Anne-Lynke Kikstra van Milka: 'Datagedreven strategie combineren met creativiteit; AI maakt meer mogelijk'

Anne-Lynke Kikstra van Milka: 'Datagedreven strategie combineren met creativiteit; AI maakt meer mogelijk'
  • Food-en-retail
  • 1 mrt 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketingFood

Anne-Lynke Kikstra is interim marketeer Milka bij Mondelez International. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Een consument moet gemiddeld zo’n 35.000 keer per dag kiezen; hoe maak je als merk dan het verschil?’

A.I.
Ik geniet van ‘All Things Marketing’, in korte tijd impact maken met mooie merken. Van consumenteninzicht tot productontwikkeling, van campagne-idee tot winkelvloeractivatie. Na een carrièrepad van 12,5 jaar binnen Unilever en Jumbo zorg ik nu a.i. met veel plezier binnen Mondelez International opeenvolgend voor mooie merken zoals Liga, Lu en Milka.
Liga is typisch zo’n product dat je van generatie op generatie van huis uit mee krijgt. Met Amphion en Publicis Groupe heb ik gewerkt aan de Liga, al 100 jaar ons tussendoortje-campagne.
Op Lu, met onder andere Bastogne, Pim’s, Scholiertje en Mini-Crackers, hebben we de focus gelegd op het laten groeien van het ‘finger licking good’ core assortiment.
Mijn huidige opdracht speelt zich af op Milka, met de mogelijkheid om verder te bouwen op de campagne met Snelle.

AI
Milka staat voor tedere chocolade met Teder smaakt beter. Dit jaar willen we meer mensen aanmoedigen iets liefs te sturen, zelfs als ze niet direct de juiste woorden kunnen vinden.
Duizenden Milka-lovers kunnen nu hun eigen lieve bericht voor hun dierbare laten zingen door singer-songrapper Snelle, en dat binnen een paar minuten. Daarvoor maken we gebruik van drie AI-technologieën: de songtekst in de stijl van Snelle op basis van een geavanceerde prompt, dankzij stemklonen klinkt het als Snelle en vervolgens volgt er een levensechte video met feilloze lipsynchronisatie. Een persoonlijke song van Milka x Snelle x AI, uniek om te maken en speciaal om te ontvangen.



BUREAUS
De Milka x Snelle x AI is ontwikkeld door Ogilvy en gemaakt in samenwerking met Publicis Groupe, Wavemaker en Crocodile Agency.

PROMPTKUNDE
Ons marketingvak vernieuwt zich elke dag en elk platform biedt nieuwe vormen van creativiteit. In 2009 werkte ik aan brandedcontentscripts voor het tv-programma Life & Cooking en dansten de bananen op Hyves. Consumenteninzichten deed je op tijdens ‘safari’s’ bij mensen thuis. Sinds kort opent AI een hele wereld aan nieuwe mogelijkheden en vraagt om een nieuwe vaardigheid: promptkunde. Hoe stel je de vraag op zo’n manier dat je het antwoord krijgt waar je naar op zoek bent, zowel voor analyses die vroeger veel tijd kostten, als voor creativiteit? Wie weet is promptkunde in de toekomst wel een onderdeel van het vak Nederlands.

MENSELIJKE MARKETEERS
AI kan zeker een deel van mijn werk overnemen, op dit moment vooral routinematige taken zoals data-analyses. Ook op gebied van creatie in tekst en beeld wordt AI een steeds betere hulp. Dat zie je ook in de campagne met Snelle. Hier hebben we echt gepionierd op het gebied van AI en zodoende een mooie pijlpaal bereikt van personalisatie op schaal. Toch zie ik AI vooral als verrijking. Het vermogen om creatieve strategieën te bedenken en menselijke emoties te begrijpen blijft voorlopig nog steeds een unieke vaardigheid van menselijke marketeers.

UITDAGINGEN
Een consument moet gemiddeld zo’n 35.000 keer per dag kiezen; hoe maak je als merk dan het verschil? Hoe maak je een briefing die jouw bureau uitdaagt om ground breaking werk te maken passend bij je merk, je consumenteninzichten en de langetermijntrends in jouw categorie? Je moet als merkeigenaar continu durven kiezen om jouw boodschap op een relevant moment over te laten komen.

VIRTUELE BOODSCHAPPENKAR
Thuis vind je de bloemen van Bloomon, m’n dochters kiezen de HelloFresh-recepten, alles met een stekker komt van Coolblue. Wakker word ik met een flat white met havermelk, maar een warme Chocomel kan altijd. Robijn doet de was en Twister is mijn favoriete ijsje. Als tussendoortje zit er een Liga Evergreen in de zwemtas en mijn favoriete koekje? Lu Scholiertje!

LOVEBRAND
De sprookjeswereld van De Efteling, een wereld vol wonderen. Van jongs af aan groeide ik op in De Efteling. Ik leerde er lopen en tijdens m’n eerste bijbaan werkte ik in een zuurstokroze Anton Pieck-jurk in restaurant ’t Poffertje. Nu verwonderen mijn kinderen zich over De Dansende Schoentjes en de steengoede acteurs die zorgen voor de ultieme gastbeleving.

TOPCOMMERCIALS
Qua consistentie:



Op het gebied van bewustwording:



En natuurlijk humor:



ERGERNIS
Ik erger me aan advertenties die misleidend zijn, overdreven sensationeel of irrelevant voor mij als consument. Ook advertenties die gebaseerd zijn op stereotypen of die een negatieve boodschap overbrengen, kunnen mijn irritatie opwekken.

FRUSTRATIE
Als ik een merk mijn gegevens toevertrouw en deze verkeerd of niet gebruikt worden: ‘Beste meneer …’

ONTSPANNING
Ik speel graag met taal en kan hard lachen om slechte woordgrappen, vooral Dad Jokes. Taal is de basis voor connectie met een ander en daarom zet ik me ook vrijwillig in als bestuursvoorzitter bij Stichting Welkomsttaal. Met ruim 80 vrijwillige taalcoaches geven we Nederlandse les aan gemotiveerde anderstaligen.
Daarnaast kan ik echt genieten van zeilen: een cross-functioneel team dat samenwerkt om op een bepaald punt uit te komen en onderweg rekening mag houden met de elementen. Wind is een must, zon is een pré.

GUILTY PLEASURE
Bij vrienden en familie in de keukenkastjes kijken welke merken ze in huis hebben.

2024
Ik hoop in 2024 voor nog meer mooie A-merken het verschil te maken door middel van datagedreven marketing. Wie weet wel een strategische opdracht aan de zijde van een bureau?

MARKETINGHELD
Mark Ritson (Marketing Strategy), Simon Sinek (Why?), Peter Heshof (Zeitgeist en consumententrends), Steven van Belleghem (customer experience).

MEDIACONSUMPTIE
Van struinen op de Winterfair en de programma’s van Omroep Max tot influencers op Insta en marketing guru’s zoals Mark Ritson op LinkedIn.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Kirsten van der Sluijs van Purina

Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken