Unsplash

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken