[column] Adidas: we wisten het niet

[column] Adidas: we wisten het niet
  • Design
  • 4 apr 2024 @ 11:12
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Het gebeurt niet vaak, maar als een groot en bekend merk een nieuw design introduceert en het blijkt meteen al onbruikbaar, dan hoor je het, in dit geval, in Keulen donderen.

Adidas introduceerde reent een nieuw voetbalshirt voor de Mannschaft met daarop de cijfers 44. Op zich niets mis mee, ware het niet dat de dubbel 4 erg veel weg heeft van de gehate SS-letters uit de Nazitijd. Ook de Duitse voetbalbond (DFB) had even zitten pitten. Het signaal kwam vrijwel direct na de introductie van het shirt via social media gebruikers, waarna Adidas snel ingreep.

Das wussten wir nicht...

Adidas heeft inmiddels aangekondigd het bewuste shirt van het Duitse nationale team uit het assortiment te verwijderen. Adidas-woordvoerder Oliver Brüggen : ‘We zullen nummer 44 zo snel mogelijk uit de collectie halen. Bij Adidas werken mensen uit zo’n 100 landen. Ons bedrijf staat voor de bevordering van diversiteit en inclusiviteit, en als bedrijf voeren we actief campagne tegen vreemdelingenhaat, antisemitisme, geweld en haat in alle vormen. Alle pogingen om verdeeldheid zaaiende of uitsluitende standpunten te bevorderen, maken geen deel uit van onze waarden als merk. We verwerpen resoluut elke suggestie dat dit onze bedoeling was. Ons bedrijf staat voor het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit.' De DFB zei dat ze zich niet bewust was van het probleem en distantieerde zich ook duidelijk van alle rechtse ideeën. (bron: NOS, 2 april 2024).

Toch maar Nike dan

Ironisch genoeg had de Duitse voetbalbond al aangekondigd om in 2027 na 70 jaar het sportmerk Adidas in te ruilen voor aartsvijand Nike. De vraag is of Adidas zelf nog wel tot die tijd aan boord blijft. Nike had een prima bod neergelegd in combinatie met een goede visie op het amateur- en het vrouwenvoetbal in Duitsland. Overigens was niet iedere Duitser even gelukkig met de wissel naar een Amerikaans merk.

Bron: London Olympics

Olympische spelen in …….?

Een ander voorbeeld van een branddesign misser is het logo dat werd ontworpen voor de Olympische Spelen in 2012 in London. Sommigen beweerden dat je er het woord Zion in kon lezen, een Joods begrip. De belangrijkste kritiek echter was de totale onleesbaarheid van het jaartal.

Foto: Junior Jazz Dance Classes logo

Pikant logo

De opdracht bij de junior jazz dance classes was duidelijk: beeld twee dansers (m/v) uit en ontwerp dat tot een aantrekkelijk logo dat jeugdige leden aanspreekt. Welnu, complimenten voor de designstudio die deze opdracht heeft uitgevoerd. Het is inderdaad een aansprekend, maar ook zeer pikant logo geworden. Voor degenen die het niet spotten: de hoofden met handen omhoog kunnen ook zomaar twee borsten zijn op een bevallig vrouwenlijf… Toeval of gewoon een misser van jewelste?

 Foto: NASA

NASA logo, de ‘worm’

In Amerika zijn ze dol op bijnamen bij merklogo’s. Het jarenlange gebruikte en herkenbare NASA-logo (boven) werd de gehaktbal genoemd, maar het was als zodanig wel voor iedereen duidelijk. Toch werd dit authentieke en ijzersterke logo in 1975 vervangen door het nieuwe logo (onder) dat meteen de bijnaam ‘de worm’ kreeg.  Velen hadden er moeite mee en dat leidde er uiteindelijk toe dat het oude logo, met kleine aanpassingen, in ere werd hersteld.

If you change, you change for the better, so what’s the better?

Merkdesign is een delicate tak van sport. Ontwerp is uiteindelijk altijd een kwestie van smaak. Uiteraard is het voor elk merk goed om met je tijd mee te gaan en op gezette tijden het logo of huisstijl onder handen te nemen. Uitgangspunt moet dan wel zijn dat het tot echte verbeteringen leidt en niet tot gefronste wenkbrauwen of terecht kwade reacties.

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken