DOSSIER FOOD Rutger Anema van Good Chef

DOSSIER FOOD Rutger Anema van Good Chef
  • Food-en-retail
  • 14 dec 2023 @ 07:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FoodInterview

Rutger Anema is de oprichter en CEO van Good Chef, een Nederlands bedrijf dat plantaardige diepvriesmaaltijden aan huis bezorgt. Voor ons Dossier over Food reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Het zou veel duurzamer en efficiënter zijn als er niet elke avond door 8 miljoen huishoudens eten wordt ingekocht, gekookt en afgewassen, maar als het eten wordt bereid door een aantal superkeukens met echte professionele koks.’

TOEKOMST
De tijd die wij dagelijks in de keuken staan voor de avondmaaltijd neemt elk jaar met een paar minuten af en bedraagt nu zo’n 25 minuten per dag. Koken wordt steeds meer assembleren dankzij maaltijdboxen en voorgesneden verspakketten. In de toekomst gaan we nog korter in de keuken staan, ook omdat de gekochte of aan huis bezorgde versgekookte maaltijden steeds gezonder, lekkerder en goedkoper worden. Natuurlijk gaat er soms nog wel eens uitgebreid gekookt worden, bijvoorbeeld in het weekend voor familie of vrienden. Nu we in een recessie zitten misschien wat minder, maar wij gaan op lange termijn de doordeweekse hap steeds vaker uitbesteden. Of de huizen van de toekomst echt keukenloos worden, weet ik niet, maar de koelkasten worden groter en de oven of magnetron meer gebruikt.

PRIJS
De prijs van zo’n voor jou versgekookte maaltijd is, als je er over nadenkt, helemaal niet zo hoog als het lijkt. Ga maar eens na, als je zelf gaat koken, wat het allemaal kost. Eerst naar de winkel rijden, dan winkelen, dan koken, afwassen, et cetera en vaak wordt er best veel eten weggegooid. Het zou veel duurzamer en efficiënter zijn als er niet elke avond door 7 miljoen huishoudens eten wordt ingekocht, gekookt en afgewassen, maar als het eten wordt bereid door een aantal superkeukens met echte professionele koks. Zo heb je lekker en gezond eten groot ingekocht, efficiënt gekookt met minder verspilling en kan de prijs nog meer concurreren met zelf koken.

KPI’S
Onze belangrijkste KPI is klanttevredenheid. Elke klant ontvangt een e-mail via Trust Pilot waarin om een beoordeling wordt gevraagd. Ook het retentiepercentage en het werven van nieuwe klanten zijn voorbeelden van twee van de KPI’s waar wij ons, onder andere, op richten.

MARKETING
We concentreren onze marketinginspanningen voornamelijk op socialmediakanalen als Facebook en Instagram, dit om onze merkbekendheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken, maar ook Google-advertentiecampagnes, zoals search en shopping, om klanten naar de site te trekken. Ook gebruiken we referralmarketing op onze website, zodat tevreden consumenten hun vrienden en familie over ons kunnen vertellen.

MVO
Het hebben van purpose is voor mij ontzettend belangrijk en ik geloof dat B Corp-certificering een hygiënefactor zal worden. Ik ben van mening dat klanten steeds minder producten zullen kopen van grote bedrijven die alleen bestaan om hun aandeelhouders tevreden te stellen en eerder zullen kiezen voor kleinere bedrijven die moeite doen om iets terug te geven aan de gemeenschap. Vooral de jongere generaties, zoals Millennials en Gen Z, hebben een andere mentaliteit. Zij zijn het die het klimaatprobleem moeten oplossen en de verantwoordelijkheid moeten nemen voor het behoud van onze planeet. Als vader van vier kinderen maak ik me zorgen over hun toekomst. Er zijn verschillende dingen die wij als individu kunnen doen om duurzamer te zijn. Dagelijks iets minder vlees consumeren is de eenvoudigste methode. Natuurlijk heeft iedereen zelf het recht om te beslissen hoe hij zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen, maar Good Chef is mijn manier om dat te doen.
Behalve onze wensen om de CO2-uitstoot terug te dringen, implementeren we ook andere MVO-strategieën. We werken met chef-koks van over de hele wereld en proberen een werkomgeving te creëren die staat voor diversiteit en gelijkheid. Zo hebben we mensen in dienst die hun moederland ontvlucht zijn en helpen hen bij het nastreven van een betere toekomst.
MVO is de verantwoordelijkheid van het hele bedrijf en de uitvoering mag niet afhankelijk zijn van één afdeling. Als we de taak bijvoorbeeld zouden delegeren aan de marketingafdeling, bestaat het gevaar dat onze acties worden geïnterpreteerd als greenwashing. Bedrijven zouden MVO niet als een bedreiging moeten zienzien, maar ze zouden moeten nadenken over de talrijke kansen en mogelijkheden die dit biedt voor verbetering en innovatie. Onderzoek naar MVO binnen je bedrijf zou een fundamentele stap moeten zijn. Binnen Good Chef streven we ernaar om meer onderzoek te doen om onze doelgroep en hun visie op duurzaamheid en het bevorderen van een gezonde levensstijl beter te begrijpen.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 19, 2023, en is geschreven door Sonja van den Berg, Consultant bij DVJ Insights. Zij sprak met Good Chef over CSR voor de reeks Brand Growth-interviews op de website van DVJ. Voor ons Dossier Food stelde de redactie van MarketingTribune hem enkele aanvullende vragen.

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken