[longread] Monnikenwerk 'Dutch Ad Men' leidt tot aardig naslagwerk
ARA-veteraan Fred Kolsteeg bracht een stevig werk uit over Nederlandse 'Ad Men'. Copywriter Jaap Toorenaar waarschuwde hem nog vooraf: 'Jij gaat schrijven over een onderwerp dat weinig mensen interesseert. Oude reclamekrijgers.' Zou het? Wij namen het boek door.
Reid Hoffman laat zich door AI-twin interviewen: waar ligt de grens?
Zonder zichzelf enige vragen te stellen over de ethische kanten van AI, storten sommige bureaus en adverteerders zich gulzig in de armen van AI. Reid Garrett Hoffman is een Amerikaanse internetondernemer, durfkapitalist, podcaster en auteur die Linkedin mede-oprichtte. In dit verbijsterend experiment laat hij zich door zijn AI-kloon interviewen.
[column] Ideation met AI; hoe heurt het eigenlijk?
Nieuwe producten, nieuwe diensten, nieuwe marcomideeën. Heerlijk losgaan en in een mum van tijd heb je honderden nieuwe ideeën. Ideegeneratie met behulp van AI is bij veel bureaus en organisaties de default geworden. En terecht: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? De stap erna blijkt vaak veel lastiger. Want welke ideeën zijn nu de beste? Een klein betoog.
[column] 'In mijn tijd...'
Als er een markt is waar volop gemopperd wordt over de jongste generatie, dan is het wel de arbeidsmarkt: ze zijn lui, mondig en melden zich snel ziek. De huidige generatie jongeren heeft een andere visie wanneer het gaat om werken en dat leidt tot kansen, maar zeker ook tot fricties.
[column] Maak je merk beroemd en de rest gaat vanzelf
Als #CMO heb je maar een opdracht: Maak je merk beroemd. Van alles wat je kunt verzinnen aan doelstellingen en ambities is dat het enige wat ertoe doet. Omdat beroemd zijn het leven zoveel gemakkelijker maakt voor merken.
Shop-in-shop concept MediaMarkt en Essent bespaart consument energie
MediaMarkt en Essent hebben de handen ineen geslagen om consumenten te helpen de volgende stap te zetten in de energietransitie. Essent krijgt shop-in-shops op de winkelvloer van de elektronicaspecialist met energiezuinigere producten en advies.
Uitgeverij De Jonge Lezer neemt Tina over van DPG Media
LeesLicht B.V., onderdeel van Uitgeverij De Jonge Lezer B.V., neemt weekblad Tina over van DPG Media. De overname past binnen het portfolio van De Jonge Lezer waar onder meer Penny, Meiden Magazine en Stoer onder vallen.
Met een open mindset win je altijd volgens Samsung
Samsung lanceert in aanloop naar de Olympische en Paralympische spelen 2024 de ‘Open Always Wins’-campagne in hartje Parijs. Met de campagne wil het bedrijf laten zien dat je met een open mindset het onmogelijke kan bereiken.
[column] Merkbelofte is de motor van het merk
We kennen veel soorten merkenbouwers en allemaal benaderen ze het merk vanuit één discipline. We hebben organisatiedeskundigen, business- en marketingconsultants, positioneerders, propositiedenkers, storytellers, PR-goeroes, branding experts, contentstrategen, socialmediaspecialisten en creatieven. Zelfs de Multicopy om de hoek biedt tegenwoordig merkadvies en branding aan als product. Merken bouwen is gemeengoed geworden.
Nieuwe campagne A.S.R. maakt duurzaamheid knuffelbaar
Verzekeraar A.S.R. laat in een nieuwe campagne zien dat duurzaam herstellen vaak efficiënter is dan vervangen én beter is voor het voor milieu.
Holland Festival gaat voor KesselsKramer
KesselsKramer is het nieuwe communicatiebureau van het Holland Festival. Na een selectieproces is besloten tot deze samenwerking die recht doet aan de vormgevingsgeschiedenis van het Holland Festival.
Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2023 bekend
Na de enthousiaste en vooral indrukwekkende pitches van de zes shortlist kandidaten voor de SAN New Kids On The Block Accent 2023 bij Google Nederland in Amsterdam, hebben ruim 40 Vakjuryleden (SAN juryleden/adverteerders) en de NKOTB Hoofdjury waaronder MarketingTribune de volgende drie finalisten gekozen.
[marketeer 200] Chiel van Leeuwen - hoofd Duurzaamheid & Communicatie van de Bijenkorf
Voor de feestelijke 200ste aflevering van onze successerie [marketeer] spreken we Chiel van Leeuwen, hoofd duurzaamheid, communicatie & PR (foto) bij de prestigieuze retailketen Bijenkorf. In mei opent de Stijl Arcade, recent zijn met de merkpartners ook de 'Beloften van de Bijenkorf' bepaald. 'In 2030 betreft 30% van onze transacties een circulair product of -dienst.'
[column] Hoe klinkt jouw merk als festival?
Om als merk je doelgroep te bereiken en relevant te blijven, kan muziek een buitengewoon krachtige tool zijn. Echter - hoe werkt dit dan? Michiel Marsman en Dion Holla delen hun visie. 'Let’s make sonic branding great again!'
Jumbo lanceert 'Deep screen - 3D' retailmedia
Jumbo start met ‘Deep screen - 3D retailmedia‘ technologie op de digitale schermen in de supermarkt. Het merk Blue Band Roombeter is het eerste product dat door middel van een 3D uiting te zien is.
Kantar BrandZ Top 30: 'Booking.com meest waardevolle Nederlandse merk'
Het nieuwe Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands 2024-rapport is verschenen. Hieruit blijkt dat de totale waarde van de meest waardevolle Nederlandse merken met 10% gestegen. Booking.com is voor het eerst het meest waardevolle Nederlandse merk, dankzij een waardestijging van maar liefst 40% naar 16 miljard dollar.
Wanted: wielrennende of mountainbikende marketeers
Voor een nieuwe online rubriek is de redactie van MarketingTribune op zoek naar marketeers die in hun vrije tijd op de pedalen staan op de weg of in het bos. Dit is je kans om je sportieve hobby te combineren met je professionele expertise!
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen in plaats van te schipperen'
In aflevering 105 van de rubriek 'Mijn Marketing' is het woord aan Nicole van Lieshout, Communicatie & Brand Specialist bij Noordwijk Marketing. Met de ‘bollenstress’ bijna achter de rug heeft zij even tijd om onze vragen te beantwoorden: 'Ik probeer elke dag even de zee te zien.’
Hema springt in op rookworst-rel
'De oer-Hollandse rookworst van Unox hangt een verbod boven het hoofd', lazen we in diverse landelijke media. 'Onzin', reageert die andere grote rookworstmaker, tenminste als het de worsten van de Hema betreft. Het merkicoon treft geen blaam.
[column] MarketingAffairs 12: Nieuwe marketeer? Nieuwe campagne!
Waarom wordt er door marketeers zo vaak gewisseld van campagne? Daar moet toch een hele goede reden achter zitten. Je gaat tenslotte niet zomaar afscheid nemen van iets waar je veel tijd, geld en energie in hebt gestoken.
Ferrari en HP werken samen in Formule 1
Ferrari en HP Inc. gaan een meerjarig partnerschap aan. Met het partnerschap willen de bedrijven duurzame innovatie en technologie bevorderen voor het Scuderia Ferrari Formule 1-team, het Scuderia Ferrari Esports team en de Scuderia Ferrari Driver Academy.
Kleine campagne Heinz tegen groot probleem
Heinz lanceert de campagne ‘Helping reduce food waste since 1869'. De met AI gecreëerde visuals laten zien hoe fans van het ketchupmerk door de jaren heen voedsel eten dat anders (deels) zou zijn weggegooid. De OOH-campagne is alleen op 24 april te zien op schermen in Amsterdam.
[RMD24] 'Over retailmedia leven nog veel praktische vragen'
Retailmedia is ‘the next big thing’. Om het kaf van het koren te kunnen scheiden en volledig up to date te komen, lanceren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle daarom samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei 2024. Vandaag blikken we vooruit met spreker Heidi Anthonis, CIO bij Happy Horizon.
Wet aangenomen: TikTok VS moet verkocht worden, anders verbod
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Volgens TikTok is de wet niet om de gegevens van Amerikaanse gebruikers te beschermen, maar wordt deze gedreven door 'een geopolitiek spel'.
Medewerkers Arag geven je de controle weer terug
Een juridisch conflict leidt tot hoge mate van onzekerheid en stress. In psychologische termen: ‘het verliezen van het gevoel van controle’. In de nieuwe campagne van Arag zie je daarom de wereld van de hoofdpersoon letterlijk op zijn kop staan.
NS laat reizigers aan het woord in nieuwe merkcampagne
NS lanceert een nieuwe campagne die het merk richting geeft voor de komende jaren. Doel is om meer Nederlanders te inspireren met de trein te reizen door reizigers aan het woord te laten.
Bartiméus Fonds lanceert campagne rond audiodescriptie
Op 23 april, de ‘Dag van de audiodescriptie’, lanceert het Bartiméus Fonds de naar eigen zeggen eerste Nederlandse TVC met audiodescriptie.
Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in beweging
Nationale-Nederlanden is al actief als sponsor van hardlopen, maar wil die positie verder uitbouwen. In een nieuwe campagne richt de verzekeraar zich nu ook op beginnende hardlopers.
[longread] Veel bedrijven hebben geen geduld om een merk te bouwen
‘Tom, je bent begonnen als brand manager in een bedrijf dat daar eigenlijk geen geduld voor heeft’, stond lang geleden in mijn beoordeling. Ik was pas net aan de slag bij een geelrode pakketbezorger, die een sterke zakelijke positie had, maar nog geen consumentenmerk was en de opmerking was spot-on.
Realityprogramma Het Blok en Praxis bundelen krachten
Realityprogramma Het Blok, waarin koppels een bouwval ombouwen tot een duurzaam appartement, is terug op televisie. Bouwmarkt Praxis is partner van de serie.
Shortlisten SAN ABC Accenten 2023 bekend
De ABC jury heeft na een tweede ronde in voorgaande weken de shortlisten voor de drie SAN ABC Accenten 2023 (Adverteerder van het Jaar, Bureau van het jaar en Consistent Accent) samengesteld.
Age Huitema van Quatt: 'Taylor Swift is mijn marketingheld'
Age Huitema werkt als Manager Marketing voor de Nederlandse start-up Quatt. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Onze ambitie is om de komende jaren miljoenen huishoudens stap voor stap te verduurzamen. Met de hybride warmtepomp Quatt Hybrid besparen gebruikers op gasverbruik, CO2-uitstoot en energiekosten.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Plastic Soup Foundation lanceert AI-campagnefilm 'Life of...
- Campagne “Doe ff lekker niet” leert jongeren geen schulden te...
- Wervingscampagne zet in op mooie kanten openbaar vervoer
- Campagne tegen MS laat de ziekte door kinderogen zien
- Grote AR-activatie voor 'Kingdom of the Planet of the Apes'
- ABN Amro en Straat ontwerpen postzegel tegen fraude
Laatste Nieuws
- Plastic Soup Foundation lanceert... 17-05-2024
- Wervingscampagne zet in op mooie... 16-05-2024
- ABN Amro en Straat ontwerpen... 16-05-2024
- Campagne “Doe ff lekker niet” leert... 15-05-2024
- Campagne tegen MS laat de ziekte... 15-05-2024
- Grote AR-activatie voor 'Kingdom of... 14-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing